Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vibration vid slir utav koppling

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Vibration vid slir utav koppling

    Tjenare!
    Det är precis som topic beskriver, när jag skall starta på ettan med min 9-5 aero -00 så är det som om bilen/kopplingen vibrerar eller hoppar när man kör iväg..
    Säg att jag varvar upp till 1,5-2k varv när jag skall iväg så hoppar hela bilen iväg..

    Problemet uppstår bara vid start från stillastående och aldrig annars. Börjar min koppling säga upp sig eller vad är det frågan om?
    Det är väldigt irriterande att den skall vibrera varje gång man skall köra iväg från ett trafik ljus..

    Bilen har i fråga endast gått 11 100 mil...

    Mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Vibration vid slir utav koppling

    Ingen som inte ens har ett förslag på vad det kan vara..?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Vibration vid slir utav koppling

    Menar du att den på mitt språk slirar - hugger - slirar - hugger under själva dragläget innan du släpper upp den helt? Eller känns det något speciellt i kopplingspedalen?


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Vibration vid slir utav koppling

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Menar du att den på mitt språk slirar - hugger - slirar - hugger under själva dragläget innan du släpper upp den helt? Eller känns det något speciellt i kopplingspedalen?


    MVH J
    Den hugger i dragläget skulle jag vilja säga, när man har ca 1,5-2k varv och uppåt på motorn. Och nej ingenting i pedalen utav det känns bara som om den vibrerar/hugger som du säger..

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Vibration vid slir utav koppling

    DÅ har du nog samma fenomen som mig. Till min fördel så försvann det efter ett ett tag. Höll på i ett par veckor bara. Fick förklarat att kondens kan skappa detta fenomen. Min koppling är iallafall inte slut då den rullat ca 5000mil efter detta med fortfarande kanonprestanda på min AERO.

    Tror du kan sova lugnt!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Vibration vid slir utav koppling

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    DÅ har du nog samma fenomen som mig. Till min fördel så försvann det efter ett ett tag. Höll på i ett par veckor bara. Fick förklarat att kondens kan skappa detta fenomen. Min koppling är iallafall inte slut då den rullat ca 5000mil efter detta med fortfarande kanonprestanda på min AERO.

    Tror du kan sova lugnt!

    MVH J
    Okej, tack för svar! Men jag har haft detta fenomen sedan september... Så då blir ju frågan istället hur får man det att sluta? Och hur kan man förebygga att detta händer igen om man väl får bort det?
    Aldrig hört att lite kondens kan skapa något sådant innan..

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 070

    Re: Vibration vid slir utav koppling

    Det är om jag läst rätt precis innan du får fullt driv då kopplingen fortfarande ska slira.

    På min förra rätt trimmade 9000 va det båda undre motorfästena som va dåliga så hela drivpaketet skakade till och det kändes i hela bilen. Och precis i draglägets slutskede s.a.s.

    Lämna in den för prisförslag att åtgärda kopplingen. Men Nisse på veddesta sa att dom där motorfästena kan du göra som du brukar med.
    Byt dom själv.

    Om det inte uppstår vid andra lägen så är detta en fullt möjlig felkälla.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Vibration vid slir utav koppling

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Det är om jag läst rätt precis innan du får fullt driv då kopplingen fortfarande ska slira.

    På min förra rätt trimmade 9000 va det båda undre motorfästena som va dåliga så hela drivpaketet skakade till och det kändes i hela bilen. Och precis i draglägets slutskede s.a.s.

    Lämna in den för prisförslag att åtgärda kopplingen. Men Nisse på veddesta sa att dom där motorfästena kan du göra som du brukar med.
    Byt dom själv.

    Om det inte uppstår vid andra lägen så är detta en fullt möjlig felkälla.
    Tack för bra info, men för att få reda på om det är slitna motorfästen, kan jag se det själv? Vet inte hur ett par friska eller dåliga ser ut... Och om det nu är dessa, är det svårt att byta själv?

    Men oavsett om det är motorfästena eller kopplingen, bilen har trots allt bara rullat 11 000 mil, är inte det lite tidigt för sådana här problem? Eller kan det slitas ändå? Bilen är ju trots allt 10 år..

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Vibration vid slir utav koppling

    Citat Ursprungligen postat av DumDum
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Det är om jag läst rätt precis innan du får fullt driv då kopplingen fortfarande ska slira.

    På min förra rätt trimmade 9000 va det båda undre motorfästena som va dåliga så hela drivpaketet skakade till och det kändes i hela bilen. Och precis i draglägets slutskede s.a.s.

    Lämna in den för prisförslag att åtgärda kopplingen. Men Nisse på veddesta sa att dom där motorfästena kan du göra som du brukar med.
    Byt dom själv.

    Om det inte uppstår vid andra lägen så är detta en fullt möjlig felkälla.
    Tack för bra info, men för att få reda på om det är slitna motorfästen, kan jag se det själv? Vet inte hur ett par friska eller dåliga ser ut... Och om det nu är dessa, är det svårt att byta själv?

    Men oavsett om det är motorfästena eller kopplingen, bilen har trots allt bara rullat 11 000 mil, är inte det lite tidigt för sådana här problem? Eller kan det slitas ändå? Bilen är ju trots allt 10 år..
    låter lite konstigt om det skulle vara kopplingen på en orginal bil som inte hänger med. speciellt när det gäller aero kopplingen.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Vibration vid slir utav koppling

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    Citat Ursprungligen postat av DumDum

    Tack för bra info, men för att få reda på om det är slitna motorfästen, kan jag se det själv? Vet inte hur ett par friska eller dåliga ser ut... Och om det nu är dessa, är det svårt att byta själv?

    Men oavsett om det är motorfästena eller kopplingen, bilen har trots allt bara rullat 11 000 mil, är inte det lite tidigt för sådana här problem? Eller kan det slitas ändå? Bilen är ju trots allt 10 år..
    låter lite konstigt om det skulle vara kopplingen på en orginal bil som inte hänger med. speciellt när det gäller aero kopplingen.
    Så motorfästena är ett rimligare kort?
    Men kan någon bara snabbt förklara hur jag ser om de är kassa?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 070

    Re: Vibration vid slir utav koppling

    Sitter en nere vid lådan och en i bakre delen samt den i bågen på höger sida. Det är de undre iaf jag misstänker.

    Lägg sig under bilen och bänd lite med en kofot. Om de rör sig för mycket så kan det vara dom.

    Motorn sitter rätt stumt monterad jämfört med 9000 som man kan rucka lite för hand normalt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12

    Re: Vibration vid slir utav koppling

    En gammal tråd som jag väcker liv i. Jag har samma problem nämligen och tänkte höra om du fann nån lösning på detta?

Liknande ämnen

  1. byte utav koppling (sinter) 9-3 1,8t SC -08
    Av _WmB_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-14, 18:04
  2. Problem med luftning utav koppling 9000 -93
    Av Jäderup i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 12:28
  3. Ev. slir i koppling?
    Av aalen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 11:51
  4. Vad händer efter byte utav mjukvara... koppling, dump osv...
    Av Johan_W i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 12:11
  5. Koppling slirar till, sen bra i 3 mån, sen slir, å sen bra!
    Av MattA i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-04, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •