Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Dålig värme Saab 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    71

    Dålig värme Saab 9000

    Hej! Har en saab 9000cs -96. Nu har värmen slutat fungera, eller delvis iallafall.
    Motorn blir ordentligt varm, har nollställt ACC panelen o de hjälpte inte, har provat byta ACC panelen o det hjälpte i 10sek, sen började den blåsa kalluft igen.
    Jag får värme i bilen om jag varvar den till rödmarkering.
    Har luftat kylsystemet noggrannt.
    Utetempgivaren verkar fungera som den ska.
    Innetempgivaren snurrar som den ska.
    Själv tror jag innetempgivaren är körd ändå. eller kan det vara nåt annat?

    mvh

    Henrik
    9-5 vector sedan -06

  2. #2

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Provat fylla på kylvätska?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    71

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Provat fylla på kylvätska?
    ja, nivån ligger rätt, o har luftat ett flertal gånger
    9-5 vector sedan -06

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Har du bytt termostat? Funkar värmen på HI? Blir det kallt när du ställer ner tempen?

    Spjällmotorpaketet kan ha en trasig motor och givaren som är kopplad till den kan va paj. Eller innertempgivaren som du redan är inne på.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    71

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Har du bytt termostat? Funkar värmen på HI? Blir det kallt när du ställer ner tempen?

    Spjällmotorpaketet kan ha en trasig motor och givaren som är kopplad till den kan va paj. Eller innertempgivaren som du redan är inne på.
    Termostaten har jag inte bytt, motorn blir varm som den ska.
    Värmen funkar väl på HI men bara om man varvar rödmarkering, annars blåser det bara kallt. Det jag brukar göra är att ställa tempen på 27grader, då blåser fläkten knappt alls och jag får faktiskt lite lite värme.
    9-5 vector sedan -06

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Igensatt värmepaket?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Har du sett med egna ögon att spjällmotorn verkligen rör sig fullt fram o tillbaka? Antingen lyfter du på locket framför rutan o ber nån ställa värmen från LO till HI när du kikar ner mellan fläkthus o AC-klumpen. Eller lossar handskfacket o tittar in mot spjällhuset o kollar rörelseförmågan därifrån.

    Och vattnet kan ju cirkulera kortast väg genom ett täppt element så då vet du inte om det är täppt förrän man lossat skiten.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    71

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Hej på er igen! o tack för svaren. nu har jag kollat att armen till värmepaketet rör sig som den ska. hade tidigare fått tips om att den armen kan gå av oxå men den var hel. jag vet att tidigare ägaren hällt i kylartätning BARS LEAK och därav drar jag nu slutsatsen att värmepaketet är igensatt. de jag pratade med på saab trodde samma sak, eftersom allting fungerar som det ska i övrigt. lite skönt att veta vad som felar men lite tråkigt att det var värmepaketet.
    9-5 vector sedan -06

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Jahadu - att byta värmepaketet är ju ingen dröm precis - speciellt inte som du har ACC i bilen att tråckla ut fläkthuset förbi förångaren är ju ingen höjdare precis. Har du inte gjort det tidigare - läs på innan och ta gärna hjälp av någon fingerfärdig medhjälpare.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Har svårt att tro att en burk bars leaks ensamt kan sätta igen ett värmepaket, dels för att det är en mycket liten mängd i en burk, och dels för att jag inte haft några som helst problem med klabbet i två olika bilar varav en 9000. Har hört att wynns motsvarighet skall vara bättre med vissa glykoler, dock.

    Det sagt, går det inte backspola värmepaketet på plats på ett bra sätt i 9000? Jag skulle prova med en stor kanna hett vatten med maskindiskmedel i, och sedan blåsa på med trädgårdsslangen. Men jag har inte kollat hur anslutningarna ser ut, det kanske är besvärligt?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Henkeboi
    Hej på er igen! o tack för svaren. nu har jag kollat att armen till värmepaketet rör sig som den ska. hade tidigare fått tips om att den armen kan gå av oxå men den var hel. jag vet att tidigare ägaren hällt i kylartätning BARS LEAK och därav drar jag nu slutsatsen att värmepaketet är igensatt. de jag pratade med på saab trodde samma sak, eftersom allting fungerar som det ska i övrigt. lite skönt att veta vad som felar men lite tråkigt att det var värmepaketet.
    Har inte själv haft något igentäppt dito. De brukar hinna läcka långt innan de hinner bli täppta.

    Tycker inte det är så svårt att byta varken fläkt eller värmepaket. Men det tar ju några timmar. 90 minuter är mitt personliga rekord, fast då hann jag inte få dit mellanväggen och plastlocket innan ja va tvungen att åka vidare. Det tar ju max 10 minuter iofs.
    Sist tog det 3 timmar i en 93;a 2,3i. motorn vägrade tippa framåt pga lite hopsjunkna undre motorfästen och då blir det TRÅNGT att få upp fläkthuset. Plast är lite mjukt iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Wow..90 minuter är inte illa .

    Min erfarenhet av Bar's leaks m.m är att det kan fungera felfritt bra länge, men förr eller senare gan det börja släppa små bitar som till slut sätter igen värmepaketet. Hade väldiga problem med detta på just en 9000. Det gick att fixa det temporärt genom att spola med vattenslang baklänges genom paketet, men förr eller senare lossnade det bitar som satte sig på tvären igen. I mitt fall såg det ut som bruna glasbitar, typ.

    Prova gärna att spola systemet så kanske du kan byta värmepaket lite senare framåt våren när tempen är lite bättre ute (om du inte har garage).

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Har man så bråttom som ja hade den gången det gick undan så får man fylla på kylvätska ett par gånger efteråt. Vill minnas att saab beräknar 150 minuter på detta med allt påfyllt och hopskruvat. Har lämnat in en gång då ja satt i rullstol ett tag. Lite för bökigt när man inte kan stå.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Wow..90 minuter är inte illa .

    Min erfarenhet av Bar's leaks m.m är att det kan fungera felfritt bra länge, men förr eller senare gan det börja släppa små bitar som till slut sätter igen värmepaketet. Hade väldiga problem med detta på just en 9000. Det gick att fixa det temporärt genom att spola med vattenslang baklänges genom paketet, men förr eller senare lossnade det bitar som satte sig på tvären igen. I mitt fall såg det ut som bruna glasbitar, typ.

    Prova gärna att spola systemet så kanske du kan byta värmepaket lite senare framåt våren när tempen är lite bättre ute (om du inte har garage).

    mvh
    Jesper
    Lite off men körde du "in" Bar's Leaksen ?
    Man ska ju varmköra bilen varje dag i 10dagar.

    Lite nyfiken då jag aldrig haft problem med Bar's Leaks, inte heller min far som körde säkert över 7000mil med Bar's Leaks i samma kylare
    Saablös dåre

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Det är pga klägg som kan lossna varför jag inte använder Bar´s leak längre. Wynn´s täpper inte till och blir ingen hinna i expansionskärlet eller i slangarna.
    Fast det kan ju sätta sig nån annan stans. Kör minst 6 mil om dagen och minst en 30 minuter i taget.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Måste vara bättre att laga läckaget på kylsystemet än att hälla i en massa skit som täpper igen kylkanaler i toppen och annat i kylsystemet.

    Jag har sett hur vissa motorer ser ut invändigt efter att diverse kylcement används.

    Kylcementet stelnar ju när det kommer i kontakt med syre , men har du läckage så har du ju oftast luft i systemet.

    Till trådskaparen säger jag också igentäppt värmepaket.

    Skulle byta värmepaket och spola igenom hela kylsystemet innan ihopsättning.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    71

    Re: Dålig värme Saab 9000

    fortfarande helt övertygad om att bars leaksen har satt igen värmepaketet, jag ska spola ur värmepaketet ordentligt och även kylsystemet såklart, sen återkommer jag. tror ej att förre ägaren kört bilen ordentligt varm med tätningsmedlet och därav problemet...
    9-5 vector sedan -06

  18. #18

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Wow..90 minuter är inte illa .

    Min erfarenhet av Bar's leaks m.m är att det kan fungera felfritt bra länge, men förr eller senare gan det börja släppa små bitar som till slut sätter igen värmepaketet. Hade väldiga problem med detta på just en 9000. Det gick att fixa det temporärt genom att spola med vattenslang baklänges genom paketet, men förr eller senare lossnade det bitar som satte sig på tvären igen. I mitt fall såg det ut som bruna glasbitar, typ.

    Prova gärna att spola systemet så kanske du kan byta värmepaket lite senare framåt våren när tempen är lite bättre ute (om du inte har garage).

    mvh
    Jesper
    Lite off men körde du "in" Bar's Leaksen ?
    Man ska ju varmköra bilen varje dag i 10dagar.

    Lite nyfiken då jag aldrig haft problem med Bar's Leaks, inte heller min far som körde säkert över 7000mil med Bar's Leaks i samma kylare
    Nej, det gjordes innan min ägo och jag är inte ens säker på om det var "bar's" eller någon annan form av cement som var i. Bilen höll ju ett bra tag med detta innan det började strula, så man kanske inte ska klaga så sett .

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  19. #19

    Re: Dålig värme Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Har man så bråttom som ja hade den gången det gick undan så får man fylla på kylvätska ett par gånger efteråt. Vill minnas att saab beräknar 150 minuter på detta med allt påfyllt och hopskruvat. Har lämnat in en gång då ja satt i rullstol ett tag. Lite för bökigt när man inte kan stå.
    Hade du gjort det på 90 minuter från en rullstol så hade jag slutat att meka .

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Dålig värme Saab 9000



    jag skriver ihop saker ibland. Menade ENDA gången jag lämnat till verkstad för det jobbet var under de 8 månader jag inte var så rörlig pga rullstolsbundenhet.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Ingen/dålig värme i kupén 9000
    Av baze881116 i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2019-01-01, 00:52
  2. 9000 2.3T CSE med dålig värme/kokar
    Av Moongoose i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 21:52
  3. 9000 med dålig värme?
    Av jonaslarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 18:32
  4. Varför får jag så dålig värme i min 9000?
    Av Danne_9000Aero i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 00:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •