Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Testa spridare saab 900 t8

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    170

    Testa spridare saab 900 t8

    Hej.

    Jag håller på och går igenom bränslesystemet på min Saab 900 t8 special 1989.

    Har tagit lös spridarna och testat rengöra dem.

    När jag blåser igenom dem med tryckluft så känner man att luften inte sprutar i en rund cirkel utan luften far ut genom halva spridaren.

    Verkar vara så på alla spridarna.

    Är det normalt eller blir det så när man kör med tryckluften och annat när bensinen flödar igenom?

    Det är mekaniska spridare.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    70

    Re: Testa spridare saab 900 t8

    vet inte hur dom ska vara när man kör tryckluft igenom dom.
    tror inte det är nåt fel på dom. vore jag du skulle jag bara lägga dom i dieselbad och sen bulta dit.
    9-5 vector sedan -06

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849

    Re: Testa spridare saab 900 t8

    Hej!

    Enklaste sättet att "ockulärbesikta" spridarbilden är att skruva tillbaks spridarna på bränslerören utan att sätta dom på plats. Skruva sedan bort "gummislang" mellan bränslehuvud och rör till turbons inlopp.

    Bygla sedan igång bränslepumpen (lämpligtvis där reläet sitter) och lyft sakta på skivan i bränslehuvudet. Vips, spridarna "öppnar mer och mer" paralellt med hur högt man lyfter skivan.

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    170

    Re: Testa spridare saab 900 t8

    Skruvade ihop allt och bytte även två stycken styrdelar som styr bensinen i motorn. Kommer inte på vad de heter just nu. En sitter fast i termostaten iaf.
    Den andra sitter på vänster sida av motorutrymmet. Ser ut som en liten boll med två anslutningar bak och en anslutning fram till vacuumslang.

    Får se om den blir mer lättstartad nu. Annars ska jag ta och kolla spridarbilden.

Liknande ämnen

  1. Testa turbon 9-5 2.3t -02
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 12:59
  2. Testa bränslepumpen?!?!
    Av adj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 08:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •