Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Inställning av timer till parkeringsvärmare

  1. #1

    Inställning av timer till parkeringsvärmare

    Jag har just köpt en 9-3 TiD 2007 och kommer inte riktigt överens med inställningen av dieselparkeringsvärmaren.
    Jag hittar inget bra sätt att göra en engångspåsättning av värmaren. Om jag väljer Parkeringsvärmare På i SID när jag har nyckeln i, så stängs värmaren av omedelbart när jag tar ur nyckeln för att lämna bilen.
    Jag startar därför värmaren genom att sätta Timer A till att starta om två minuter från inställningstillfället. Det funkar bra. Jag lämnar och låser bilen och värmaren startar som den ska.
    Sedan har jag inte hittat något annat sätt att nollställa Timer A än att göra en ny inställning till tidpunkt 00.00. Det har fungerat en gång tidigare, men igår startade värmaren vid midnatt i garaget. Som tur var var vi vakna och hörde det.
    Mina frågor: 1. Finns det något sätt att starta värmaren manuellt och lämna bilen utan att använda timern? 2. Hur ska jag stänga av timern på rätt sätt, så att den inte går igång en gång om dygnet?
    Hoppas någon med mera erfarenhet kan hjälpa mig!
    9-3 SC TiD 2007

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    26

    Re: Inställning av timer till parkeringsvärmare

    Vad jag vet så saknar saab en bra direktstart som tex volvo har.
    Värmaren kommer inte starta en gång om dygnet om du inte aktiverar den igen.
    Dvs det krävs alltid en aktivering för att den ska starta.
    9-3 sc Tid -06

  3. #3

    Re: Inställning av timer till parkeringsvärmare

    Jaha, jag ska alltså inte pilla på timerinställningen alls i efterhand, utan låta den stå kvar på den inställda tiden, så kommer den inte att starta igen?
    9-3 SC TiD 2007

  4. #4

    Re: Inställning av timer till parkeringsvärmare

    Hej.

    Manuell direktstart finns. Skall göras utan tändningen på. ( Ivartfall på 9-5:an )

    mvh
    loca

  5. #5

    Re: Inställning av timer till parkeringsvärmare

    Är det någon som vet om manuell direktstart fungerar på 9-3 också och exakt hur man i så fall gör (jag vill kunna lämna bilen med värmaren på)?

    Gabbe1: Tack för hjälpen! Jag körde igång värmaren en stund nu och rörde sedan inte timerinställningen. Ska kolla i morgon vid den här tiden att värmaren inte går igång, men du har säkert rätt!
    9-3 SC TiD 2007

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Inställning av timer till parkeringsvärmare

    http://www.saabdocs.com/Swedish/inst...12787160se.pdf
    Läs under punkt 49 på sidan 9.

    ..och kontrollera att värmaren startar (den har en fördröjning på cirka en minut)
    (Förvisso en annan motortyp men möjligen är förfarandet detsamma såvida inte menyerna i SID är helt annorlunda from MY07? )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    12

    Re: Inställning av timer till parkeringsvärmare

    Citat Ursprungligen postat av lälä
    Är det någon som vet om manuell direktstart fungerar på 9-3 också och exakt hur man i så fall gör (jag vill kunna lämna bilen med värmaren på)?

    hej, det är en symbol vid klockan när timmer är på. menar du kallstart eller lämna bilen upp till en timma från varm bil? har läst att 1 timma är max. Har en bensinare med bensinvärmare jag får ha tändning på när man kallstartar värmaren, vänta till den startar och kommit igång då kan man ta ur nyckeln gå ur och låsa.
    9-3 ss 2,0t -04 aut

  8. #8

    Re: Inställning av timer till parkeringsvärmare

    nio3: Jag menar att jag t ex är på besök hos någon, går ut till min kalla bil för att starta värmaren, låser sedan bilen och går tillbaka in i huset för att återvända efter en kvart till en varm bil. Det är detta jag undrar om det går att åstadkomma utan att använda tricket att ställa in timern på aktuell tid + 2 minuter. Hade jag vetat från början när mitt besök skulle vara slut, skulle jag naturligtvis ha ställt in timern på lämplig tid innan jag påbörjade besöket, men nu antar jag att jag inte vet det.

    nio3 och LM: Jag trodde att jag hade gjort enligt era beskrivningar, men möjligen väntade jag inte ut att värmaren verkligen hade kommit igång. Jag ska prova igen i morgon. I alla händelser är det ju inte särskilt smidigt att behöva sitta kvar och vänta i den kalla bilen på att värmaren startar. Då går det snabbare att ställa in aktuell tid + 2 minuter på timern.
    9-3 SC TiD 2007

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    213

    Re: Inställning av timer till parkeringsvärmare

    Citat Ursprungligen postat av lälä
    1. Finns det något sätt att starta värmaren manuellt och lämna bilen utan att använda timern?
    Stäng av bilen, ta ur nyckeln om du vill, bläddra med rattknapparna till parkeringsvärmaren, välj manuell start, välj på och värmarsymbolen ska lysa i instrumentpanelen. Går du ut till en avstängd bil räcker det att vrida nyckeln till första hacket och tillbaka sen kan du ta ur nyckeln.


    Citat Ursprungligen postat av lälä
    2. Hur ska jag stänga av timern på rätt sätt, så att den inte går igång en gång om dygnet?
    Har den startat en gång på en inställd tid startar den inte igen på samma 24 timmar senare, du måste programmera in på nytt.

    Det är lätt att kolla om den är programmerad. Starttiden kommer att stå i displayen några sekunder. Det är lätt hänt att man missar sista steget i programmeringen och bara bläddrar fram rätt tid men inte trycker "set", då är det bra att kolla att starttiden syns. Den syns även när man låser upp/låser bilen.

  10. #10

    Re: Inställning av timer till parkeringsvärmare

    Tack allesammans för tipsen!
    Hur det fungerar med timern förstår jag nu.
    Jag har fortfarande inte fått manuell start av värmaren utan timer att fungera.
    Jag gör så här när jag kommer ut till en kall bil:
    - Sätter i nyckeln och vrider till första hacket.
    - Väljer Parkeringsvärmare och trycker Set. Då visas MANUELL START.
    - Trycker Set igen. Då visas På och värmaren går igång. Så långt allt OK.
    - När jag nu tar ur nyckeln (jag har prövat båda att göra det direkt och att vänta ett par minuter innan jag tar ur den), så stannar värmaren efter att fläkten har gått en liten stund.
    9-3 SC TiD 2007

  11. #11
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Inställning av timer till parkeringsvärmare

    Citat Ursprungligen postat av lälä
    Tack allesammans för tipsen!
    Hur det fungerar med timern förstår jag nu.
    Jag har fortfarande inte fått manuell start av värmaren utan timer att fungera.
    Jag gör så här när jag kommer ut till en kall bil:
    - Sätter i nyckeln och vrider till första hacket.
    - Väljer Parkeringsvärmare och trycker Set. Då visas MANUELL START.
    - Trycker Set igen. Då visas På och värmaren går igång. Så långt allt OK.
    - När jag nu tar ur nyckeln (jag har prövat båda att göra det direkt och att vänta ett par minuter innan jag tar ur den), så stannar värmaren efter att fläkten har gått en liten stund.
    Måste du sätta i nyckeln öht? På 9-5 behöver man inte sätta i nyckeln alls, men det kanske är annorlunda på 9-3?
    /Johan

  12. #12

    Re: Inställning av timer till parkeringsvärmare

    Hej.

    På 9-5:an vi har vrider man nyckeln till läget då displayerna tänds, därefter tar man ur nyckeln.Nu trycker man igång värmaren på manuell.
    Kan nog variera hur det funkar beroende på hur det är programmerat i SID.

    mvh
    loca

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    213

    Re: Inställning av timer till parkeringsvärmare

    Citat Ursprungligen postat av lälä
    När jag nu tar ur nyckeln (jag har prövat båda att göra det direkt och att vänta ett par minuter innan jag tar ur den), så stannar värmaren efter att fläkten har gått en liten stund.
    Prova att ta ur nyckeln innan du programmerar manuell start.

    Ibland har jag problem med att när jag programmerar en tid så drar värmaren igång direkt. Enda lösningen jag kommit på är att starta bilen och göra om programmeringen. Det är väldigt sällan detta händer; färre än var tjugonde gång. Kanske var hundrade gång.

Liknande ämnen

  1. Elschema Hella timer till ebersprächer
    Av Turbo-Puh i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-04-12, 10:37
  2. Turbo Timer till 9-5?
    Av TT-95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-02-16, 10:46
  3. Efterinstallera timer till dieselvärmare
    Av johannesabraham i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 21:56
  4. 230V Relä till SID (TIMER) för motorvärmare
    Av krang i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 14:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •