Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Brun sörja i motorn

  1. #1

    Brun sörja i motorn

    Har en saab 9-3 -98..den har tagit kyllarvatten en lääängre tid,.men har inte upptäckt vart vattnet har tagit vägen inte ens visat på olje stickan,för än igår så kollade jag oljan,då jag upptäckte den bruna sörja,bilen har aldrig kokat, går bra på alla cylindrar samt ryker ej vitt,kan det bero på dålig vevhusventilation samt dåligt åtdragna toppbultar???.
    är mkt tacksam för seriösa svar,,

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Brun sörja i motorn

    Den behöver ju inte ryka om oljan letar sig ner i vevhuset via en liten spricka i topppackningen mellan olja och vattenkanal.

    Om vattnet försvinner på det sätt du beskriver så har du läckage in i vevhuset, Och enda ställen jag kan komma på är via turbon eller genom toppen.

    Har du haft tur eller otur så har det inte börjat ryka ännu.

    Du bör nog tryckprova kylsystemet efter yttre läckage först.
    Samt byta olja snabbt som ögat.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 509

    Re: Brun sörja i motorn

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Den behöver ju inte ryka om oljan letar sig ner i vevhuset via en liten spricka i topppackningen mellan olja och vattenkanal.
    Vad menar du eller är det jag som inte riktigt förstår?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4

    Re: Brun sörja i motorn

    så det kan inte vara VV som det är fel på??för den är aldrig bytt,
    saken är att bilen har alltid tagit kyllarvatten i små mängder,så länge jag har haft den,men har aldrig sett någonstans vart det läcker eller sett på olje stickan,bilen har bara gått 16000mil.vore otroligt om det skulle vara packningen som har gått när den är kärring körd o aldrig kokat.eller räcker det att hälla i kyla tätning för att få bort problemet med läckan utav vattnet.
    Tacksam för alla svar.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: Brun sörja i motorn

    Om man gjort enbart korta körningar i några dagar så motorn inte blivit varm kan man få lite ljusbrunt skum på oljan.

    Det skadar inte att prova med en burk wynns stop leak eller bar's leaks, men jag skulle nog byta olja också för att vara på den säkra sidan, och så kolla varje dag vad status är nere i oljebyttan. Om Baylisen kommer tillbaka behöver du nog göra som turbosug säger.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Brun sörja i motorn

    varför inte börja med att varmköra motorn riktigt, ta en långresa 15 mil eller nått så den blir riktigt varm.
    Min förra ng900 blev samma grej med när det var kallt och man körde massa korta sträckor.

    Hälla i massa klabb i motor och kylarvatten är inget bra..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Brun sörja i motorn

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Den behöver ju inte ryka om oljan letar sig ner i vevhuset via en liten spricka i topppackningen mellan olja och vattenkanal.
    Vad menar du eller är det jag som inte riktigt förstår?
    OOOOOOOOOOOOOPS!. Mena kylvätska. Sorry.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Brun sörja i motorn

    Förresten du har väl en T5-motor då din är en -98;a, eller är det en tidig T7? Nån sa att den kom först på -99 års modell.

    Är det en T5 så är jag inte ett dugg förvånad om det läcker KYLARVÄTSKA in i vevhuset. Och det spelar ingen roll hur kort sträcka bilen gått. Och just "kärringkörd" får alla varningsklockor att ringa samtidigt i min hjärna iaf.

    Förresten är det en turbo eller ej? För i såna fall är det ju en motronickärra, även om styrprogrammet ej orsakar denna smörja. Och då är det ännu troligare att toppackningen har gett sig. Är det dessutom en 2,3i så är det helt säkert att detta inträffat.
    B204/234-motorn utan turbo ng900/og9-3 käkar toppackningar lite då och då. Gäller även 9000 med samma motorserie.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Brun sörja i motorn

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Förresten du har väl en T5-motor då din är en -98;a, eller är det en tidig T7? Nån sa att den kom först på -99 års modell.

    Är det en T5 så är jag inte ett dugg förvånad om det läcker KYLARVÄTSKA in i vevhuset. Och det spelar ingen roll hur kort sträcka bilen gått. Och just "kärringkörd" får alla varningsklockor att ringa samtidigt i min hjärna iaf.

    Förresten är det en turbo eller ej? För i såna fall är det ju en motronickärra, även om styrprogrammet ej orsakar denna smörja. Och då är det ännu troligare att toppackningen har gett sig. Är det dessutom en 2,3i så är det helt säkert att detta inträffat.
    B204/234-motorn utan turbo ng900/og9-3 käkar toppackningar lite då och då. Gäller även 9000 med samma motorserie.

    Nu överdriver du ju ändå i rejält stora mått....
    Det käkas inga toppackningar i några större omfattningar på dessa motorer, däremot så glömmer en del att dem ska efterdras..

    Men att det blir fukt i olja vid denna årstid är inget onormalt alls och en rejäl varmkörning kan mycket väl räcka.
    Läcka kylarvatten på en snart 13 år gammal bil är heller inget ovanligt, det kan läcka precis lagom mycket för att det inte ska synas vart men det märks i behållaren efter ett tag.

    Men att dra upp trasig toppackning som första felkälla låter jäkla dumt när det kostar lika mycket att fixa som bilen är värd typ, finns massor med grejer man kan göra innan man antar att det är toppackningen.

    Eller är du bara skadeglad?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Brun sörja i motorn

    Då och då är knappast i "större omfattning". Men bara i år har det utannonserats hundratals på blocket med blåst packning.
    Köpte en sådan, fast det sas bara att den va lite svårstartad.
    Har, efter att tvingats läsa på lite samt frågat på då jag bytte toppackning i våras på den, helt utan hjälp för en gångs skull, när man ska efterdra toppen.

    Saabverkstäderna i veddesta, upplands väsby samt promotor hävdar att man inte ska göra det alls. Och det står inte i någon verkstadshandbok heller. Fick låna en för motor till ng900 och där stod det inte heller någonstans.

    Om det för vissa är helt okänt att topp-packningar läcker lite då och då så beror detta tyvärr alldeles för ofta på att man struntat i att plana toppen vid byte av denna packning.

    Rätt moment, att allt görs i rätt ordning samt 90 graders vrid på bultarna då sista varvet är draget. Recept som ger bekymmersfria mil.

    En B2X4-motor får inte sörja i oljan utan anledning. Har kört med pluggad nippel till kolkanistern i tusentals mil utan att detta påverkat något. Och den hör definitivt ihop med vevhusventilationen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Brun sörja i motorn

    Men bara för du har blivit lurad så betyder det ju inte att var och varannan T5 motor har kass packning, det har utonnonserats 1000tals ng900 i år utan problem, jag har haft 5st och kört närmre 20000mil totalt i dessa utan problem, däremot så har jag efterdraget toppen på alla, vilket man självklart gör när man köpt bilen.

    Att du ska efterdra toppen kan du ju tex läsa under FAQ har på sidan.

    Kall och fuktig väderlek kan ställa till man massa klegg i oljan om man kör mycket korta sträckor så motorn inte blir rejält varm, det är ju ingen direkt nyhet, betyder dock inte att toppackningen är slut som första gissning.

    Måla fan på väggen som första allternativ är ju inte så roligt, framförallt inte när det finns massa enkla grejer man kan börja med att göra innan man drar fram stora plånboken.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: Brun sörja i motorn

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Hälla i massa klabb i motor och kylarvatten är inget bra..
    Kylarvätskeläckaget lagar inte sig själv... "Klabbet" jag nämnde funkar bra för just detta.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Brun sörja i motorn

    Just uppgifterna i FAQ fick mig att fråga runt i våras. Då detta var första gången jag helt ensam bytte denna attiralj ville jag vara noggrann.
    Glömde ju skriva att jag köpte nya sträckbultar. Även om originalbultarna brukar tåla åtminstone ett byte. Men meningen var att "återställa" bilen till steg3 som jag hade både hård och mjukvara till. Sen krascha lådan o ja sålde av allt trim.

    Lite ot, men ändå. Att inte påstå att sörja i motorn beror på att det läcker in kylvatten är att skönmåla lite för mycket.

    Och med den senaste månadens rejäla köldknäppar i åtanke kan en frostsprängning i småläckande packning orsaka ett sådant fel. Har det dessutom varit för fuktigt i vevhuset ett tag blir det inte bättre.

    Förresten, sen när blev en 9-3 i fungerande skick värd mindre än de 5-6000 som en dylik operation brukar kosta. Och då talar jag inte om svenska bils priser utan om en bra mindre verkstad.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Brun sörja i motorn

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Hälla i massa klabb i motor och kylarvatten är inget bra..
    Kylarvätskeläckaget lagar inte sig själv... "Klabbet" jag nämnde funkar bra för just detta.
    Nä självklart lagar det inte sig själv, utan man lagar ju det som läcker.
    Häller du i klabb i kylarvätskan, den droppen som tätade läckan var kanske bra, men vad sätter sig övriga 1-3dl klabb?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Brun sörja i motorn

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Just uppgifterna i FAQ fick mig att fråga runt i våras. Då detta var första gången jag helt ensam bytte denna attiralj ville jag vara noggrann.
    Glömde ju skriva att jag köpte nya sträckbultar. Även om originalbultarna brukar tåla åtminstone ett byte. Men meningen var att "återställa" bilen till steg3 som jag hade både hård och mjukvara till. Sen krascha lådan o ja sålde av allt trim.

    Lite ot, men ändå. Att inte påstå att sörja i motorn beror på att det läcker in kylvatten är att skönmåla lite för mycket.

    Och med den senaste månadens rejäla köldknäppar i åtanke kan en frostsprängning i småläckande packning orsaka ett sådant fel. Har det dessutom varit för fuktigt i vevhuset ett tag blir det inte bättre.

    Förresten, sen när blev en 9-3 i fungerande skick värd mindre än de 5-6000 som en dylik operation brukar kosta. Och då talar jag inte om svenska bils priser utan om en bra mindre verkstad.
    Sist jag frågade om toppackning så tog mekonomen 8500kr för den operationen, personligen hade jag nog inte lagt ut de på en og9-3 av 98 årsmodell.
    Saab här i stan tar sådär 10-12 för samma jobb.
    Det är inte många 1000lappar mellan mot en fungerande 9-3a, då får du nog planera att behålla bilen ett antal år för att den investeringen ska gå ihopsig.

    Men om du har småläckande packning så är det ju allt som ofta efterdragning man behöver inte toppackningsbyte?
    Varför betala 8000kr när det kostar några hundralappar för efterdragning på verkstad.

    Tycker du överdriver och målar fan på väggen både en den ena och andra tråden, man kan ju alltid tispsa om lite billiga och enkla grejer man kan göra innan man drar till med de dyraste sakerna.

    Vidhåller fortfarande att det man kan börja med att göra är att varmköra bilen rejält, de kostar några liter bensin, typ 50kr.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Brun sörja i motorn

    Om kylarvatten försvinner utan att det verkar fukta nånstans på utsidan får man faktiskt måla fan på väggen.


    Inte särskilt drastiskt, bara lite väl vanligt på exemplar som är dåligt skötta.
    Skulle aldrig lägga ut 8000 på packningsbyte. Kosta mig i planing o inslipning av ventiler samt byte av 2 st 2500:- plus sotningssats. 3700:- i delar.
    Har kvitto på det.
    Plus lite svordomar och småsår.


    Endast mindre yttre läckage använder jag Wynn´s produkter för. Och endast deras.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Brun sörja i motorn

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Om kylarvatten försvinner utan att det verkar fukta nånstans på utsidan får man faktiskt måla fan på väggen.
    Verkar och hur nått faktiskt är, det är 2 helt skiljda saker, visst fan kan det läcka kylarvätska utan att du hittar läckan, inte alls ovanligt, säkert minst lika elelr mer vanligt än trasig toppackning.

    Varför inte börja med lite enkla och förhållandevis billiga saker till att börja med, för annars kan jag ju dra till med att det är lika bra att byta motor direkt så är man på säkra sidan....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: Brun sörja i motorn

    Motorvärmarslingan, vattenpumpen, avtappningskranen eller värmepaketet kan läcka på ett sånt att att det bara syns när man har tryck och flöde i systemet. På en smutsig kladdig gammal motor är det inte lätt att se mindre läckage, säg en halvliter per 100 mil eller mindre.

    Om man är perfektionist och gillar att skruva "i onödan" kan man ju byta grejer på minsta misstanke, men olika personer har olika mål med sitt bilägande.

    Hade en om601-motor (merca diesel) som droppade en droppe per minut från motorvärmaren när det var tryck i systemet, en burk BL sen var det tätt, frugan körde 2000 mil utan problem sen såldes bilen.

    Nuvarande A50n har druckit en halvliter på 500 mil för förre ägaren, man kunde förnimma en svag doftpust av glykol just när spjället slog om från kallt till varmt, en burk BL löste problemet för nu och överskådlig framtid.

    Men vår glassgubbe säger att BL har lite problem med longlifeglykoler, där skulle Wynns tydligen vara bättre men har själv ingen erf av longlifeglykol, känns som en lösning på ett obefintligt problem, skulle väl vara miljöaspekten då kanske.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: Brun sörja i motorn

    Innan RZ hinner före:
    Läckande värmepaket tätas med fördel med malen ingefära.
    Funktionellt, miljövänligt och så luktar det gott som nybakade pepparkakor innan det hunnit täta helt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Brun sörja på oljestickan! 9-5 2.0t 2003.
    Av Wettering i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-15, 21:50
  2. 9000 2,3 ltt-96 med brun sörja i oljan, startar ej?
    Av Jflood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 20:10
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 02:52
  4. Kylarvatten blir grå/brun gegga :/ 9000 2,3T -91
    Av Macke_sk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 16:35
  5. brun 9-3 ?
    Av Turbo_Knuff i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-04-29, 00:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •