Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Lambda fel 6 blink... Problemet löst !!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    79

    Lambda fel 6 blink... Problemet löst !!

    Har monterat 2,5" dp nyss och efter jag satt tillbaka allt så får jag check engine och 6 blink = syresensor? CE börjar lysa direkt vid start.
    kablarna har varit rätt vridna i sonden.

    Mätte med multimeter på signalkabeln från sonden och kollade när den var varm, multimetern på 2000mva eller vad det står inte så haj på el Får då ett värde på 50 ca som inte ändras nånting i stort sett. Provade koppla in en ny universallambda från Skruvat.se också och då visar den 500 nånting och rör sig inte märkvärdigt där heller. CE lyser likadant med universallambdan också.

    brukar CE lampan tändas direkt vid start även med kall motor om lambdan är pajj? Den reglerar väl inte förrän den blivit varm eller har jag fel? Borde inte CE komma då när den blivit uppvärmd och inte direkt?

    Hjälp mig blir galen
    Saab 9000 Aero -97 Såld!

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Vad är det för bil?
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    79

    Re: Lambda fel 6 blink...

    oopsss kan ju va bra att veta Det är en 9000 -96 2,3 T 200hk med Speedparts steg 3 box, 2,5" rostfritt avgas, racekatt och 2,5" DP.
    Saab 9000 Aero -97 Såld!

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Använd en riktig sond med färdigkopplad kabel.
    "universal" funkar eller funkar inte alls.
    T.o.m. biltemas färdigkopplade funkar bättre. Ett tag iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    79

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Har Biltema sond med rätt kontakt för Saaben? Så det bara är att plugga in?
    Saab 9000 Aero -97 Såld!

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Lambda fel 6 blink...

    har haft iaf. 52-957 hette den.
    Funkar en 5-6000 mil för det mesta.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    79

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Har nu bytt till en ny sond med rätt kontakt men funkar iallafall inte.
    Check engine lyser direkt vid start.
    Vart brukar det läcka vid insug? Kan det göra att lambdan ger ce?
    Nån sensor jag bör kolla? Hur kollar jag lättast?

    Mvh
    Saab 9000 Aero -97 Såld!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Spjällägesgivaren kan ge CE om den börjat glappa. Men då skulle du få en massa andra saker typ svårstartad och otroligt orolig tomgång.

    Har du nollat genom att lyfta bort minuspolen på batteriet nån minut och sen starta upp.

    När man byter givare är detta lite standardprocedur. Felkoder som måste lagras går fortfarande att läsa ur men visar sig inte förrän det blir ett nytt fel.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Spjällägesgivaren kan ge CE om den börjat glappa. Men då skulle du få en massa andra saker typ svårstartad och otroligt orolig tomgång.
    Defekt spjällägesgivare ger alltså 6 blink vilket indikerar lambdafel?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    När man byter givare är detta lite standardprocedur. Felkoder som måste lagras går fortfarande att läsa ur men visar sig inte förrän det blir ett nytt fel.
    Vad betyder detta?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    79

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Givetvis har jag nollat genom att lyfta batteripolen. Det kommer tillbaka direkt sen när jag startat, när check engine och radiator slocknat som vanligt sen 1 sekund efter tänds CE igen.

    Har nu sprutat startgas runt hela insuget också utan att hitta nånting.

    Roliga är att det kom när jag plockade bort downpipen och sen satte tillbaka. Men det kan ju bara va en tillfällighet att det kom just då. Var därför jag trodde på lambdan eftersom den skruvas ur i samma veva.

    Kan insugstempgivaren som sitter på insuget ge CE 6 blink? Isåfall kan man mäta upp en sån?
    Saab 9000 Aero -97 Såld!

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Citat Ursprungligen postat av SaabMatte
    Givetvis har jag nollat genom att lyfta batteripolen. Det kommer tillbaka direkt sen när jag startat, när check engine och radiator slocknat som vanligt sen 1 sekund efter tänds CE igen.

    Har nu sprutat startgas runt hela insuget också utan att hitta nånting.

    Roliga är att det kom när jag plockade bort downpipen och sen satte tillbaka. Men det kan ju bara va en tillfällighet att det kom just då. Var därför jag trodde på lambdan eftersom den skruvas ur i samma veva.

    Kan insugstempgivaren som sitter på insuget ge CE 6 blink? Isåfall kan man mäta upp en sån?
    Känn med handen om det trycker ut luft nånstans från DP till efter flexröret, där finns mycket troligen ditt fel.

    6 blink ÄR lambda-relaterat.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    6 blink ÄR lambda-relaterat.
    Relaterat till lambdavärde "ja" men därmed inte alltid ett tecken på en defekt lambdasond: När slangarna till min då relativt nybytta bränslepump löste upp sig fick jag även denna felkod då bilen gick som en potta på grund av för lågt bränsletryck.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    79

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Lambdan sitter ju efter turbon direkt så läckage efter lär väl inte påverka den? Läcker inget heller för den delen.

    Bilen går som den ska inget ryckande, misständningar eller så.

    Hade fel på en lambdasond på en annan 9000 förut och då tändes inte CE direkt efter man nollat boxen utan efter man kört en stund. Nu tänds den direkt.
    Saab 9000 Aero -97 Såld!

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    6 blink ÄR lambda-relaterat.
    Relaterat till lambdavärde "ja" men därmed inte alltid ett tecken på en defekt lambdasond: När slangarna till min då relativt nybytta bränslepump löste upp sig fick jag även denna felkod då bilen gick som en potta på grund av för lågt bränsletryck.
    Här hade du ju fler symtom...



    Citat Ursprungligen postat av SaabMatte
    Lambdan sitter ju efter turbon direkt så läckage efter lär väl inte påverka den? Läcker inget heller för den delen.

    Bilen går som den ska inget ryckande, misständningar eller så.

    Hade fel på en lambdasond på en annan 9000 förut och då tändes inte CE direkt efter man nollat boxen utan efter man kört en stund. Nu tänds den direkt.
    Klart läckage efter påverkar lambda.

    Hur har du kollat läck?

    Om man inte riktigt kan meka så kan det vara billigare att ta hjälp!
    Bara ett råd.

    btw, insug och det tror jag du definitivt kan glömma om du inte rört nåt speciellt där.

    OM du får stopp av ett ev läckage så kommer CE slockna om du inte har andra fel.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    79

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Relaterat till lambdavärde "ja" men därmed inte alltid ett tecken på en defekt lambdasond: När slangarna till min då relativt nybytta bränslepump löste upp sig fick jag även denna felkod då bilen gick som en potta på grund av för lågt bränsletryck.
    Här hade du ju fler symtom...



    Citat Ursprungligen postat av SaabMatte
    Lambdan sitter ju efter turbon direkt så läckage efter lär väl inte påverka den? Läcker inget heller för den delen.

    Bilen går som den ska inget ryckande, misständningar eller så.

    Hade fel på en lambdasond på en annan 9000 förut och då tändes inte CE direkt efter man nollat boxen utan efter man kört en stund. Nu tänds den direkt.
    Klart läckage efter påverkar lambda.

    Hur har du kollat läck?

    Om man inte riktigt kan meka så kan det vara billigare att ta hjälp!
    Bara ett råd.

    btw, insug och det tror jag du definitivt kan glömma om du inte rört nåt speciellt där.

    OM du får stopp av ett ev läckage så kommer CE slockna om du inte har andra fel.
    jasså? lambdan mäter ju det som kommer ut från turbon, den kan ju inte mäta läckage längre bak typ innan kat eller senare då dom avgaserna redan passerat lambdan.
    Lambdan sitter direkt efter turbon i böjjen på dpn. Visst kan man få fel värden vid en avgasmätning eftersom det kommer in mer syre isåfall men lambdan har ju redan sagt till bilen vad den mäter innan det.

    Har kört med läckage efter förut utan problem med att CE tänds så tror inte det inverkar på detta.

    Mecka kan jag, har meckat många år med Bmw men förstår inte vad detta har med det att göra?
    Jag frågar vad som brukar orsaka indikerat fel på en Saab med blinkande CE lampa.
    Saab 9000 Aero -97 Såld!

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Citat Ursprungligen postat av SaabMatte
    Citat Ursprungligen postat av RZ

    Här hade du ju fler symtom...





    Klart läckage efter påverkar lambda.

    Hur har du kollat läck?

    Om man inte riktigt kan meka så kan det vara billigare att ta hjälp!
    Bara ett råd.

    btw, insug och det tror jag du definitivt kan glömma om du inte rört nåt speciellt där.

    OM du får stopp av ett ev läckage så kommer CE slockna om du inte har andra fel.
    jasså? lambdan mäter ju det som kommer ut från turbon, den kan ju inte mäta läckage längre bak typ innan kat eller senare då dom avgaserna redan passerat lambdan.
    Lambdan sitter direkt efter turbon i böjjen på dpn. Visst kan man få fel värden vid en avgasmätning eftersom det kommer in mer syre isåfall men lambdan har ju redan sagt till bilen vad den mäter innan det.

    Har kört med läckage efter förut utan problem med att CE tänds så tror inte det inverkar på detta.

    Mecka kan jag, har meckat många år med Bmw men förstår inte vad detta har med det att göra?
    Jag frågar vad som brukar orsaka indikerat fel på en Saab med blinkande CE lampa.
    Läckande DP vid turbon, supervanligt fel. Inte lätt att dra det tätt där.
    Kan ju även vara produktionsfel!!!

    Flexrörs-läckage.

    Teori och praktik är två skilda saker.

    Vill du inte ha hjälp så behöver jag inte svara mer.
    Vill inte att en sån som turbosug skall lura iväg dig på fel saker.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    79

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Vart har jag skrivit att jag inte vill ha hjälp?

    Jag var skeptisk till att jag kan få 6 blink CE pga läckage långt efter lambdasonden.
    Tätt är det vid dpn mot turbon, ny dp och nya insexbultar dragna istället för pinnbultar.
    Hade samma dp på innan utan problem.

    Flexen sitter under bilen långt efter lambdasonden, allt är nytt rostfritt och helsvetsat med tig så där läcker det garanterat inte. Förstår fortfarande inte vad ett läckage så långt bak ska göra att sonden märker det och skickar felsignal.
    Saab 9000 Aero -97 Såld!

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Mena absolut inte att lura på att skaffa en passande lambda, men då man vridit kablarna för mycket kan det bli knas, och en ny sådan är aldrig fel om den andra hängt med ett tag.
    Och många struntar i att hänga av minuspolen från batteriet vid byte av komponenter som är kopplade till något av bilens styrdon.

    Vet inte hur det är på en T5 men gamla LH-bilar har jag haft trassel med motortempgivaren i kombo med taskig lambda, men det har inte gett felsignal direkt vid start. Sen har bilen alltid gått at starta kall. Efter man stängt av med varm motor har den ej gått att starta igen förrän den blitt kall.

    Inte ditt problem nu, men att dessa 2 komponenter kan hänga ihop tar jag för troligt, även på Trionicsystem.

    Fast det stör mig att du får CE direkt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Relaterat till lambdavärde "ja" men därmed inte alltid ett tecken på en defekt lambdasond: När slangarna till min då relativt nybytta bränslepump löste upp sig fick jag även denna felkod då bilen gick som en potta på grund av för lågt bränsletryck.
    Här hade du ju fler symtom...



    Citat Ursprungligen postat av SaabMatte
    Lambdan sitter ju efter turbon direkt så läckage efter lär väl inte påverka den? Läcker inget heller för den delen.

    Bilen går som den ska inget ryckande, misständningar eller så.

    Hade fel på en lambdasond på en annan 9000 förut och då tändes inte CE direkt efter man nollat boxen utan efter man kört en stund. Nu tänds den direkt.
    Klart läckage efter påverkar lambda.

    Hur har du kollat läck?

    Om man inte riktigt kan meka så kan det vara billigare att ta hjälp!
    Bara ett råd.

    btw, insug och det tror jag du definitivt kan glömma om du inte rört nåt speciellt där.

    OM du får stopp av ett ev läckage så kommer CE slockna om du inte har andra fel.
    Hur skulle läckage efter lambdasonden påverka mätningen av syrehalten?
    Låter väldigt konstigt.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    79

    Re: Lambda fel 6 blink...

    Kollade efter tempsensorn men mekonomen och andra nämner den som vattentempsensor. Är det den jag ska ha den som man ser mellan insuget under spridarbryggan?

    Nån som har nummer på den givaren kanske?
    Kan jag mäta en sån givare och få ut nånting vettigt eller är det bara byta och se?
    Saab 9000 Aero -97 Såld!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem, 9-5 2,0t
    Av Dieselgurra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 20:59
  2. [LÖST] Problem att montera pinnskruv
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 18:03
  3. Utelåst... Problemet löst...
    Av Bulan i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-06, 23:41
  4. [LÖST] Ni som kan G-tech?
    Av 9-3 Mike i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 12:01
  5. [LÖST] Problem med startmotor OG900
    Av 900aero84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-05, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •