Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    42

    Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    Tjena, skulle vilja ha en 200 hk boxs i min 9000 2.3 istället, men hur funkar det att montera i en annan box? Jag har ju Vss på den då är en -97, om jag får tag i en annan styrbox med vvs så måste jag in på saab eller liknande och be dom kopiera min VSS till den nya boxen? Får jag tag i en box utan Vss är det plug ´n play eller?




    Någon som vet vad kopiering går på saab ca?




    Vill bara ha lite klargörande.







    Tack på förhand och God jul!

  2. #2

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    Har jag inte helt fel för mig så måste du alltid gifta in den nya boxen med tech2.
    De gör dom på din lokala saabverksta för några hundralappar.

    Sen har väl 200hk magnetventil och inte 150-170hk, isåfall måste du ha en sån oxå.

    Är turbon den samma på ltt och ftt???
    Saab 9000 Aero -95

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    42

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    Jag har magnetventil på min, tror ltt fick det -97? Innan dess har dom inte det.





    Japp turbon är samma på ltt och ftt, men inte på aero.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    Är det ingen VSS eller om ngn disejblat VSS med t.ex t5suite är det bara plugnplay som jag förstått det.

  5. #5

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    Citat Ursprungligen postat av Andersson__
    Jag har magnetventil på min, tror ltt fick det -97? Innan dess har dom inte det.





    Japp turbon är samma på ltt och ftt, men inte på aero.
    Jag hade ingen magnetventil på min -97 170hk, men visst kan va en övergång när på året bilarna tillverkades
    Saab 9000 Aero -95

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    42

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    ofan, tur att jag har det på min då



    Hur blir det om man kör utan startspärr då? Funkar larmet och så som vanligt då?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    Citat Ursprungligen postat av Andersson__
    Hur blir det om man kör utan startspärr då?
    Larmet fungerar som vanligt men tänker du inte ha en fungerande startspärr tycker jag du skall kolla vad försäkringsbolaget säger så premien sätts utifrån att sådan finns. Stjäls bilen riskerar du att få nedsatt eller bli helt utan ersättning om du inte uppfyllt villkoren i din försäkring.

    Jag ser ingen som helst anledning till att snåla in på VSS om du ändå skall ha en original 200hk-box.
    Även om jag är "originalkille" skulle jag om jag vore du minst lika gärna ta en box med Steg 1 av välkänd leverantör.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    42

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    Men ska jag ha steg 1 så bör jag väl byta turbo? För steg 1 ger väl en bra bit över 200 hk? Original turbon får väl det lite svettigt om öronen då...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    En box utan VSS är plug and play ja!

    Koden går även bra att kopiera in själv med T5 Suite, går även lägga in annan programvara när man ändå är i farten och vill man kan man programera om din gamla 170HK-box med.
    Steg 1 är samma mjukvara för både 200hk och för 170hk

    Tror de kräken på SAAB i byn högg till med 800kr senast jag faktiskt köpte en programvara men glömde be dem ändra VSS-kod.
    Dvs så sparade jag in lite på att köpa allt som behövs för att göra det själv

    Och jag åker 2.0t så jag tänker inte piratkopiera min köpta mjukvara ifall någon tycker att mitt inlägg borde censureras

    Finns på PM om det låter intressant

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    85

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    Citat Ursprungligen postat av Andersson__
    Men ska jag ha steg 1 så bör jag väl byta turbo? För steg 1 ger väl en bra bit över 200 hk? Original turbon får väl det lite svettigt om öronen då...
    Nej, det är samma turbo på LTT och FTT

    Du kan pressa upp T25an till 260 ungefär. sen funkar den bara som en hårtork.

    mvh
    http://www.garaget.org/poont

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    Anledningen till att det sitter en magnetventil i bilen redan trots att det är en LTT, är just pga värmeplattorna. Plattorna hämmar flödet lite, så för att nå utlovad effekt har man lite mer än grundladdtryck som max redan original. (Sedan finns det ju så klart LTT-bilar utan plattor som har MV för att ngn föregående ägare haft trimbox).

    Sedan vet jag att jag kommer få skäll, men hade jag haft en 2,3LTT och velat köra FTT originalbox, så hade jag skaffat Aero-box UTAN att för den skull byta turbo. Ingen har ngnsin givit en vettig förklaring till att det skulle vara så farligt, utan kommer med spekulationer kring att parametrarna i Aeroprogget inte är optimerad för T25, samt att om Saab väljer en större turbo så finns det en anledning till det punkt slut. Ja, men det är väl klart att Saab vill ha marginaler - särskilt som många vet att Aerons 225 hk = ca 240 i verkligheten. Med originalavgassystem blir det nästan hela T25:ans maximala kapacitet. Folk ringer i varningsklockorna hur urbota dumt det är med ett original Aeroprog till en T25, för att sedan istället rekommendera ett steg 1 trim som också hamnar på 240 hk (samt ett högre vrid än Aeron, vilket ger högre förbränningstryck och mer belastning på koppling och växellåda) - för då är det ju "optimerat för just den hårdvaran". Jag påstår att om man ändå ska ha ca 240 hk ur en 2,3-170/200 så torde spikregleringen vara säkrare i Saabs program, och ett turboaggregat är som princip inget high tech alls, utan det ska bara snurra och pumpa in luft i motorn - därefter tar motorstyrningen vid och hanterar den inkommande luften beroende på dess temperatur, där temperaturen kan variera på fler sätt än att turbon börjar närma sig pumpgränsen. Tilläggas kan ju också att innan Aeron kom, kunde man ju köpa 220 hk originaltrim till 2,3Turbo med T25 (91-92) - således kan man gissa att Saab med sina säkerhetsmarginaler ansåg att gränsen låg just vid 220 hk för T25, och att den nog inte sprängs i bitar omedelbart för den som vågar kräma några pållar till. 9-5 Aero med 300hk-trim ur 15T#5, där kan vi prata om turbo-svätt, men det "får" man ha för folket här utan att bli idiotförklarad.

    Däremot skulle jag nog inte våga sätta i en 200- eller 225-box i en 2,0t. Det kan säkert fungera det med, men här kan jag åtminstone tänka mig skillnader som gör att Trionicen inte känner igen "arbetsmiljön".

    Men så länge alla säger att man absolut inte får sätta i Aeroprog i en 2,3:a med T25, så tänker jag inte rekommendera andra att göra det. Det enda jag säger är att JAG personligen skulle känna mig säkrare med det än med ett steg 1 trim.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    Har provat Aero-progg med T25, rekommenderas inte...
    Med ett riktigt steg1 så vart det en sjuk skillnad.

    Räcker det som svar?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Ingen har ngnsin givit en vettig förklaring
    Tror du att det räcker RZ?

    Vad var problemen i ditt fall, och har du ngn förklaring till varför samma grundmotor skulle börja bry sig om hur en given luftmängd levereras in i motorn? Det torde knappast hänga på att snurran varvar för högt och sprängs.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    Enligt utsago skulle det varit en steg 1 box, men när vi undersökte den så var det ett Aero-progg.
    Detta är många år sedan och många många program däremellan.
    Detta var innan vi tryckte 284hk ur den T25an, vi hade även 520-540nm då

    Personligen tror jag bara det berodde på hur man utnyttjade tändningen i vissa givna ögonblick. T25an tog ju bara tvärslut strax efter 5000rpm...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    En som verkligen har provat och vet och är inte nöjd med resultatet medan en annan som inte har provat ändå tror att det kommer att funka bra?

    Åter ett fall där frågeställaren helt enkelt få välja vem han vill lita till alltså?

    Tomtefar>>Med tanke på den digra text du nyligen yppat i en annan tråd får det mig att tro att du trots allt har en del kunskap om såväl reglerteori som -praktik och då också skulle kunna begripa hur yttre förhållanden kan påverka verkan av de reglerparametrar som i det här fallet styr laddtrycket?

    Själv har jag inte testat med aeromjukvara till T25, kommer inte heller att göra det inom kort varför jag därför väljer att ta RZ:s ord för trovärdigt tillsvidare.

    Det är ju även möjligt att trådskaparen trots allt testar Tomtfars variant med gott resultat varvid vi då kommer att ha ställningen 1-1.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    Precis,jag tycker tomtefars förklaring låter minst lika trovärdig som RZ så kan ej döma nån men väldigt intressant om man fick svar på detta i framtiden.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    En som verkligen har provat och vet och är inte nöjd med resultatet medan en annan som inte har provat ändå tror att det kommer att funka bra?

    Åter ett fall där frågeställaren helt enkelt få välja vem han vill lita till alltså?

    Tomtefar>>Med tanke på den digra text du nyligen yppat i en annan tråd får det mig att tro att du trots allt har en del kunskap om såväl reglerteori som -praktik och då också skulle kunna begripa hur yttre förhållanden kan påverka verkan av de reglerparametrar som i det här fallet styr laddtrycket?

    Själv har jag inte testat med aeromjukvara till T25, kommer inte heller att göra det inom kort varför jag därför väljer att ta RZ:s ord för trovärdigt tillsvidare.

    Det är ju även möjligt att trådskaparen trots allt testar Tomtfars variant med gott resultat varvid vi då kommer att ha ställningen 1-1.
    Vet inte varför du använder de feta bokstäverna på vet? I min världsbild så är ingenting fakta för att ETT försök visat på problem. En regel inom forskning, vare sig det gäller motorer, medicinska behandlingar, fysikaliska hypoteser eller vad det än må gälla, så är grundregeln att ett resultat skall kunna upprepas ett visst antal ggr med samma utfall. Notera också att jag inte påstått att Aerobox går finfint som om jag skulle veta att det gör det. I själva verket så skrev jag t o m att jag inte rekommenderar andra att testa (men att jag personligen skulle vara villig att göra det - dock äger jag ingen 170/200 hk-bil).

    Vad som är relativt tydligt, måste jag påstå, är att jag helt enkelt är ute efter en förklaring till varför det inte skulle fungera. En sådan förklaring har aldrig givits på detta forum, utan bara "ajabajan" i frågan. Ursäkta om jag är en sådan som inte bara vill veta att saker inte går, utan också är intresserad av att förstå varför. Att det inte gick optimalt för RZ är så klart en indikation på att det nog inte är en bra kombination. Å andra sidan finns det mängder av exempel på bilar som trimmats med standardsteg från välrenomerade firmor där bilen inte gått bra trots att firman sålt trimmet till 100 ex av bilar som rullat felfritt. Så vi vet fortfarande inte varför en helt likadan motor fast med mindre turbo, som dock har kapacitet för effekten, inte lirar med sådan box.

    Svaret kommer väl aldrig antar jag. Men jag tror att RZ kan vara inne på en teori. Man kan tänka sig att tändläget (och i viss mån kanske bränslemängd) påverkar EGT och därmed tryck mellan förbränningsrum och turbo pga mindre avgashus?

    Som jag ser det så står det 0-0 i "matchen": min fråga vs. svar på frågan (eller egentligen står det 1-0, och jag väntar på kvitteringen ). Att min fråga är teoretisk är väl inget uppseendeväckande Jag har inte efterfrågat ngt slags "tillit" av trådskaparen - således är det inte "åter ett fall..."
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    Ska inte lägga mig i egentligen, men blev tvungen att "nedgradera" till en T25 i en -94Aero tills polarn hade råd å köpa en TD04 igen. Nu sitter det 3-tum hela vägen på den kärran. men han upplevde inget problem direkt.

    Det finns ju nåt som kallas spool up, och där upplevde jag att den svarade bussnabbt, men tappa lite under accelerationen sen, liksom tvekade på ett sätt som kändes att det inte riktigt räckte till. Knivsta Bil o Däck sa att det berodde på att vi nedgraderade. (det bökigaste var att byta vatten och oljerör)
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    1. 300hk Hirsch-kitet till 9-5 Aero är med T28, inte en en TD04.

    2. 9000 Aero steg3-program med T25 turbo låter styggt. Det är väl gissningsvis beräknat att ge nånstans runt 280hk? Rätt mycket för mycket för en T25a.

    I en annan tråd skriver du:

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Trimmet. Den "misständer" pga något gör att det spikar och då reglerar trionicen, även en omprogrammerad sådan, ner lite tills det slutar spika. Vanligt om man inte kör med 98 eller v-power i tanken.

    Inte bra i längden. Har en bild i mobilen på en avgasventil som blivit 3-stegad i flera år. Hål kallas det för.
    Ja, vad tror du händer om en T25a får mata på varmluft ett tag. Hoppas spikregleringen är intakt. Har man kunskapen så borde man veta bättre. Tycker jag iaf. Inget ont om Bil o Däck, men de är inte de första på min lista att ringa när det gäller frågor om vad som händer med en trimmad bil som man byter hårdvara på.

    Mvh

    EDIT: Nu stod det ju inte vad det var för program i Aeron. Men jag gissar ändå på ett steg3.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Byta styrbox i 9000 t5 från ltt till ftt.

    En av de saker som klart skulle kunna bli fel med ett Aero-program i en bil med T25 är variablerna för tryckregleringen. Eftersom TD04 är lite större och troligen aningens segare upp i fart än T25an så bör det skilja lite här och där hur man låter trycket byggas upp samt hur man hanterar den inkommande luftmängden med tanke på vad som "komma skall" om man säger så.
    Självklart är inte den luftmängd som kommer att levereras värre än med något trimsteg, men jag ser problem i tändmapp, bland annat, eftersom luften inte kommer levereras på det sättet som förväntat vid olika situationer. Detta kan ju ge upphov till spikningar, överslängar osv.

    Alltså; självklart _går_ det att köra ett Aero-program och grejjerna bör inte slitas mer än med något halvdassigt trimsteg, men bilen kommer inte att gå så bra som den borde kunna göra!

Liknande ämnen

  1. Byta styrbox från 9-5 2,3t -99 till aero box
    Av late99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 01:29
  2. Byta styrbox 9000 2,0t
    Av Miccce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 20:01
  3. Steg 1 styrbox från Speedparts till 9000
    Av team mmr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 14:55
  4. byta styrbox 150 till 185
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 16:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •