Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Startproblem 9-3 SC -08

  1. #1

    Startproblem 9-3 SC -08

    Hej - behöver er hjälp!

    Har precis införskaffat en Saab 9-3 SportCombi 2.0T Vector BioPower, årsmodell 2008 med automatlåda.

    En alldeles utmärkt andrabil som passar vårt behov perfekt!

    Har dock ett problem som jag uppmärksammade ganska tidigt: det tar en stund innan motorn går igång, startmotorn får jobba en del. Sedan har den dock gått igång fint.

    Med anledning av detta har jag tankat fullt med bensin (tänkte att det kanske berodde på etanolen att den var trögstartad).

    MEN i morse gick bilen knappt igång! Efter ett par vevor med startmotorn gick den igång, fast på väldigt lågt varval och med vibrationer. Fungerade inte att ge gas utan motorn gick ned i varvtal och "ruskade" rejält. Jag stängde då av, slog igen dörren och sedan har bilen stått orörd.

    Det kan ju knappast vara ett dåligt batteri då alla lampor lyser felfritt och startmotorn trots allt jobbar. Minst 40% bensin är i tanken.

    Det konstiga är att i går kväll gick bilen igång perfekt och utan problem. Då var det runt -15 grader. I morse cirka 13-15 grader.

    Någon som har samma erfarenhet eller kan ge mig vägledning vad som kan vara fel?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 058

    Re: Startproblem 9-3 SC -08

    Hade du bara -15???
    Här i mellansverige var det 22-27 minus inatt. -24 i järfälla kl 23 igår kväll. Bara -22 hemma i väsby en kvart senare.

    Definitivt något temperaturrelaterat kondens-artat knas som ger fel information till motronicsystemet eller om det är T8 på din. Vet inte vad som sitter i dessa modeller.
    Men då den är så pass ny skulle jag nog ta mig till verkstad för att få kollat med TechII om det är nåt elektriskt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Re: Startproblem 9-3 SC -08

    Om du inte använde motorvärmare så kanske den har surat ner stiften
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  4. #4

    Re: Startproblem 9-3 SC -08

    Hej,

    tack för er input.
    Jodå, det var -25 i går kväll men "varmare" i morse :-)

    Kondens låter ju intressant. Bara jag får igång bilskrället så får jag väl ta mig till Saab och kolla upp den.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Re: Startproblem 9-3 SC -08

    Hej

    Vet du om spridarna är bytta på din bil? Väldigt vanligt att de står och tjuvläcker altså inte håller tätt när motorn är avstängd.

    Mvh Rikard

  6. #6

    Re: Startproblem 9-3 SC -08

    Hej,

    Enligt serviceboken finns ingen notering om byte av spridare eller utförd kampanj.
    Är det någonting man kan hoppas att Saab tar på förlängd garanti? Min bil har rullat 7500 mil och är precis 3 år gammal.

    Var förbi två Saabverkstäder idag och båda trodde det handlade om spridarna, precis som ni också tror. Av vad jag förstod är det ganska kostsamt att byta spridare och i sådana fall kan man troligen ta det på motorförsäkringen. Men personligen tycker jag att Saab borde bekosta ett utbyte med sådan bristfällig kvalitet på grejorna....

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 472
    Medlem#
    6901

    Re: Startproblem 9-3 SC -08

    Hur länge körde du efter du bytt bränsle? Måste hinna adaptera sig innan man stänger av efter bränslebyte.

    Har inte motorns styrbox förstått att du har tankat bensin så kommer den gå för fett och sura ner sig.

    Det är inte Saab som har dåliga spridare btw utan det är en tillsats i etanolen som varit uppe på tal och som ska vara borta nu.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8

    Re: Startproblem 9-3 SC -08

    Hej Turbo_Danne!
    Jag tankade cirka 25 liter bensin (då blev tanken till 80% full) och körde cirka 3 mil därefter. Så nog borde den ha hunnit mappa om på den resan.

    Klart irriterande att den inte går igång - vill ju få bilen till närmaste Saabverkstad...

  9. #9

    Re: Startproblem 9-3 SC -08

    Tänkte bara följa upp tråden, för de som är intresserade och har (eller kommer att få) samma symptom.

    Fick tillbaka bilen ifrån verkstaden idag. Det visade sig inte vara spridarna utan att tändstiften var dåliga och "blöta". Utöver detta uppdaterades motorns programvara.

    Nu är det bara att hoppas att bilen är kurant och att den startar fint!

    Längst nedpå fakturan stod dock texten "Det kan finnas en liten chans att katalysatorn tagit skada". Jag hoppas att detta ej är fallet, den bör väl klara ett par 3-4 startförsök på 5 sekunder per gång, eller???

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973

    Re: Startproblem 9-3 SC -08

    Det bör den överleva.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Re: Startproblem 9-3 SC -08

    va vad det jag sa?????
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251

    Re: Startproblem 9-3 SC -08

    OT: Men vad kör du som första bil undrar man ju, Ferarri?
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  13. #13

    Re: Startproblem 9-3 SC -08

    Matte:

    Nä, någon Ferrari skuller jag nog inte köpa om jag ens hade råd!
    Snarare står en 997 på önskelistan inför våren....

    Kör nya 5-serien till vardags. Kanonbil som i mitt tycke både är oerhört snygg, bekväm och tyst. Dessutom drar den ju nada med dieselmotor - 120 mil på en tank!

    Men på något konstigt sätt blir jag ändå förtjust i Saaben varje gång jag kör den (och den startar!), skulle gärna vilja ha en TurboX SC med automatlåda och soltak. Anyone?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 194
    Medlem#
    6124

    Re: Startproblem 9-3 SC -08

    Citat Ursprungligen postat av autobahnloket
    Fick tillbaka bilen ifrån verkstaden idag. Det visade sig inte vara spridarna utan att tändstiften var dåliga och "blöta".
    Hur långt har bilen gått med stiften??

    Byte mina stift på senaste 4500 mila servicen och dom var slut. Hade gått ca 1500 mil sedan senaste bytet.
    Gäller att byta ofta vid spritkörning..

    Min var svårstartad på sprit men inte lika känslig på bensin.
    Så jag kommer att byta stiften vid varje service i fortsättningen är ju inga större pengar i stift..

    mvh Håkan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •