Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Min kära ng900 i signaturen där nere har en förmåga att käka tändkassetter och på grund av det så har jag blivit lite paranoid så jag tänkte byta drivstegen i styrboxen för att utesluta det.
    Jag har redan fixat en egen jordning för kassetten, men det känns lite dumt att sluta där bara för att se att det inte fungerar.

    För det första så undrar jag var jag köper drivsteg och vilka jag ska ha, finns de på Elfa t.ex?
    För det andra undrar jag om det är något annat man ska tänka på, typ om man måste flasha om boxen sen eller ligger mjukvaran kvar?
    Själva lödningen kommer min svåger att göra som har väldigt bra utbildning när det gäller lödning, så det är inte själva lödningen jag undrar över.

    Tack för svar.

    Chrille
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Min kära ng900 i signaturen där nere har en förmåga att käka tändkassetter och på grund av det så har jag blivit lite paranoid så jag tänkte byta drivstegen i styrboxen för att utesluta det.
    Jag har redan fixat en egen jordning för kassetten, men det känns lite dumt att sluta där bara för att se att det inte fungerar.

    För det första så undrar jag var jag köper drivsteg och vilka jag ska ha, finns de på Elfa t.ex?
    För det andra undrar jag om det är något annat man ska tänka på, typ om man måste flasha om boxen sen eller ligger mjukvaran kvar?
    Själva lödningen kommer min svåger att göra som har väldigt bra utbildning när det gäller lödning, så det är inte själva lödningen jag undrar över.

    Tack för svar.

    Chrille
    Antar att att du hittat tråden i FAQ som beskriver hur man ska göra? Annars är det denna: http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=113657
    När jag har lödat om så har jag köpt delarna från http://www.electrokit.se och du söker på "RFP12N10L" så får du upp rätt komponent, du behöver 3 stycken. De är billigare än elfa, framförallt när det gäller frakt, och det går ganska snabbt att få hem delarna.

    Jag har aldrig behövt flasha om boxen efter att jag lödat om drivstegen. Ett tips jag har fått är att man innan man trycker dit metallbyglarna som klämmer stegen mot kopparplåten så lägger man på lite kylpasta för att få bättre värmeavledning.

    Lycka till!
    /Samuel
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Jag har aldrig hört att trasiga drivsteg kan bränna tändkasseten men att MV är hel.
    Kortis i drivsteget bränner MV med en gång och det går att mäta om det är kortis i dem.

    Det låter som ett annat fel om tändkasseten går hela tiden.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Bredäng, Jämjö
    Inlägg
    98

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Läste visst lite snabbt där... Borde som sagts inte vara drivstegen som gör att Tk bränner, finns antagligen någon annan orsak till det. Ska du ändå löda om boxen så är det bara att följa det jag skrev tidigare...
    9000 2.3ltt -96 med taklucka!
    9000 2.3ltt -97 A50 Steg 2 T7MV by T5suite
    Aktivt arbetssökande lastbilschaufför. Pm:a om ni har tips i Blekinge med omnejd.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Är det nya tändkassetter den käkar upp eller har du kört med beggade?

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Tack för de väldigt informativa svaren!
    Nu uppstår några andra frågor.
    Hur vet man om drivstegen är trasiga? Vad ger det för symptom?
    Är det onödigt att byta drivstegen bara för att?

    Hur ska man mäta på magnetventilen för att få reda på om den är trasig?
    Vad ska man få fram för siffror?

    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Är det nya tändkassetter den käkar upp eller har du kört med beggade?
    Den första den åt upp hade jag kört med sen jag köpte bilen för fyra år sedan, och då vet jag inte hur länge den hade suttit i.
    När den gick sönder så satte jag i en helt ny som gick sönder efter ett tag.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    När den gick sönder så satte jag i en helt ny som gick sönder efter ett tag.
    "Ett tag"?
    Saab lämnar väl 2 års garanti och Mekonomen 3 år även på nya DI-kassetter?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    När den gick sönder så satte jag i en helt ny som gick sönder efter ett tag.
    "Ett tag"?
    Saab lämnar väl 2 års garanti och Mekonomen 3 år även på nya DI-kassetter?
    Jag omformulerar, den andra som gick sönder var oanvänd, men inte ny.
    Nu har jag en från Mekonomen som förvisso lämnar tre års garanti, men det känns ju inte riktigt bra att byta ut den en gång i månaden tills de ledsnar på mig.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Köp en T5 box, vilket som, och programmera om den till din önskemål som du haft innan.
    Kan du inte göra själv be någon som finns runt om dig eller prata med trimleverantören och förklara allt. Tror att du kommer närmare och billigare lösningen på de viset än att byta komponenter.

    PS! God jul till alla. Drick inte lite så du skämmer ut mig.!!

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av George
    Köp en T5 box, vilket som, och programmera om den till din önskemål som du haft innan.
    Kan du inte göra själv be någon som finns runt om dig eller prata med trimleverantören och förklara allt. Tror att du kommer närmare och billigare lösningen på de viset än att byta komponenter.

    PS! God jul till alla. Drick inte lite så du skämmer ut mig.!!

    Med vänlig hälsning
    George
    Drivstegen tar svågern in via firman gratis och jobbet gör han också gratis så det kostar mig inte så många kronor att få jobbet gjort.
    En T5-box däremot kostar från 500 kronor och uppåt, och då finns det inga garantier för att minnena klarar av flashning.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Om jag förstår det rätt så har du haft otur med några tändkasetter som som många Saabägare men har nu en ny från Mekonomen med tre års garanti och därför vill du byta ut drivstegen till magnetventilen för att vara säker på att tändkasseten som ännu har garanti inte går sönder.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Charlie
    Om jag förstår det rätt så har du haft otur med några tändkasetter som som många Saabägare men har nu en ny från Mekonomen med tre års garanti och därför vill du byta ut drivstegen till magnetventilen för att vara säker på att tändkasseten som ännu har garanti inte går sönder.
    Som jag ser det så har jag inte haft otur med tändkassetterna, utan otur med att något gör att de ständigt går sönder.
    Eftersom jag har läst att drivstegen kan vara en av bovarna så tänkte jag gardera mig genom att byta ut dem.
    Att istället sitta och rulla tummarna och hoppas att den nya kassetten inte går sönder känns bara dumt, varför inte ta tag i problemet, även om jag har garanti?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Eftersom jag har läst att drivstegen kan vara en av bovarna så tänkte jag gardera mig genom att byta ut dem.
    Var har du läst det?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    .. varför inte ta tag i problemet, även om jag har garanti?
    "If it ain't broke, don't fix it." kanske?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Eftersom jag har läst att drivstegen kan vara en av bovarna så tänkte jag gardera mig genom att byta ut dem.
    Var har du läst det?
    Här på forumet någonstans.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    .. varför inte ta tag i problemet, även om jag har garanti?
    "If it ain't broke, don't fix it." kanske?
    Du kanske har missförstått hela tråden. Det är inte tändkassetten jag ska laga, utan anledningen till att de går sönder hela tiden.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Var har du läst det?
    Här på forumet någonstans.
    Jag TROR du blandat ihop det med att defekta drivsteg förstör magnetventiler men kan ha fel.
    Därför vill jag gärna läsa detsamma som du tror dig ha läst.

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av LM
    "If it ain't broke, don't fix it." kanske?
    Du kanske har missförstått hela tråden. Det är inte tändkassetten jag ska laga, utan anledningen till att de går sönder hela tiden.
    Som ovan:
    Jag TROR inte att du har några defekta drivsteg som pajar DI-kassetterna utan att du istället riskerar att i bästa fall "laga" en fullt fungerande styrbox.

    Men det är DIN bil och du gör som du vill fast som lärande exempel kommer det tyvärr ändå inte gå att dra några större slutsatser av operationen oavsett om din DI-kassett i fortsättningen håller 10 år eller ändå pajar inom kort.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Här på forumet någonstans.
    Jag TROR du blandat ihop det med att defekta drivsteg förstör magnetventiler men kan ha fel.
    Därför vill jag gärna läsa detsamma som du tror dig ha läst.

    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Du kanske har missförstått hela tråden. Det är inte tändkassetten jag ska laga, utan anledningen till att de går sönder hela tiden.
    Som ovan:
    Jag TROR inte att du har några defekta drivsteg som pajar DI-kassetterna utan att du istället riskerar att i bästa fall "laga" en fullt fungerande styrbox.

    Men det är DIN bil och du gör som du vill fast som lärande exempel kommer det tyvärr ändå inte gå att dra några större slutsatser av operationen oavsett om din DI-kassett i fortsättningen håller 10 år eller ändå pajar inom kort.
    Det var inte jag som läste det, utan en kompis som läste det just när vi insåg att ännu en tändkassett hade gått sönder.
    Men om ni säger att drivstegen inte kan paja tändkassetter så tror jag på er.

    Då skrotar vi den grejen och så passar jag på att fråga vad jag istället borde göra för att bilen ska sluta äta tändkassetter, eller snarare vad som kan orsaka det?
    Det jag vet är kass jordning, men det är ju som sagt ordnat nu med en extra jordning bara till tändkassetten.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Hur ser den extra jordningen ut?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Hur ser den extra jordningen ut?

    Mvh
    En sladd från en av tändkassettens skruvar till karossen. Givetvis är det rent från färg på bäda ställen.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  19. #19
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Byta drivsteg i styrboxen. Något man ska tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Eftersom jag har läst att drivstegen kan vara en av bovarna så tänkte jag gardera mig genom att byta ut dem.
    Var har du läst det?
    Här är en tråd från Saabklubben där en person tror att drivstegen kan ha sönder tändkassetter. Inlägget längst ner.
    Jag menar inte att det betyder att han har rätt, men han tror det i alla fall.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 15:24
  2. Något att tänka på vid 9-5 köp?
    Av SuGiS i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 12:18
  3. Byta kylarvätska på en ng900 något att tänka på?
    Av Ekan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 08:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •