Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Operation 3,5mm aux i stereo årsm 07-

  1. #1

    Operation 3,5mm aux i stereo årsm 07-

    Hej.

    Är du den som också stört sig på att man satt aux uttaget ifronten på stereon, istället för ex under armstödet som det sitter i bl 9-3 fram till årsm 06.

    Jag skruvade isär stereon idag för att se om man kunde löda på en ny kabel med en 3.5mm hona på insidan stereon för att kunna koppla in bakom stereon utan att ha en kabel på utsidan.

    Det skall inte vara något problem att löda på en kabel på kretskortet då man kommer åt de 4 lödpunkterna för det aux uttag som sitter på kretskortet. (man löder dit kabeln på baksidan orginal aux uttaget)

    Dock vet jag inte vilken kabel som skall till vilken av de 4 lödpunkterna?

    Jag kan inte heller mäta på något sätt då man inte komer åt med multimeter när strömen är igång, utan ända sättet att komma åt baksidan på kretskortet är när det är demonterat och sådels strömlöst.

    Någon som har någon bra ide eller gjort detta ingrepp själv?

    Eller vet om man kan få tag i någon sprängskiss?

    PS, Ja, jag vet att jag är petig, för att ha en kabel på utsidan stereon syns bara ca 1-2 cm, men det är 1-2 cm för mycket

    Detta avser 9-3 årsm 08

    Tack!

  2. #2

    Re: Operation 3,5mm aux i stereo årsm 07-

    Jag besvarar min egen tråd.

    Efter lite fix så är det löst och en 3,5mm minitele hona är dit satt på insidan stereon.

    Tyvärr glömde jag kamera men skall försöka beskriva så gott det går.

    För operationen krävs, torxskruvmejsel, liten stjärnmejsel, löd, 5mm metallborr, samt kylpasta. ( kabel med 3,5mm minitele hona)

    Börja med att ta bort fläktgallret som sitter ovanför stereon, använd något i plast att bända med så man inte förstör inredningen, gallerna sitter med klackar på ovan och under sida.

    När du tagit bort gallret så sitter stereon fast med 2 torxskruvar, skruva bort dom och stereon är lös. Jag lät stereon sitta kvar i bilen för vet inte om jag får någon felkod om jag tar ur stereon ett tag, så se bara till att inte ha någon ström till stereon.

    Börja sedan att skruva bort fronten på stereon, 2 små svarta skruvar och 2 blanka skruvar på varsin sida, sedan får man bända försiktigt på plastklackarna på ovan och under sidan. OBS tänk på att dra ut fronten så rakt som möjligt för att inte skada kontakterna på insidan.

    När fronten är borta är det dax att dra in kabeln i stereon. Om man tittar på stereon nu när fronten är borta, så ser man ett litet hål, nere på höger sida, ca 2-3mm i diameter.
    Där skall kabeln komma ut och sedan lödas på kretskortet.

    För att kabeln skall komma ut i det hålet så krävs det att man borrar ett hål på höger gavel i (aluminium kylplåten) där kabeln skall komma in. Börja med att montera bort kylplåten som sitter med stjärnskruvar. Måtta in så att det hål du borrar i kylplåten hamnar i samma höjd och nära det hål som kabeln skall ut i på fronten. ( tittar man på kylplåten framifrån, så blir hålet långt ner på vänster sida. Borra hålet.

    När hålet är borrat, så klipper du bort hanen på kabeln, för in genom hålet du borrade och ut genom hålet på fronten av stereon. Lägg på lite kylpasta om det är torrt eller om det är lite pasta på aluminiumplåten innan du monterar dit plåten igen. (det syns tydligt vart kylpastan skall vara)

    Nu när kabeln är dragen så är det bara fastlödning kvar. Man måste dock löda på plats då kabeln är dragen som den är, så skala kabeln så hittar du 3 kablar, förmodligen röd (vänster) Vit (höger) Jord (svart).

    Tittar man bak på kretskoretet lång ner på vänster sida, så kommer man se 4st lödpunkter som nästan ligger på rad, dom punkterna skall vara precis under orginal aux uttaget på framsidan, så jämför fram och baksida så du ser att aux uttaget sitter ovanför dom punkterna.

    1 av dom 4 punkterna har ett litet motstånd fastlödt och den punkten skall du inte löda på. Då återstår det 3 punkter kvar och där skall kablaget lödas. (längst till vänster)

    Jag börjar med den punkt som är längst till höger: Vänster kanal ( Röd kabel)
    2a punkten: Jord (Svart)
    3e punkten: Höger kanal (Vit kabel)
    Den 4e punkten är den med det lilla motståndet på som skall lämnas.

    Då skall allt vara klart, bara att testa så det fungerar och skruva ihop igen.


    Lycka till !!!

Liknande ämnen

  1. Operation gasvajer till det bättre 9-5
    Av hampe4pet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2018-04-15, 10:56
  2. Operation igen då.
    Av Spawn i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 22:55
  3. Erövring av slutstegen i bagagen - Operation ny bilstereo
    Av Eindpeng i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 17:23
  4. Operation Dubbel DIN i ng900 (Bild)
    Av Graner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 00:43
  5. Lite märklig operation, og900 man-->aut...
    Av Olle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-08-17, 00:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •