Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Köping
    Inlägg
    15

    Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

    Detta har hänt:
    Frugans Sk(oda)it Fabia behövde byta några tändspolar, då jag inte hade behov av bil idag tyckte jag att hon kunde ta min bil (den i signaturen) till jobbet. Hon får upp varning på sid om att fylla på kylarvätska. Hon tänker detta löser jag själv, åker till OKQ8 och ber om röd glykol, den inkompetenta F_N som jobbar, frågar om hon kör en VAG bil ? Nej en SAAB 9-5 svarar frugan. Då ska du inte ha rödglykol utan blå. Min älskade fru står på sig men en till medlem i inkompetens maffian dyker upp och håller med sin fortfarande lika inkompetenta kollega. Så två gubbdj_vlar mot en tjej kan ni själva räkna ut hur det slutar... Inkompetensmaffian ska tom hjälpa att fylla på med rätt vätska, de går ut till bilen i mörkret och fyller på och konstaterar att det minsan var röd i denna SAAB, men det gör inget för de går att blanda...
    Frugan vågar knappt ringa mig och berätta livrädd över att ha havererat motorn/hela bilen. Hon har kört ca 3 mil från påfyllningen.
    Så nu till min fråga:
    Vad kan jag vänta mig nu ?
    Att jag behöver tömma hela systemet och göra rent och fylla på nytt har jag ju redan fattat, men övriga följdfel?
    Behöver jag bärga hem bilen eller vågar man köra 3 mil till hem med den ?

    Tacksam för svar.
    PS. Att OKQ8 kommer få sina puckar både hårda och varma förstår ni säkert
    DS.
    9-5 AERO SC -02

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Anger_management
    Varför så aggressiv så att frugan knappt vågar ringa dig?

    Lugn och fin: Det handlar knappast om att när dessa två vätskor blandas blir de explosiva och att bilen omedelbart går upp i rök.
    Snarare att de korrosionshämmande tillsatserna får lite kortare livslängd än de 5 år eller vad det handlar om att "lonlife" vanligen innebär.

    Hur mycket kan det dessutom vara fråga om att de spillt i? Några enstaka deciliter?

    Ring nu hustrun och försäkra dig om att hon inte går och oroar sig för något helt i onödan, vare sig din vrede eller bilens fortlevnad. Julfrid vettu.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Köping
    Inlägg
    15

    Re: Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Varför så aggressiv så att frugan knappt vågar ringa dig?
    Du har ju helt rätt, har lugnat mig några ton sen dess. Frugan likaså
    Har pratat med ett gäng verkstäder inkl några saab verkstäder, det är nog lugnt att köra hem bilen, tömma systemet, spola ur, och fylla på igen. Skönt att jag vet vad jag ska göra ikväll Förrutom att skruva lite Skoda Fabia...
    Dock har inte mina tankar om viss personal inte stigit.

    Tack för hjälpen! God Jul, med julefrid, och gott nytt år!
    9-5 AERO SC -02

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

    Min mor blev ombedd att köpa växellådsolja till en Automat bil, när hon i själva verket var ute efter vanlig helsynt motorolja. Tror nog hon också var på OKQ8.

    EDIT: Styrservo olja var det hon var ute efter!
    Saablös dåre

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

    Jag tror inte dessa två orsakar några fler problem än att korrosionsskyddet påverkas negativt. Tömmer man ut kylvätskan, sköljer rent kylsystemet och sedan fyller på med korrekt orange G-34 kylvätska så bör det vara åtgärdat.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

    De flesta nya glykoler är blandningsbara med nackdel att man förlorar long-life funktionen. Även ska det bli väldigt svårt att mäta fryspunkten med vanliga verktyg.

    Personligen vet jag inte om jag skulle orka spola ur systemet mitt i vintern istället för att vänta till sommaren. Betänk att samma kylsystem levererades med blå glykol tidigare.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

    En lite fråga här. Ni skriver longlife G34 jag köpte longlife på biltema(för att ha i reserv då min äter lite kylvatten) men den heter G30. Någon skillnad på dessa?

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    En lite fråga här. Ni skriver longlife G34 jag köpte longlife på biltema(för att ha i reserv då min äter lite kylvatten) men den heter G30. Någon skillnad på dessa?

    Mvh
    Magnus
    http://slrk.phpbb2.se/board/post55956.html#p55956Om detta stämmer torde i förängningen detta vara korekt:
    VW G12 is what BASF calls G30 Glysantin. It's one of three DexCool type coolants:

    G 30 - New generation of coolants for VW

    G 33 - Approved by Peugeot, Citroen

    G 34 - Approved by Opel/GM Europe, Saab

    All three are mono ethylene glycol with inhibitors and the differences between them chemically are so small that you can't get a piece of paper between them.

    The DexCool coolant sold in the U.S. for GM cars is compatible and cheaper.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

    Tackar! Så G30 är tänkt till VW men det är i princip ingen skillnad mot G34. Även detta verkar ju vara en djungel när man försöker sätta sig in i det.

    Köpte en flaska på Saab i uppsala, som kommer från OKQ8, och den verkar inte ens vara spec. med G34 eller liknande. Så hur vet man vad Saab själva säljer? Svårt de här.

    Förlåt för trådkapningen!


    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

    Kör man för länge så kan det bildas klumpar som sätter igen kylkanaler m.m.
    Så visst fog för oro finns det ju.
    Men en liten påfyllning ger inga skador direkt. Utan töm ur o fyll på enligt sedvanlig modell.
    Små rester påverkar inte nåt om det sker rätt snabbt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

    Det är ju inte precis någon kundfördel biltillverkarna har uppfunnit genom att röra till kylvätskedjungeln på det här jäkla sättet.
    Om man får slut på den orangea i sin Saab, finns den ens på en vanlig mack längs vägen?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

    Den räknas som rödfärgad och är den G-nåntingspec som står lite ovanför.

    Annars är den ju blågrön i mina 9000.

    Rätt färg är rätt sort. Statoil har normalt samma som i GM;s flaskor. En exxon-produkt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    40

    Re: Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

    Har du otur kan det bli en enda sörja av allt ihop. Fick en sådan bil på verkstan en gång, ingen vacker syn. Såg ut som om kylsystemet var fyllt med seg gegga snarare än vatten

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Det är ju inte precis någon kundfördel biltillverkarna har uppfunnit genom att röra till kylvätskedjungeln på det här jäkla sättet.
    Om man får slut på den orangea i sin Saab, finns den ens på en vanlig mack längs vägen?

    M.V.H.
    Det finns tekniska orsaker till att man har gjort på detta sätt. Har man inte tillgång till rätt glykol så blandar man lämpligen in vatten tillsvidare, helst destillerat.


    En liten genomgång finns i den här artikeln: http://www.sae.org/mags/aei/8242

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Det är ju inte precis någon kundfördel biltillverkarna har uppfunnit genom att röra till kylvätskedjungeln på det här jäkla sättet.
    Om man får slut på den orangea i sin Saab, finns den ens på en vanlig mack längs vägen?

    M.V.H.
    Det finns tekniska orsaker till att man har gjort på detta sätt. Har man inte tillgång till rätt glykol så blandar man lämpligen in vatten tillsvidare, helst destillerat.


    En liten genomgång finns i den här artikeln: http://www.sae.org/mags/aei/8242
    Jag förstår ju att man har konstruerat motorn ihop med en viss kylvätska för att uppnå vissa fördelar, okända för mig.
    Det jag menar är att det är en stor nackdel att vanliga "svennebanan" kunder som nätt & jämt kan kolla oljenivån och fylla på kylvätska när det blinkar eller plingar i kupén nu helt plötsligt ska hålla reda på rätt sort i en ökad djungel av smörjmedel och vätskor.
    Inte precis någon direkt fördel för konsumentet och det försämrar också konkurrensen på markanden tror jag. Vilket leder till högre kostnader för bilägandet.
    Vad de indirekta fördelarna är kanske du kan redogöra för?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Jyväskylä
    Inlägg
    1

    Re: Blandat g34 och vanlig blå glykol, vad händer ?

    Hej!

    Kan det förstöra värmepaket om blanda röd och grön kylvätska? T.ex. kan de täppa system?
    9000CSE 2,3t a50 -97

Liknande ämnen

  1. Blandat om GM, staten, kapitalet, VD:ar och arbetare
    Av SAAB amateur i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-20, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •