Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

    Hej!

    Jag köpte bilen i signaturen för någon månad sedan och jag har upptäckt att den har lite rostangrepp på några ställen. Jag söker tips på vad som är bästa sätt att åtgärda detta.

    Vid vindrutan upptäckte jag lite rostfärgade missfärgningar. Jag vek upp listen och då ser det ut så här (klickbara bilder):







    Jag var till en lackeringsfirma i dag och visade upp skadan. Han sa att det enda att göra är att ta ut rutan för att komma åt ordentligt. Jag är inte så sugen på att göra det eftersom det kostar mycket och rutan dessutom är i mkt bra skick. Kan man ta av listen, slipa bort bubblorna och måla över? Det borde väl bromsa lite men om rosten har krupit under rutan så blir det ju värre. Tips på vad jag borde göra här tas tacksamt emot.

    Passagerardörren ser ut så här:





    Här kanske det räcker att slipa och köra hammarlack? Jag är primärt ute efter att stoppa/bromsa vidare rostangrepp och färgpassningar behöver inte blir perfekt.

    Bilen är väldigt fräsch för övrigt så det känns synd att bara låta den rosta sönder.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

    Aldrig hammarlack på yttre karosspaneler om man tänker sig att nångång måla med originalkulör. Hammarlacken innehåller silikon, så det är mycket svårt att få någonting att fästa där det en gång varit hammarlack.

    När det gäller rutan så ser du till att glasfirman tar rosten nästa gång du har fått ett stenskott eller spricka som gör att rutan måste bytas, så för nu fixar du bara så det ser bra ut och att det inte sprider sig. Vik upp listen så mycket du kan, skrapa, dremla bort synlig rost, sen med en liten pensel applicera rostomvandlare över hela ytan och så långt in under listen du kommer åt. Sedan penslar du en bra oljegrundfärg, sist på med ytskikt vad du vill, t.ex. original bättringsfärg.

    Dörren på samma sätt, men där kan du använda spray grundfärg så blir det lite jämnare. Eftersom du redan köpt rostomvandlare kan du använde det även här för att stabilisera porerna där du slipat bort rosten.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

    Tack för svaret! Mycket uppskattat!

    Är det någon särskild rostomvandlare som är bra eller kan man köpa vilken som helst?

    Är Hagmans tvåkomponent stålplast primer lämplig? De själva säger att den ger ett mycket bra rostskydd.

    Borde man försöka låna/köpa/hyra en bläster för att få det mer rent eller är det överkurs om man kör med rostomvandlare?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

    Bläster är bäst, men det är svårt att komma åt, och så blir det sand överallt. Knastrar i gångjärn och stolsskenor i flera månader efteråt.

    Hagmans produkter tycker jag är bra. Kan verkligen rekommendera deras 2k spraymax klarlack, blev otroligt bra resultat på en framskärm jag lackade. Stålplasten har jag bara provat hastigast som sprutspackel.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

    Låter kanon! Tack igen för tipsen!
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

    Tyvärr är det nog så att för alla förslag (utom lackfirmans) får du räkna med att det fortsätter att rosta friskt vidare där du inte kommer åt att slipa, blästra eller vad du nu väljer att göra.

    Jag har själv på en BMW prövat dessa "fusk"-varianter och blivit nöjd med resultatet. Fast bara tills jag efter några år tog bort rutan och kunde konstatera att plåten, där jag inte kommit åt att göra rent och måla, helt enkelt inte fanns kvar. Den hade helt rostat bort.
    Det blev ett omfattande svetsarbete för att återställa det bortrostade området.

    Det bästa hade varit att plocka bort rutan direkt och blästrat rent från all rost (inget annat duger om man vill göra ett bra arbete).

    För den som vill se hur mycket jobb det blir om man inte fixar rosten i tid innan det rostat för mycket har jag kort på hur det såg ut före, under och efter arbetet att åtgärda rosten. Ge mig er e-mailadress så skickar jag dom.

    Per L

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

    Umm, jag börjar sakta övertygas om att jag kanske måste kosta på ett ta ut rutan ändå...

    Det som jag har läst om rostlagning har inte precis varit munter läsning. De flesta verkar säga att när det väl har börjat rosta så är det kört. Man kan laga hur mycket man vill men rosten kommer ändå att komma tillbaka snart igen. Stämmer det eller går det att få bra om man lämnar in det på en lack och plåtfirma?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

    Nejdå, det är inte kört när rosten har kommit. Fast man måste veta hur man skall åtgärda det. Och man måste göra det i tid så att inte rosten gått för mycket på djupet.

    Att tex bara slipa bort rosten när det blivit gravrost stoppar bara rosten tillfälligt. Gravrost innebär att rostangreppet gått på djupet och bildat små gropar. I dessa gropar får man inte bort rosten om man bara slipar på ytan. All kvarlämnad rost fortsätter att rosta även om man målat ovanpå. Visserligen går det långsamt i början men eftersom rostprocessen bildar sin egen fukt går det så småningom allt snabbare.

    Blästring är det enda som effektivt tar bort även gravrost. Då måste man förstås blästra ytan tills den blir helt mattgrå. Inga svarta prickar (= rost) får lämnas kvar ens i groparna (minst blästringsgrad Sa2,5 och helst Sa3).

    När man sedan målar den blästrade ytan skall man använda bra grundfärg och täckfärg och applicera tillräckligt tjockt. Jag brukar sikta på ett totalt färgskikt på minst 100 mikrometer (helst 150-200). Med fyra penslade lager direkt ur outspädd färgburk (billack) brukar jag komma upp i 100 mikrometer eller drygt det.
    Ett par sprayskikt med sprayflaska räcker absolut inte. Då börjar det snart rosta igen.

    Har man sedan två plåtar som ligger på varandra (som tex vid fönsterramen) där det börjat rosta mellan plåtarna krävs (enligt ovan) att man tar bort även denna rost. Rätt mycket knepigare men det går.

    Och till sist får man inte glömma att det även rostar på plåtens "baksida" som man inte ser. Tex i hålrum. Där kommer man inte åt att blästra men rosten måste ändå behandlas så att rostangreppet åtminstone "saktas ner". Tex genom att spruta rostkyddsmedel (Dinitrol, Terotex el.dyl) i hålrummet.

    Per L

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

    Sen är det ju lite en fråga om bilens skick i övrigt också. Att kosta på säg 5000kr på rostlagning på en bil som är värd 12-15.000 är ju inte så kul, om man nu inte har tänkt att behålla den länge och fixa allt annat lika seriöst.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

    Mycket bra tips och synpunkter. Det är ju alltid en kostnadsfråga på en bil i den här klassen. Min plan är att behålla bilen minst fem år så det kan kanske löna sig att göra detta seriöst. Men det är klart att det vore trist att plocka ut rutan och då mötas av reparationer för 10 000 kronor. Då är det klart att det är bättre att bättra det man kan och hoppas att det räcker.

    Jag får lura på det. Nu är jag mycket mer införstådd med vad det innebär och nästa gång jag köper en bil lär jag lyfta på listen runt vindrutan och se hur det står till innan köp.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

    Just 9000 är speciellt drabbade av rost i vindrutan. Ofta beror det på att man bytt ruta och skadat lacken.

    Läs denna en bit ner:

    viewtopic.php?f=18&t=186137

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Just 9000 är speciellt drabbade av rost i vindrutan. Ofta beror det på att man bytt ruta och skadat lacken.

    Läs denna en bit ner:

    viewtopic.php?f=18&t=186137

    Mvh
    Största felet är att glasmästeriet använder fel tråd. De använder en ståltråd som skär ner i lacken. Kommer ej ihåg vad för sorts tråd man skall ha men det fanns en speciellt tråd till 9000. Den tråden skall inte skada lacken på rutramen som rutan är limmad på.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

    Skall jag tolka det ni skriver här ovan som att framrutan till en 9000 -98 är limmad på det "nya" sättet och inte sitter fast med den "gamla" sorten gummilist?
    En limmad ruta är ju mycket svårare att ta bort men fördelen är att det troligen inte är lika stor risk att rosten spridit sig in under "limmet"!

    På en bil jag hade med "limmad" ruta (med rost vid rutan) plockade jag bort täcklisten och tejpade rutan med "seg" eltejp av plast. Sedan blästrade jag bort rosten med en liten bläster liknande BILTEMA:s art.nr 15-210 ( http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... ngspistol/ ).
    Det gick utmärkt att blästra rent. Till och med det smala mellanrummet mellan rutan och plåten ända in till "limmet" blev rent. Visserligen blev rutan mattblästrad i det smala mellanrummet men det spelar ju ingen roll.

    Den sega eltejpen tar det ett bra tag innan blästern blästrat hål på vilket skyddar rutan. Det är mycket viktigt att maskera ett stort område runt stället man skall blästra. Ett mycket kort blästersprut mot rutan gör den i bästa fall bara prickig och i sämsta fall matt. Även stänk från själva blästringsstället kan göra märken i rutan "långt" därifrån.

    Nu upptäckte jag rosten rätt fort så det var inte så mycket rost men mig veteligen har det efter 10 år ännu inte börjat rosta igen där jag blästrade.

    Per L

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

    Rutan är limmad på den här modellen. Jag vet inte om det innebär mindre risk för rosten att sprida sig. Rosten kan ju ha börjat under limfogen också så där kan den ju ha härjat ett tag innan det bubblade upp synligt.

    Är det någon som kan säga mellan tummen och pekfingret vad det kan kosta på firma att laga rosten om man gör det seriöst? Om man tänker sig att det behövs slipning lite utbyte av plåt och lackning, är det 3000 kr, 5000 kronor? Jag tänker nu enbart på rostlagningen. Kostnaden för rutbyte känner jag till.

    Hur länge kan man räkna med att en seriös reparation håller? Kommer det att se likadant ut om ett år igen? Min plan är att ha kvar den här bilen i minst fem år så det är inte orimligt att kosta på den en del pengar men om jag gör det så vill jag inte hamna i samma sak igen om något år.

    Som en parantes så är det himla trist att yrkesmänniskor fuskar så till den grad att detta tydligen är vanligt. Speciellt när det handlar om en sak som kan göra att bilar måste skrotas ut många år tidigare än annars.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

    En riktigt seriös rostlagning, lackering och dinitrolning kan hålla mycket länge.
    Jag har lagat rost som efter 25-30 år ännu inte börjat rosta. Men efter 5-10 år är det mer en fråga om hur man underhåller sin bil än hur bra lagningen är gjord. Även en aldrig så bra lagning som aldrig tvättas, aldrig vaxas, aldrig dinitrolas etc börjar "snart" rosta precis som resten av bilen

    Generellt sett kan man nog räkna med att en seriös lagning håller minst 5 år och troligen 10-15 år innan det börjar rosta igen.
    Fast då måste man ha erfarenhet av hur man skall göra och tänka att "det får ta den tid det tar" och inte att "det får inte bli för dyrt".

    Per L

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Söker tips på vad göra med rostskador. Bilder finns

    Tack Per!

    Jag kontaktade en bilplåtfirma i dag och frågade vad en lagning skulle kosta och hur länge det håller. Priset var mellan 2000 till 5000 kronor beroende på hur det ser ut och du kunde inte garantera att det håller mer än ett år. Det lät ju inte så muntert men det kanske finns bättre firmor? Jag skall prova att ringa någon annan också.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

Liknande ämnen

  1. Front läppen spruckit, behöver tips [bilder finns]
    Av Nev i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 08:13
  2. Söker bilder
    Av 900hasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 13:11
  3. Söker bilder på era instrumentpaneler
    Av Tyson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-12-24, 00:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •