Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: ABS-don (pump?) tjuter

  1. #1

    ABS-don (pump?) tjuter

    Har en Saab 9-3 SC 2006.
    Nu vet jag inte exakt hur det här funkar, men jag antar att det sitter nån slags elektrisk högtryckspump till varje broms.
    När jag bromsar så ABS:en slår till, eller om jag gasar/sladdar så ESP:n slår till, så tjuter den här grejen vid vänster framhjul. Det låter precis som när glidlagren på en axel som snurrar fort blir glappa så axeln vibrerar. Det här kan ju inte vara särskilt bra då det borde bli en mycket högre friktion när det låter så, och bromsen borde då inte kunna styras lika bra. De andra 3 (?) låter som vanligt.
    Jag frågade en snubbe på SAAB-verkstan här vid förra servicen, men det var ingen fara, eftersom den funkade. Jag undrar dock hur länge till...

    Är det fler som varit med om det här?

    Sen en annan sak.
    Ska lysena flämta till när ESP:n jobbar? Han på Saab sa att ja det skulle vara så, för de här grejerna drar väldigt mycket ström. Men jag har inte uppmärksammat att lysena flämtar till hos andra. Men det kanske bara är jag som kör som ett skållat troll... haha!
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 049

    Re: ABS-don (pump?) tjuter

    Kör du så illa att ESP;n måste jobba för högtryck så får du nog stå ut med dessa oljud. ABS/ESP-enheten sitter mig veterligt vid vänster torpedvägg, så det ska låta illa när man kör som en gallning.

    Lite skämtsamt.

    Har väl testat själv hur mycket man kan pressa några gånger men insåg att det är bättre att köra så säkerhetssystemet inte behöver jobba så hårt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 242

    Re: ABS-don (pump?) tjuter

    Citat Ursprungligen postat av MadModder
    Ska lysena flämta till när ESP:n jobbar? Han på Saab sa att ja det skulle vara så, för de här grejerna drar väldigt mycket ström. Men jag har inte uppmärksammat att lysena flämtar till hos andra. Men det kanske bara är jag som kör som ett skållat troll... haha!
    Saabs lysen flämtar väldigt lite jämfört med många andra bilar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4

    Re: ABS-don (pump?) tjuter

    Ja jag tog idag reda på att den sitter där på vänster sida.
    Jag tänkte att jag på hemvägen från jobbet skulle testa och lyssna för att kolla mer exakt var och när det låter. Men det gick ju inte, då det stod "ABS ur funktion" och "Antisladdsystem ur funktion" när jag startade. Första dagen den stått så kallt den här vintern (-23) och det tålde den tydligen inte. Körde väldigt lugnt och fint hem och ställde in bilen i garaget. Efter 20 minuter var det dags att åka till tandläkaren, och då hade det hunnit tina upp tillräckligt så då funkade allt igen.

    Nå. Även fast jag har stereon på hyfsat hög volym, (så jag inte hör varken vägljud eller andra bilarna), så hör jag ändå det här tjutet när det väl kommer.
    Och det är lite halvsvårt att inte låta systemet jobba det allra minsta när man måste göra start i backe på hal is.
    Är det folk gåendes i närheten vänder sig vissa om och ser lite förvånade ut när det tjuter.
    Och det spelar förresten ingen roll vilket hjul som jag skrev tidigare. Det låter så fort systemet måste jobba med bromsarna. Inget när gaspådraget stryps.

    Så något fel måste det vara.
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: ABS-don (pump?) tjuter

    Nä det är inget fel! Det låter så både vid broms om abc jobbar, fast då med ett lite mer knattrande ljud. O vid för starkt gas på drag låter det något liknande. Esp bromsar ju spinnande hjulet. Prova o stäng av det med knappen så kommer det inte att låta vid gas på drag o det kommer o spinna som fasiken. Även stabilitets kontrollen är då avstängd. Allt står i den där lilla boken som brukar samla damm i handskfacket. Abs går inte ätt stänga av! Esp går startar igen vid nästa start cykel
    Mvh
    Roger
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  6. #6

    Re: ABS-don (pump?) tjuter

    Jag vet väl hur det ska låta! För 17 gubbar... Ingen som åkt med mig har hört ett sådant ljud från någon bil någonsin. Ingen bil jag kört tidigare har låtit så. Min bror har en saab. flera grannar har saab. flera kollegor har saab. Det är inget knatter, det är ett högt tjut närmare 2kHz. Även på ABS:en. Det var inte alltid så från början. Bara ibland. Oftast lät det bara RRRRRRRRRRRRRRRRRRRR som det ska.
    Och systemet ska definitivt inte lägga av när det är kallt. Det är ju framför allt då man vill ha det fungerande.
    Jag får väl försöka spela in ljudet på något sätt...
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  7. #7

    Re: ABS-don (pump?) tjuter

    Utan att veta säkert hur det låter; kan det vara pumpen till ABS/ESP som tjuter? Kan den ha blivit kass av att det finns vatten i systemet (rost i pumpen) som dessutom fryser och blockerar funktionen när kvicksilvret krymper? Har bromsvätskan blivit bytt i hela ABS systemet vid service?
    /Anders
    ________________________
    SAAB 9³ ss Vector TTid4 -11.

  8. #8

    Re: ABS-don (pump?) tjuter

    Det låter som det kommer precis därifrån.
    Och jag vet inte alls om det kan ha blivit bytt vid senaste servicen då jag inte ägde bilen då, och i boken är det bara istämplat för vanlig mellanservice vid 12000. Så troligen inte...
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  9. #9

    Re: ABS-don (pump?) tjuter

    Det finns två orsaker till att en hydraulpump låter mycket, kavitation eller någon form av skador (från föroreningar eller korrosion) eftersom systemet blev ”utslaget” när det blev riktigt kallt kan det finnas vatten i bromsvätskan. Det behövs bara en droppe som fryser för att det ska bli stopp i ventilen. Om det funnits vatten en längre tid så kan det skada (rost) pump och/eller ventiler och det har först gett sig till känna när det blivit halt och systemet får jobba mer eller mindre konstant.
    Det kan förstås inte helt uteslutas att det är själva motorn till pumpen som är kass även om det är mindre troligt.
    /Anders
    ________________________
    SAAB 9³ ss Vector TTid4 -11.

  10. #10

    Re: ABS-don (pump?) tjuter

    Ja det är ju aldrig bra med vatten där. Men det lustiga är att det funkade vid -15 tidigare dagar samma vecka, men inte -23 en dag...
    Det har varit varmare nu, men inte varmare än -6, och grejerna har inte varit helt ur funktion någon gång.
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  11. #11

    Re: ABS-don (pump?) tjuter

    Jag tror att du ska byta bromsvätskan i hela systemet för säkerhets skull. Att det funkar vid - 15 betyder kanske bara att vattnet som finns delvis är blandat med bromsvätskan och därför har en lägre fryspunkt än 0.
    Bromsvätskan ska normalt bytas vart 4’de år, har du kollat om det blivit gjort?
    En del verkstäder suger bara upp och byter vätskan som finns i behållaren och skiter i att genom lufta hela systemet!
    /Anders
    ________________________
    SAAB 9³ ss Vector TTid4 -11.

  12. #12

    Re: ABS-don (pump?) tjuter

    Nä det har jag inte kunnat kolla. Verkstädernas checklistor för tidigare servicar fick jag inte med, och gubbarna verkar inte kryssa i rutorna i serviceboken. Det gjorde de inte i tisdags heller, utan bara mätarställning, datum, och stämpel typ. Allt annat stod på checklistan och kvittot.
    Men nu har jag iaf fått bekräftat av verkstan att det aktuella ljudet inte ska vara där. Tyvärr hade de dåligt med personal denna vecka, och hade förutom den vanliga mellanservicen inte tid att undersöka problemet närmare. Bokat tid för det nu den 14:e.
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  13. #13

    Re: ABS-don (pump?) tjuter

    Efter ytterligare en undersökning utan att finna den exakta orsaken till ljudet var de tvungna att kontakta Saab. Svaret dröjde 2 veckor. De kände till problemet och det är fler som har samma ljud. De talade visserligen inte om exakt vad det var som lät, men det är något internt i enheten som tjuter och det ska inte vara några problem att köra vidare. Allt funkar som det ska. En ny enhet kostar 11 000:-
    Min slutar dock funka när det är -20°C eller kallare ute.
    Nåja. Jag ska byta ut all bromsvätska och se om det blir någon skillnad på just den punkten. Vet ju inte hur mycket vatten som finns i.
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  14. #14
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 696
    Medlem#
    2378

    Re: ABS-don (pump?) tjuter

    Jag har samma ljud när min ESP går in men det krävs inga hårda tag utan så fort systemet aktiveras så låter det. Har inte och har aldrig haft några felkoder.

Liknande ämnen

  1. Är det samma Ventilpaket på en TCS pump / ABS pump ??
    Av xor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 16:07
  2. Ac pump låter högt (tjuter)
    Av sarsaero91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 20:05
  3. det tjuter
    Av tall_23 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-27, 18:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •