Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Läcker glykol

  1. #1

    Läcker glykol

    Hej,

    Såg för ett tag sedan att min 9-5 läcker glykol. Tror att det kommer från motorvärmaren. Kan det vara så?
    Ser att det har runnit på det främre blocket.

    Hade i somras problem med oljeläckage som berodde på att oljefällan var igensatt. Bytte detta och och inget oljeläckage. Strax efter det fick jag fylla på glykol och nu har det varit så. Kanske 2dl på två månader typ.

    Min teori skulle vara att innan fällan byttes så har trycket varit stort och packningen har blivit dålig. Kan det stämma?

    Sett i andra trådar att detta är vanligt att den läcker och jag använder den varje dag. Kan man skruva åt den lite???

    /Mvh Micke
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    östersund
    Inlägg
    8

    Re: Läcker glykol

    Hej mina föräldrar har en 900 -99 som hade dina symtom gällande glykol där trodde även märkesverkstan att det var motorvärmaren som läkte.
    Efter lite surfande så fick jag rekommederat att de högra topplocksbultarna brukade vara dåligt dragna och se så var det! Jag efterdrog toppen och efter det så har det inte varit några problem.

  3. #3

    Re: Läcker glykol

    Skulle kunnat vara detta, men toppen är efterdragen och ventilkåpan har varit loss. Ser klart och tydligt att det är något vid främre motorblocket och vad jag kan se så kommer det från motorvärmaren om det nu inte finns något annat här som kan läcka.

    Visst kan det vara toppen, men då vore det en slump att läckaget är på samma plats isf.

    Kallt som fasen nu oxå att titta.

    Fan vad det är bekymmer med saab...
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: Läcker glykol

    Citat Ursprungligen postat av ZeroX
    Skulle kunnat vara detta, men toppen är efterdragen och ventilkåpan har varit loss. Ser klart och tydligt att det är något vid främre motorblocket och vad jag kan se så kommer det från motorvärmaren om det nu inte finns något annat här som kan läcka.

    Visst kan det vara toppen, men då vore det en slump att läckaget är på samma plats isf.

    Kallt som fasen nu oxå att titta.

    Fan vad det är bekymmer med saab...
    Läckage från motorvärmaren förekommer, man brukar då kunna se att något runnit på motorblocket under motorvärmaren. Ganska billigt att åtgärda själv.

  5. #5

    Re: Läcker glykol

    Jodå nog ser jag att det har runnit. Rött klegg omkring värmaren och nedåt. Svårt att se längre under eftersom grenröret sitter där, men jag gissar på att packningen gick när jag hade övertryck i motorn??
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    778

    Re: Läcker glykol

    Oljesystemet och glykolsystemet har ingen koppling, och det är ofta bra tryck i det senare när man kört i varmt väder.

    Motorvärmarslingan, om det är en sådan som sitter i en frostplugg, brukar vara tätad med en o-ring, den kan bli otät med åren.

    Dra i en burk Wynns stop leak eller "Bar's leaks", fråga i affären om den är kompatibel med din glykol först. Sen är problemet borta under överskådlig framtid.

  7. #7

    Re: Läcker glykol

    Nja jag trodde att övertrycket kunde påverka på något vis, men det kanske det inte kan. Är ingen mekare

    Såg att det finns reservpackningar till Defa ivf. Kanske kan vara något med Wynn för jag skulle gissa på att det skulle försvinna om man tog bort den och bytte o-ring eller värmare.
    Livslängden på värmare är kanske inte så många år ,men två vintrar borde den klara minst kan man tycka.

    Att ha in främmande vätskor i system är väl inte att föredra? Hade det varit i motorn hade jag varit mkt tveksam, men glykolsystemet kanske kan gå?
    Har ingen erfarenhet av detta alls...
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

Liknande ämnen

  1. Läcker Glykol Saab 900 NG 1998
    Av Saab_9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 13:40
  2. Läcker glykol från "någonting" som sitter mot torpedväggen?
    Av Macke3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 18:27
  3. Clio läcker glykol, hur få tätt?
    Av rabies i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-16, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •