Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fjäderbensstag?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Fjäderbensstag?

    Hej

    har läst massa trådar om att fjäderbensstag gör en del men hur mycket gör det tex på min 9-5 kombi?

    Är det verkligen värt pengarna. har nu aero sportchassit på bilen men funderar på att byta ut till nya dämpare och fjädrar till våren/sommarn.

    som jag vet nu står ju dämpare och fjädrar högst på listan för väghållingen. Men hur mycket gör detta staget? tycker 9-5 är ganska bra i karossen kan tex öppna dörren utan problem när man hissar upp den på orginal dom kraften till skillad från tex og9-3 där kände man verkligen i dörren hur karossen var svag.

    Mvh
    Martin
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Fjäderbensstag?

    Kör med staget från Maptun och är kanonnöjd. Något som skulle suttit monterat från fabrik, gör en otrolig skillnad.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Fjäderbensstag?

    okej hmm verkar som en bra investering xD

    har du andra dämpare och fjädrar med?

    när man monterar detta kan bilen stå på backen då? jag menar så inte dämparna flyger ur eller liknande eller tappar hjulinställning mm.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Fjäderbensstag?

    Det är lugnt.

    Du kan montera staget på parkeringsplatsen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Fjäderbensstag?

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    okej hmm verkar som en bra investering xD

    har du andra dämpare och fjädrar med?

    när man monterar detta kan bilen stå på backen då? jag menar så inte dämparna flyger ur eller liknande eller tappar hjulinställning mm.
    På en med koni + H&R, på den andra med originalchassi. Båda lika stor skillnad, jag blev riktigt förvånad!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Fjäderbensstag?

    aha okej då är det ju riktigt smidig montering

    aha trevligt att du testat på båda och att det gör sådan himla skillnad hmm blir mer sugen på detta efter du säger så :P

    hmm får se hur man får råd efter jul här skall på med nytt urtrampslager och koppling med :P Men helt klart sugen faktiskt.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Fjäderbensstag?

    Värt varenda öre.
    Körupplevelsen blir sååå helrätt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Fjäderbensstag?

    Bah känner mig nästan tvingad att köpa ett :P den ligger alltså bättre på vägen i kurvor och så med?

    Ändå tycker jag den ligger ganska bra på vägen med orginal sport chassit utan staget men det är ju ingenting emot om man byter till staget och nya dämpare/fjädrar runt hmm får göra en beställning på koppling först och sen staget. sen får vi se om det skall åka på lite på chassit med. Så den blir lite rolig och köra till sommarn fast den är stor :P
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Re: Fjäderbensstag?

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    Bah känner mig nästan tvingad att köpa ett :P den ligger alltså bättre på vägen i kurvor och så med?

    Ändå tycker jag den ligger ganska bra på vägen med orginal sport chassit utan staget men det är ju ingenting emot om man byter till staget och nya dämpare/fjädrar runt hmm får göra en beställning på koppling först och sen staget. sen får vi se om det skall åka på lite på chassit med. Så den blir lite rolig och köra till sommarn fast den är stor :P
    Har fjäderbensstag + koni & H/R fjädrar. Bilen blir styvare framtill svarar snabbare på rattrörelser med ett fbstag. Blir bättra styrning i kurvor ligger bättre på vägen mm. Påverkar även tourqsteering i viss mån. Oavsett om det är MapTuns el SP:s så är det värt pengarna.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Fjäderbensstag?

    Hmm att det gör så himla stor skillnad är riktigt intressant. tycker ju att 9-5 har ganska bra chassi ändå ganska styft för att vara en stor familjebil. ínte styft och stötigt utan styft och inte så sladdrigt när allt är som det skall.

    Men ack så kul att en sak som inte är dyrare gör så himla mycket på e bil med ganska bra chassi från början. då måste det ju göra sjukt mycket på tex bilar med sämmre sladdrigare chassi
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

Liknande ämnen

  1. Fjäderbensstag 9-5
    Av FaeN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 20:22
  2. Ang fjäderbensstag
    Av saab_4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 00:13
  3. fjäderbensstag(?)
    Av anakha i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •