Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Mäta lambda OG900 Lucas

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    258

    Mäta lambda OG900 Lucas

    Letat runt lite här på forumet men inte hittat precis det jag söker och inte lyckats klura fram det heller.

    Hur mäter jag upp spänningspendlingarna (0,1 - 0,9V) på min lambda?

    1. Dra loss kablarna på bilden



    2. ta fram en multimeter och ställ på Voltmätning.

    3. Starta bilen

    4. Mät mellan vilka kontakter?

    5. Ska jag gasa för skillnader i spänningen? Ska jag låta motorn bli varm och mäta igen?`

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    459

    Re: Mäta lambda OG900 Lucas

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Letat runt lite här på forumet men inte hittat precis det jag söker och inte lyckats klura fram det heller.

    Hur mäter jag upp spänningspendlingarna (0,1 - 0,9V) på min lambda?

    1. Dra loss kablarna på bilden



    2. ta fram en multimeter och ställ på Voltmätning.

    3. Starta bilen

    4. Mät mellan vilka kontakter?

    5. Ska jag gasa för skillnader i spänningen? Ska jag låta motorn bli varm och mäta igen?`

    Tacksam för svar!
    Jag tror multimetern är för långsam, du behöver nog ett oscillioskop om du ska läsa av lambdan i realtid.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924

    Re: Mäta lambda OG900 Lucas

    Den tvåpoliga kontakten är förvärming av lambda sonden. Den enpoliga kontakten är signalen för lambdavärde.

    Så här står det i boken, den riktiga:

    Ta isär kontaktstycket för förvärming, den tvåpoliga. Starta motorn. Du skall nu ha batterispänning (14 Volt) i kontakstycket som går till bilen, mät med voltmeter. Åt andra hållet, mot sonden, skall du mäta Ohm, det skall vara mindre än 10 Ohm vid kall sensor. (Det framgår inte hur mkt det skall vara vid varm motor, troligen mkt mer).

    Har du inte spänning, kolla att den svarta kabel är Jordad. Den andra kabeln, GrönRöd, skall gå till bränslepumpsreläet, stift 87B.

    Spänningen för Lamdbavärdet mäts i stift 23 i boxen, eller i det enpoliga kontaktstycket, med allt inkopplat om jag förstår det rätt. Den skall pendla mellan 0 och 1 volt. Om inte så är fallet, då skall man kontrollera att stift 23 i boxen har kontakt med sonden via enpoliga kontaktstycket.
    Man kan också kontrollmäta att stift 4 är jordat i boxen, en svart kabel går till jord därifrån. EDIT: Man skall inte behöva oschilloskop, spänningen till lambdan mäts med multimeter. Jag har inte gjort det på ett tag, men har bestämt för mig man kunde se fluktuationen tydligt. Boken nämner inte ngt om skåp.

    Till sist står det bara byt Sonden eller byt boxen.

    Min gissning: Din lambdasond är dålig och måste bytas, detta verkar inte helt ovanligt på og900 nu, och din bil har ju gjort sina modiga mil!

    Har du felkod? Permanent CE tänd? Då kan du blinka fram koden utan några specialinstrument. Vet du hur?
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    258

    Re: Mäta lambda OG900 Lucas

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Har du felkod? Permanent CE tänd? Då kan du blinka fram koden utan några specialinstrument. Vet du hur?
    Tusen tack för beskrivningen. Blir att mäta detta snarast

    Jag har inte alltid CE-lampa (för lambda ska den väl tända först efter 2-3 minuter av
    felaktigt värde?) Ibland tänds den efter bara ett par km, ibland först efter en halvtimme så det är inte helt konsekvent. 2 ggr har jag reagerat att den tände precis när jag skulle parkera, utan att ha tänds vid alla rödljus - försökte koppla till tomgång...
    Förstod inte riktigt hur man gjorde faktiskt - för att få fram CE-koden. Stod något om att man behövde vippbrytare och grejer för det.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924

    Re: Mäta lambda OG900 Lucas

    Ja du, det är ju några sidor i boken. Men så här är det i princip:

    I ett kontaktstycke som är friliggande vid kupeluftintaget i motorrummet så skall du hitta en gulvit ledning. Den är alltså inte kopplad till nåt, hänger löst bara. På min gula 1990 så stack den fram ungefär vid ABS säkringsboxen. Koppla en kabel till den gulvita kabel, och dra in den i kupen. Hitta en bra jordpunkt där, kanske i dörren nånstans eller vid spakstället. I princip skall du bara sätta denna kabel mot jord vid rätt tillfälle och koder blinkas fram. Boken föreskriver en vippströmbrytare. Det är ju så mkt bättre, men jag körde tattarlösningen med lös kabel mot jordpunkt, är alltid under tidspress när jag gör nåt.
    Så här ungefär:

    -Slå på tändningen. CE Tänds. Jorda kabeln nu. (genom att hålla öppna änden mot jord eller att slå till vippströmbrytaren om man jobbat sig lite) CE Släcks. Efter ca 2 sekunder blinkar CE kort. Bryt jordningen direkt nu.
    -Nu skall det komma en lång blink i CE som visar att en kod kommer visas. Denna långa har inte med sjävla koden att göra.
    -Nu följer koden i form av blinksignaler. Räkna dessa. Det kan vara tex 13231 vilket alltså betyder 1 kort, 3 korta, 2 korta, 3 korta och 1 kort. Sen kommer en Lång igen som visar att det var det! Denna koden kommer nu upprepas om och om igen tills du jordar kabel igen. Då kommer förfarandet upprepas, en kort blink, och sen kommer nästa kod.

    OBS: Första koden är alltid 13231 som betyder varvtals-signal saknas, för motorn går ju inte.

    Du kommer kanske behöva göra detta några gånger innan det lirar fullt ut. Det är lite lurigt att få fram andra koden, man får pröva att jorda andra gången vid valda tillfällen, jag tyckte att ibland fick man inte upp nästa kod utan bara den första.

    När alla koder visats så blinkar CE långt upprepat.

    Man kan tömma minnet i boxen, genom att sluta jordningen och vänta tills 3 korta blinkningar gjorts. Då är den raderad. OBS att detta går bara göra när samtliga lagrade koder visats!

    Allmänt: Det är bara 3 koder som tänder CE under körning.
    Kod 13214 Tempgivare signal felaktig

    Kod 13221 Luftmassemätare signal saknas. Bilen går i Limphome läge.

    Kod 13225. Lambdasond, signal felaktig/Förvärming saknas.

    Mao, om bilen går som fan trots tänd CE så kan man nästa utesluta LMM, limphomeläget bör sno några hästar.

    Om CE tänds under körning som för dig Anders, så har du någon av dessa 3 satt. Jag gissar Lambdasonden. Men om bilen är svårstartad så byt gärna tempgivaren på motorn, mellan spridarna. Finns på Speedparts bla. Obs att den är speciell för lucas.

    Det är bara Lucas CU14 1990 års modell som man kan blinka fram alla koder på. Från 1991, CU 14.1 så kan man bara blinka fram de permanenta koderna som är satta, dvs fel som finns kvar. Historiska fel måste man läsa ut med ISAT eller TECh2 eller vad det blir. Det finns dom som bytt sin 1990 box mot en 1991 för att kunna göra just detta, men det finns ju eg ingen anledning då blinkmetoden är himla bra - och GRATIS!!!! Dessutom har ju många verkstäder inga möjligheter att göra det längre, det pratar inte mm. Mao kan en 1990 box vara bra att ha även för senare årsmodeller!

    Det finns ett gäng koder till. Får du ut någon annan än de tre så PMa eller ring mig... Orkar inte lista här nu. Hoppas ni fattar vad jag skrivit....
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    258

    Re: Mäta lambda OG900 Lucas

    Alright, tackar! Guld med en sån här guide

    Låter som ett litet projekt, men jag börjar väl med att mäta upp lambdan. Kanske provar med en begagnad som funkar innan man köper ny eftersom det verkar kosta dryga 2000 till min lucasbil...

    Den går igång på första startmotorvarvet i -15 och +35 så svårstartad tycker jag inte den är och tror därför inte att det är givaren mellan insuget Och jag har väl inte fullgasat i snön nu, men tycker ju inte direkt den är seg ens utan APC-box som jag kör för tillfället.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    459

    Re: Mäta lambda OG900 Lucas

    Men att lambdan reagerar är väl inte samma sak som att den är hel?
    Läs inledningen till denna tråd:
    viewtopic.php?f=31&t=233588&start=540

    Att den spänningen pendlar mellan 0 och 1 lär man kunna se med en multimeter.
    Men det kanske det som efterfrågades.

    Ledsen om jag förvirrade TS.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924

    Re: Mäta lambda OG900 Lucas

    Helt rätt, det är det inte. Mätningen är till för att säkerställa att felet inte är utanför sonden, att rätt spänning kommer från boxen och att förvärmningen funkar. Men även verkstadsboken förespråkar ju "Byt lamdba sonden" om problemen kvarstår och mätningarna är ok.
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Medlem#
    8666

    Re: Mäta lambda OG900 Lucas

    Hej!

    Hittade du felet på din bil? Jag har samma problem med min, jag bytte lambdasonden men får endå ce då och då.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    258

    Re: Mäta lambda OG900 Lucas

    Hejsan,

    jag lånade en lambdasond av en vän och fick då ej längre CE-lampa så det var felet på min. Just köpt en ny på SAAB - 2350,- cirkus... sjukt dyrt till lucasbilarna men vad har man för val?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Medlem#
    8666

    Re: Mäta lambda OG900 Lucas

    Jag köpte min på biltema för 699, en universal som man skarvar, dock med 4 kablar, den sista struntar man bara i, tror dock att jag har hittat mitt problem för jordkabeln mellan mellan batteri och chassie gick av, nåväl blir till att felsöka mer när värmen kommer tillbaka

Liknande ämnen

  1. Lucas og900 -91
    Av Tisse87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 05:10
  2. OG900 (Lucas) with DI
    Av Jo-pe i forum International SAAB related talk
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 18:12
  3. bränsleboxar lucas og900
    Av apc-pelle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 02:22
  4. og900 t16 -92 lucas
    Av Nocturnus Dream i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 13:18
  5. Diagnosuttag og900 Lucas?
    Av Blådåren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •