Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 51

Ämne: Vilken felkodsläsare fungerar till OG9-5

  1. #21
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Du kanske inte har original SW i ECUn som Långmilare redan tipsat om?
    Innebär det att jag behöver en mer påkostad läsare ex tech 2 för att koppla upp bilen
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Med Tech2 och tillgång till säkerhetsaccess t ex genom TIS2000 eller TIS2WEB går det att uppgradera SW i alla bilens styrdon. Det är det enda sättet jag känner till men någon här kanske känner till andra möjligheter?

    Edit: kanske självklart men det går bara att uppgradera med nämnda metod om man har något annat än senaste versionerna. När jag har försökt detta på mina bilar så har det alltid varit senast version redan och därmed inte möjligt att uppgradera.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #23
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    En dum fråga kanske men vad är SW?
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  4. #24
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    En dum fråga kanske men vad är SW?
    SoftWare. Mjukvara

    Inga frågor är dumma.

    /Fred

    2 användare gillar detta inlägg


    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Hota med ett flak öl så kanske någon i närheten har en tech2:a
    Ofta har saabarna modellspecifika fel så har du provat göra en tråd med ditt abs problem?
    Jag har en enkel elm327 variant och det ända som bråkar med den är att på min gamla 9000 så måste jag ibland låsa/låsa upp centrallåset innifrån för att den ska börja fungera.

  6. #26
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Vilken felkodsläsare fungerar till Saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Hota med ett flak öl så kanske någon i närheten har en tech2:a
    Ofta har saabarna modellspecifika fel så har du provat göra en tråd med ditt abs problem?
    Jag har en enkel elm327 variant och det ända som bråkar med den är att på min gamla 9000 så måste jag ibland låsa/låsa upp centrallåset innifrån för att den ska börja fungera.
    Läst lite om andra som har liknande abs problem men har inte blivit riktigt klokare på det, skulle vara enklare å luska ut felet om bilen kan ge mig en felkod på vad som krånglar för att sedan diskutera det här.
    För att inte gå off topic så kortfattar jag problemet. abs/tcs/bromslampan tänds och abs:en slutar funka allt från när bilen är ny startad till flera mil efter, lika så kan dom slockna efter en km till en mil. Även motorlampan tänds och slocknat då och då men inte samtidigt som abs lampan.
    Har avvaktat men att göra en ny tråd då det inte brukar vara uppskattat när det reden finns trådar om ämnet.

    Tillbaka till huvudämnet, skadar inte å prova ditt förslag med centrallåset. Provar det imorgon
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Låsa upp innifrån är speciellt för ng900/9000 VSS, gäller inte andra modeller.

    Blinkande ABS/TCS/Bromslampa är ett eget problem (och ett som jag skulle prioritera att lösa - du vill att den funkar perfekt när det gäller), du måste ha en Tech2 eller något annat som klarar att läsa ut ABS:en. Detta kan vara lite småknepigt redan med en Tech2, ABS:en har bivillkor för att tillåta uppkoppling.

    Motorlampan ska det som sagt gå att läsa ut med en ELM327, finns flera olika sorters problem som kan ge beteendet du beskriver.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    I ditt fall hade jag nog testat att byta abs/tcs modul.

  9. #29
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    Kollat och stiften sitter som dom ska i obd2 kontakten, givetvis slår jag även på tändningen
    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    Har använt torque själv och det fungerade felfritt med våran ford, men saaben vägrar den sammarbeta med. Den söker genom protokollen utan framgång för att tillslut ge mig ett meddelande ”can’t connect to ECU...”
    Tyder på att kommunikationen med ELM327 funkar. Men att Elm327 inte får kontakt med ECU, dvs bilen. Eftersom detta funkar i Forden är det rimligen inget större fel på Elm327:an. Saaben funkar ju oxo så ECU är säkert hel. Det man kan misstänka är ju dålig kontakt i OBD2 uttaget.

    Eventuellt kan det vara glapp i nån kontakt. Kanske Forden påverkat? Kolla stiften i ELM327 så inte några är sneda.
    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    Är min utrustning inte kompatibel eller vad kan det vara för fel
    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    Även provat den till PC med olika program men får samma resultat att den inte får kontakt med ECU:n. Funderar om min elm327 saknar de protokoll som Saab använder.
    Jo, man börjar ju undra. Har du möjlighet att låna en annan ELM327:a och testa?

    Jag har testat en sån där blå bluetooth ELM327:a på två olika 9-5 2002:or. Funkade som det skulle.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #30
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    I ditt fall hade jag nog testat att byta abs/tcs modul.
    Visst det kan man ju göra. Men själv skulle jag först läsa ut alla felkoder med Tech2. Ofta vet man därefter vad som är trasigt.

    I princip:
    1) Hitta felet
    2) Laga det

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Har man en trasig abs/tcs modul så kommer den inte kommunicera på rätt sätt och då är felkodsläsarna rätt värdelösa.
    Eftersom TS försöker felsöka abs/tcs problem med en standard ELM327 så blir tråden rätt konstig.
    Med den felbeskrivning som finns så tycker jag att felet redan är hittat.

  12. #32
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Har man en trasig abs/tcs modul så kommer den inte kommunicera på rätt sätt och då är felkodsläsarna rätt värdelösa.
    Eftersom TS försöker felsöka abs/tcs problem med en standard ELM327 så blir tråden rätt konstig.
    Med den felbeskrivning som finns så tycker jag att felet redan är hittat.
    Denna information har jag missat.
    Instämmer då med PelleJ.
    ABS/TCS-modulen stöds väl inte ens av ELM327...

    Då är vi tillbaks på att hitta någon med Tech2 i närheten..
    Har för mig att det finns någon karta med knappnålar eller liknande där folk med T2 har fått "anmäla sig", kollat upp detta?

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #33
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Jag kör på felkodsläsaren som klRacing säljer. Det är av märket iCarsoft Volym 2 och jag är helnöjd än så länge med den. Man får upp felkoder som rör AC,MIU,TCS-/ABS,DICE, växellåda och trionic. Det är ett modernare utseende men i princip samma upplägg som Tech 2 och den ligger betydligt bättre i handen!

    1 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  14. #34
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    I ditt fall hade jag nog testat att byta abs/tcs modul.
    Kanske ska prova å byta den då jag har en reservdelsbil hemma att plocka ifrån. såg en video där problemet löste sig när han bytte den

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Har man en trasig abs/tcs modul så kommer den inte kommunicera på rätt sätt och då är felkodsläsarna rätt värdelösa.
    Eftersom TS försöker felsöka abs/tcs problem med en standard ELM327 så blir tråden rätt konstig.
    Med den felbeskrivning som finns så tycker jag att felet redan är hittat.
    jo misstänker att jag blir tvungen att få tag på en tech 2 för att lösa det här, men mitt ämne är inte varför min abs spökar utan att jag inte lyckats koppla upp min felkodsläsare till nån av flera 9-5:or

    Idag för 50 min sedan fick jag låna en kompis biltema felkodsläsare och den kunde läsa dom enklare felkodarna och live-data. Så uppenbarligen är min billiga elm327 inte kompatibel med våra saabar hemma.

    Farsan har pratat om att köpa en kusins tech 2, om inte borde min kusin ifall kunna hjälpa mig att felsöka abs:en med den.
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Biltema-läsarna gör på samma sätt som ELM327, så sannolikt är din ELM327 halv-trasig (Fordarn kan då misstänkas inte använda samma kommunikationspinnar som Saabarna - finns, om jag minns rätt, tre olika pinkonfigurationer som kan användas).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    ang. ELM327 så är dom flesta adaptrar som uppger sig vara version 2.1 eller 2.2 felaktiga och stödjer väldigt få protokoll.
    Om du ska testa din adapter så lägg in carista app den kollar att din adapter stödjer ELM327 v1.4 om inte köp annan.
    Caristas adapter är billig så om man måste köpa en ELM327 rekommenderar jag den.
    Kineserna kopierar sån här elektronik till förbannelse liksom dåliga Tech2 kloner samt autocom/delpi kloner.
    Jag hatar inte kineserna rent generellt men lite måste man ända medge att vi fallit för deras lågprisfälla.

  17. #37
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Vilken felkodsläsare fungerar till Saab 9-5?

    Tänkte bara att jag skulle berätta för de nyfikna.
    Hittade abs-felet, var en abs ring som spruckit. Bara att köpa en på biltema å knacka dit den, var jätte smidigt jämfört med vad jag läst

    Angående obd2-läsare köpte jag på vinst/förlust en billig på tradera (en lika dan som i länken) som funkade klanderfritt. Funkade i alla våra 9-5:or och s70.

    En tech 2 är fortfarande på önskelistan men man kan fixa det enklare.

    https://cdon.se/accessoarer/wifi-fel...a3&fo_s=gplase
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Jag använder Autocom med Delphi mjukvara som funkar kanon , köpte det på eBay, funkar på dom flesta bilar

  19. #39

    Felkodsläsare saab 9-5 Diesel 2009

    Har provat några OBD2 felkodsläsare men ingen har kunnat koppla upp mot ECUn så jag inte kunnat läsa av /rensa felkoder.

    Några jag provat som inte fungerat:
    *ELM327 bluetooth med Torque appen.
    *Vgate iCar Pro BLE 4.0 OBD2 med Torque app och OBD Auto Doctor
    *Meec tools OBD2 läsare med kabel från Jula
    *Carly


    Dock har verkstadens specialläsare fungerat o jag vet att Tech2 fungerar.

    Tips på annan modell? erkar vara nåt annat kommunikationsprotokoll.
    9-5 Kombi Biopower 2.0t -05

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag har kört min noname ELM blåtand från Biltema med Torque gratisversionen mot en 9-5 diesel, diverse andra Saabar, några Volvo och minst en av vardera VW och Audi. Har inte sett något problem ännu.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •