Hej!
Jag undrar om dieselvärmaren bara värmer kupén när man sätter tiduret, eller värmer den motorn också? Det känns ju som motor borde vara prioriterad?
/Bergström
Hej!
Jag undrar om dieselvärmaren bara värmer kupén när man sätter tiduret, eller värmer den motorn också? Det känns ju som motor borde vara prioriterad?
/Bergström
Har du cirkulationspump till den så värmer den både motor och kupe.
Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07
Det finns väl båda sorterna, precis som för bensin. Vanligast är nog att dom värmer både motor och kupé.
Dock finns det ju ingen som helst ledtråd i inlägget om vad för bil eller värmare det handlar om. Det underlättar lite grann...
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Ursprungligen postat av Vfr
Ja, det var ju klantigt. Bilen är en 9-3 SC, 2006, med lilla dieseln på 120 hk.
/Bergström
Vilken värmare sitter standardmonterat på 9-3SC 06-11? Endast värmare för motor eller både motor och kupé?
Dieselvärmaren värmer upp motorns kylvätska som då cirkulerar i systemet (även kupen). Aldrig hört talas om att det ens har funnits en värmare som bara värmer upp kupen, låter som en väldigt onödig värmare. Är ju framförallt motorn man vill ha uppvärmt.
Tillsatsvärmaren värmer vattnet (om det är < 75 gr C och utetemp. <8 gr C) för att vid kallt väder "snabbare kunna ge ett behagligt klimat i kupén", kanske inte ordagrant men nåt liknande står det i handboken. Till tillsatsvärmaren har svenska bilar parkeringsvärmartillsats som man kan tidsprogrammera eller starta manuellt.
Motorn blir lite varm när man använder parkeringsvärmaren och kupéfläkten blåser på med fläkthastighet två på vind- och framrutor. Bilen blir aldrig genomvarm som när en kupévärmare går i flera timmar men man slipper skrapa rutor och frysa häcken av sig om värmaren gått tillräckligt länge.
När det är rikigt kallt tycker jag det är bäst att antingen köra värmaren i minst tjugo minuter eller inte alls eftersom glödningen blir lite lurad och tror att motorn är varm och man inte får nån glödning innan man startar motorn.
Hej !Ursprungligen postat av TiD
Är inte alls något jätteudda med sådana värmare, en bekant hade det i sig 900Aero -90,
tror nog även jag sett någon CC med sådan värmare
(Får nog leta fram gamla Saabkataloger).
Ser ut så här ungefär: http://cgi.ebay.de/Eberspacher-B3-LC-co ... 0715609773
Mvh TD04
CH43J6 m.m.