Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saab 9000i 2.0 -92 startar ej, får ej bensin. Hjälp!

  1. #1

    Saab 9000i 2.0 -92 startar ej, får ej bensin. Hjälp!

    Hej! jag har en "SAAB 9000 I16 CC55D" 2.0 16v 92a, som efter att varit avstängd en kort stund inte startade, och har efter detta inte gått att få igång.

    Har kollat gnistan, och den är mkt fin, stark och stiften är rengjorda. Har oxå kollat så att bränslepumpen i tanken går, det gör den.
    Jag tog loss bränsleslangen till returen på BTRen, där kommer soppa så fort jag vrider på starten. altså soppa fram så långt.
    Har fått han att gå på startgas hyffsat, poffar och tänder till utan problem, altså verkar ju gnistan komma vid rätt tidpunkt. Har oxå kontrolera de två relän som sitter på säkringscentralen vid handskfacket, märkta "fuel pump" och "injection system", dessa verkar funka och jag har även bytt dessa mot andra likadana och även bryggat dem med kabel mellan anslutning 30 och 87 på vardera relä. ALLT detta utan större resultat. Har kollat med testlampa så det är ström fram till dessa

    Någon som har en aning som vad som kan vara fel.??

    Finns det ett separat relä som styr spridarnas öppning/tider eller styrs detta i bränsleboxen?
    Verkar sitta ett L.H 2.4 bosch bränslesystem, men är inte helt säker?
    Jämngamla Volvo (740/940) med L.H 2.4 har ett separat spridarrelä, därav min undran. Har letat i motorrummet osv men hittat inget sånt på Saaben. Nån som vet?

    Min bränslebox har boschnummer "0 280 000 584" och även 9 119 470 och har grå ettikett.

    Mycket tacksam för hjälp, ej skruvat mkt saab innan

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: Saab 9000i 2.0 -92 startar ej, får ej bensin. Hjälp!

    Bränslepumpsrelät sitter i relähållaren bakom handskfacket. Kan mycket väl vara paj eller tändlåskontakten. Finns det nåt gammalt larm monterat?
    Har råkat ut för mankemang med det ett par gånger.

    Relät sitter längst till vänster i 3dje raden framifrån iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3

    Re: Saab 9000i 2.0 -92 startar ej, får ej bensin. Hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Bränslepumpsrelät sitter i relähållaren bakom handskfacket. Kan mycket väl vara paj eller tändlåskontakten. Finns det nåt gammalt larm monterat?
    Har råkat ut för mankemang med det ett par gånger.

    Relät sitter längst till vänster i 3dje raden framifrån iaf.
    Hej, har somsagt kollat både det relät och även reläet märkt "injection system" dessa fungerar.

    Någon som har en bränslebox med samma nummer som jag skrev ovan?

    Ingen annan som har nån ide om vad som kan va fel?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    303
    Medlem#
    9999

    Re: Saab 9000i 2.0 -92 startar ej, får ej bensin. Hjälp!

    Mät bränsletrycket till att börja med. Att det kommer bensin är ingen garanti för att trycket är så högt att bilen kan starta och gå.
    Om bränsletrycket är okej så hade jag mätt om det var spänning fram till spridarna, de allra flesta bilar jordar spridarna genom boxen för att få dem att öppna.
    Dvs har du ej spänning till spridarna (med tändning på ) så kollar du bakåt i kedjan varför. Har du spänning till spridarna så kollar du åt andra hållet, dålig jord till styrdonet exempelvis.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  5. #5

    Re: Saab 9000i 2.0 -92 startar ej, får ej bensin. Hjälp!

    Hej!!

    Har fortfarande inte fått bilen att starta!!

    Har kollat lite mer och sett att det är soppa fram genom fuelrailen och upp till kallstarten, dock öppnar varken kallstart eller de övriga 4 spridarna. Gjorde då en fuling och lossade kallstartsspridarens bränsleanslutning och sedan kallstartsspridaren och satte anslutningen in i hålet som blev i insuget. Bara av den lilla mängd bränsle som då kom in när jag vred på starten gjorde att bilen började hosta och nästan hoppa igång. Altså inget fel på bränslet.

    Har även bytt box, utan resultat, även tändningsbox, ej heller det hjälpte. Jag har mätt på spridarna och jag har ström fram så fort tändingen är påslagen.

    Det som jag tyckte var märkligt var att jag hade + på båda stiften till vardera spridare, men när jag satte testmejseln på det ena stiftet så klickar det till...dock svårt att höra vartifrån...är detta normalt?

    Har börjat misstänka vevaxelgivaren, tänkte så att om den är kass får väll inte boxen nån signal om när den ska öppna spridarna...dock tycker jag det är konstigt att jag har gnista om den är kass? Eller finns det en annan givare till fördelaren som sköter gnistan?

    Hursomhellst..är det svårt att byta vevaxelgivaren? Sitter den under insuget?? Värt mödan??

    Tacksam för svar!
    Behöver verkligen hjälp!

Liknande ämnen

  1. SAAB 9000i -90 startar inte ens med starthjälp.
    Av sprithitler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 17:22
  2. 9000i -90 startar ej..
    Av Moribound i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 00:09
  3. Bilen dog. HJÄLP! Saab 9000i -89
    Av Spawn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 10:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •