Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

  1. #1

    Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Tjena!

    Blev för några dagar sedan en STOLT Saab-ägare för att nu inse att min bil lider av kraftiga elfel. Ändå känner jag mig ganska trygg här när jag märker att det finns många kunniga människor på forumet.

    Innan jag börjar förklara problemet handlar det om en 9-3SS -02 2.2TID.

    PROBLEMET:
    Helt random och under körning slocknar all instrumentbelysning. Sedan står det i SIDen att systemkontroll körs. Då lyser alla lampor och mätarna går från MIN till MAX. När cirkusen är klar står det "systemkontroll OK" i SIDen och allt återgår till det normala.

    En annan sak som händer är att jag ibland inte kan starta bilen eftersom samma cirkusföreställning drar igång och upprepar sig när jag vrider om nyckeln i tändningen.

    Senast idag hände ytterligare en sak. Bilen ville inte starta och det verkar som att elfelet på något sätt dragit ut all ström från batteriet under natten. Så jag var tvungen att ringa efter någon som äger ett par startkablar.

    Jag har läst en massa andra liknande trådar och förstår att det handlar om jordfel, glapp i instrumentpanel, huvudinstrument, etc. Men jag vore jättetacksam om jag fick lite specifik vägledning i mitt konkreta fall då de flesta andra trådar bara delvis berör min problematik.

    TACK FÖR ATT DU LÄSTE DETTA, JAG HOPPAS ATT DU KAN HJÄLPA MIG PÅ NÅGOT SÄTT.

    GOD JUL!

  2. #2
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av Samvera
    9-3SS -02 2.2TID.
    Du menar en ng9-3 modellår 03 väl? Med tanke på att du skriver SS!

    Ng9-3 = New generation. 2003 & framåt med nya karossen!

    Og9-3 = Old generation. 1998 tom 2003 med gamla karossen!

    Kan tyvärr inte hjälpa dig, mest så att man vet vilken bil det handlar om!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Om det är en 03 SS så hade jag börjat med att lämna in den för uppgradering av mjukvara och hoppats att det hjälper. Hade också massa konstiga fel på min tidigare 04, o vissa avhjälptes med ny mjukvara.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    I vilket skick är batteriet?
    /Johan

  5. #5

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Samvera
    9-3SS -02 2.2TID.
    Du menar en ng9-3 modellår 03 väl? Med tanke på att du skriver SS!

    Ng9-3 = New generation. 2003 & framåt med nya karossen!

    Og9-3 = Old generation. 1998 tom 2003 med gamla karossen!

    Kan tyvärr inte hjälpa dig, mest så att man vet vilken bil det handlar om!
    Hej Börne!

    Förlåt, det är en Ng9-3 med nya karossen. Är det till någon hjälp för att hitta en lösning?

    Tack snälla för hjälpen!

  6. #6

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Om det är en 03 SS så hade jag börjat med att lämna in den för uppgradering av mjukvara och hoppats att det hjälper. Hade också massa konstiga fel på min tidigare 04, o vissa avhjälptes med ny mjukvara.
    Hejsan Rickard!

    Finns det något sätt att kolla vad jag har för mjukvara och vad den nyaste heter? Var kan jag göra uppdateringen och vad kan det kosta ungefär?

    Tack för hjälpen!

  7. #7

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    I vilket skick är batteriet?
    /Johan
    Tjena Johan!

    Jag tror att batteriet är ok eftersom bilen alltid startar bra med det ena beskrivna fallet som undantag. Vad motsvarar ett batteri i bra skick och hur kan jag kolla upp det?

    Tack så mycket för hjälpen!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av Samvera
    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Om det är en 03 SS så hade jag börjat med att lämna in den för uppgradering av mjukvara och hoppats att det hjälper. Hade också massa konstiga fel på min tidigare 04, o vissa avhjälptes med ny mjukvara.
    Hejsan Rickard!

    Finns det något sätt att kolla vad jag har för mjukvara och vad den nyaste heter? Var kan jag göra uppdateringen och vad kan det kosta ungefär?

    Tack för hjälpen!
    Vad jag vet så är det bara saab verkstäder som kan kolla och uppdatera via tech2. Pris vet jag tyvärr inte då det gjordes gratis under nybilsgarantin på min förra bil.

  9. #9

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Citat Ursprungligen postat av Samvera

    Hejsan Rickard!

    Finns det något sätt att kolla vad jag har för mjukvara och vad den nyaste heter? Var kan jag göra uppdateringen och vad kan det kosta ungefär?

    Tack för hjälpen!
    Vad jag vet så är det bara saab verkstäder som kan kolla och uppdatera via tech2. Pris vet jag tyvärr inte då det gjordes gratis under nybilsgarantin på min förra bil.
    Okej, men tack för hjälpen. Ska kolla upp Saab-verkstad i HBG.

  10. #10

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Finns det inte någon som kan hjälpa till med tips på vad mitt problem kan bero på och hur jag skulle kunna lösa det? Problematiken grundar sig på att all elektronik i instrumentpanelen slocknar och startar om med ojämna mellanrum.

    JAG UPPSKATTAR ALLA SVAR! TACK FÖR HJÄLPEN!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    213

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av Samvera
    Blev för några dagar sedan en STOLT Saab-ägare för att nu inse att min bil lider av kraftiga elfel.
    Vad säger förra ägaren? Kan du få felet åtgärdat eller köpet hävt?

  12. #12

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av tur-ture
    Citat Ursprungligen postat av Samvera
    Blev för några dagar sedan en STOLT Saab-ägare för att nu inse att min bil lider av kraftiga elfel.
    Vad säger förra ägaren? Kan du få felet åtgärdat eller köpet hävt?
    För att vara helt ärlig var jag till viss del egentligen medveten om felet och kunde därför pruta på priset.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Lägg lite energi på att få bilen uppdaterad och återkom om det hjälpte. På dessa finns det några barnsjukdomar, och har förra ägare/ägarna ej fått ex.vis tändninglåset utbytt så kan det vara där det glappar.

    Gick ut ett brev hösten 2005 till frugans 03;a att bälten och tändlås skulle bytas.
    Tyvärr uppmärksammar inte alla dessa service/garantiåtgärder. Dessutom så visade det sig att fjädrarna fram ej fått plastslangen monterad så övre fjäderskålarna va nötta. Också en garantiåtgärd.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  14. #14

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Lägg lite energi på att få bilen uppdaterad och återkom om det hjälpte. På dessa finns det några barnsjukdomar, och har förra ägare/ägarna ej fått ex.vis tändninglåset utbytt så kan det vara där det glappar.

    Gick ut ett brev hösten 2005 till frugans 03;a att bälten och tändlås skulle bytas.
    Tyvärr uppmärksammar inte alla dessa service/garantiåtgärder. Dessutom så visade det sig att fjädrarna fram ej fått plastslangen monterad så övre fjäderskålarna va nötta. Också en garantiåtgärd.
    Fan vad jag är glad att det finns människor som du! Jag ska absolut följa dina råd. Det är stor sannolikhet att problemet sitter i tändningslåset då jag har märkt att den reagerar på "vrickningar". Har också märkt att bältena inte rullas ihop när de inte används. Det med fjädrarna stämmer säkert också nu när du säger det. Men det lär nog märkas det också.

    Frågan är hur lång garantitiden är på min bil och hur jag på bästa sätt ska genomföra åtgärderna. Har du något tips på det? TACK SNÄLLA FÖR HJÄLPEN OCH GOD JUL!!

  15. #15

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Tjena
    Jag har samma fel på min saab och jag undrar hur gick det ? var det tändningslåset eller ???
    Jag skall in med min den 3 Jan..........

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Om inte jag minns helt fel så var det nycklarna som byttes och inte tändningslåset. Jag hade nya nycklar till min när jag köpte den i början av 2006. Tändningslåset går för övrigt på under tusenlappen...
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  17. #17

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Tusen tack
    Då ska jag snacka med dem den 3 jan när jag skall in med bilen
    hoppas att det är det som är felet....

    mvh /skurt

  18. #18

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av skurtan123
    Tjena
    Jag har samma fel på min saab och jag undrar hur gick det ? var det tändningslåset eller ???
    Jag skall in med min den 3 Jan..........
    Hej, jag bytte tändningslåset utan framgång tyvärr. Felet kvarstår och jag är jävligt less på det nu! Hur gick det för dig?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    575

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av Samvera
    Hej, jag bytte tändningslåset utan framgång tyvärr. Felet kvarstår och jag är jävligt less på det nu! Hur gick det för dig?
    Jag vill inte verka otrevlig på något vis....men lämna in bilen på en Saab verkstad, så kommer dom lösa felet till dej o du slipper va irriterad.

    Varför är folk så rädda för märkesverkstäder!?
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  20. #20

    Re: Mycket frustrerande elfel på 9-3SS, SNÄLLA HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av -StronG-
    Citat Ursprungligen postat av Samvera
    Hej, jag bytte tändningslåset utan framgång tyvärr. Felet kvarstår och jag är jävligt less på det nu! Hur gick det för dig?
    Jag vill inte verka otrevlig på något vis....men lämna in bilen på en Saab verkstad, så kommer dom lösa felet till dej o du slipper va irriterad.

    Varför är folk så rädda för märkesverkstäder!?
    Hej StronG,

    det var Saabs verkstad som trodde att felet låg i tändningslåset och bytte därför ut det. Nu när felet kvarstår säger de att de vill ha 1200 kr igen för en felsökning efter att de precis gjort en och bytt tändningslåset åt mig. Nu när jag pratar med dem så säger de att de ska felsöka igen och att det kan handla om större saker som styrenheter och liknande mög som kostar skjortan att byta och programmera om. Efter att ha läst om liknande fel på andra Saab-bilar här på forumet bland annat så försöker jag hitta ett billigare alternativ till att lösa mitt problem. Nu kanske du förstår mig lite bättre StronG!?

Liknande ämnen

  1. Snälla hjälp med magnetventilsfråga
    Av Aero the Kid i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 23:13
  2. Hjälp mig snälla...
    Av owenball i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-28, 18:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •