Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Några turbofrågor, slitage och extra WG-fjäder.

  1. #1
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    392
    Medlem#
    8896

    Några turbofrågor, slitage och extra WG-fjäder.

    Hej, har några turbo-frågor:

    Bil: 9000 Aero -94, 3” från turbo, race/sportkat, SW okänd, troligtvis orginal, bilen laddar ”gul/rött” och jag uppskattar effekten till 200-250hk.

    Håller på o skruvar lite och tog bort turbon för att porta WG-kanalen, då jag märkt att laddtrycket skenat ibland (bara kört ca 20 mil med bilen sedan jag köpte den). Hittade en extra fjäder monterad på WG-armen, se bild:



    Varför gör man på detta viset?
    Jag ser bara 2 anledningar:
    1: Orginal orkar inte hålla emot och detta är ett snabbt fix AKA balkan-lösning.
    2: Försök till bonntrim där man gör att GLT ökar. (Krävs annan SW?)
    Gissar att jag hittat orsaken till mina 75 ”bonushästar”. Finns det något sätt att testa orginalfjädern?

    Sen vill jag veta om man kan avgöra vad normalt slitage är på turbinhjulet? Hittar inget/litet glapp axiellt men lite radiellt, vad jag förstår ska det vara OK? Turbinhjulet ligger rätt nära väggen i kompressorhuset, kan den inte ta i om det glappar mycket? Turbinhjulet är lite hackigt. Normalt eller mycket?



    Sista frågan, tänkte dela husen och rengöra lite. Kan man göra rent ”mitten” där lager, axel o sånt sitter? Lägga i diesel?

    Mvh

    David

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Några turbofrågor, slitage och extra WG-fjäder.

    Hej !

    Oj oj oj....
    Mycket skit under huven.
    Kompressorhjulet ser inte vackert ut, skrotfärdigt.
    Det har varit med om saker det aldrig borde fått uppleva, gissningsvis bl.a. ett riktigt dåligt luftfilter eller inget alls. Turbinhuset ser ut att gått helvetes varmt.
    Fiffigast är nog om du skaffar en annan turbo och kanske viktigast tankar i någon annan form av mjukvara i ECM.

    Extrafjädern har nog inte gjort så stor skillnad eftersom den är klantigt monterad.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    392
    Medlem#
    8896

    Re: Några turbofrågor, slitage och extra WG-fjäder.

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Oj oj oj....
    Mycket skit under huven.
    Kompressorhjulet ser inte vackert ut, skrotfärdigt.
    Det har varit med om saker det aldrig borde fått uppleva, gissningsvis bl.a. ett riktigt dåligt luftfilter eller inget alls. Turbinhuset ser ut att gått helvetes varmt.
    Fiffigast är nog om du skaffar en annan turbo och kanske viktigast tankar i någon annan form av mjukvara i ECM.

    Extrafjädern har nog inte gjort så stor skillnad eftersom den är klantigt monterad.
    Hmm, jo det satt ett sportfilter a' la Biltema på bilen när jag köpte den. Såg att bilden är lite underexponerad (ser mörkare ut än i verkligheten). Får väl kika på ett nytt agg så småningom.

    Fråga: Borde inte slitaget märkas i form av vinande ljud, glapp i axel eller sämre ladd?

  4. #4
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    392
    Medlem#
    8896

    Re: Några turbofrågor, slitage och extra WG-fjäder.

    Fler frågor:

    Kan man ta en turbon från 9-5 Aero?

    Om jag fattat rätt är det bara avgashuset som skiljer, och det kanske man kan plocka över från den gamla?

    /David

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    258

    Re: Några turbofrågor, slitage och extra WG-fjäder.

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Oj oj oj....
    Mycket skit under huven.
    Kompressorhjulet ser inte vackert ut, skrotfärdigt.
    Det har varit med om saker det aldrig borde fått uppleva, gissningsvis bl.a. ett riktigt dåligt luftfilter eller inget alls. Turbinhuset ser ut att gått helvetes varmt.
    Fiffigast är nog om du skaffar en annan turbo och kanske viktigast tankar i någon annan form av mjukvara i ECM.

    Extrafjädern har nog inte gjort så stor skillnad eftersom den är klantigt monterad.
    Varför är kompressorhjulet skrotfärdigt? Pga smutsen eller hacken i kanten på bladen? Trodde det snurrade på ganska bra trots smuts och småhack, men det kanske har stor effekt på luftflödet?

Liknande ämnen

  1. Snabb hjälp med turbofrågor! 9-5
    Av Spliffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 19:43
  2. hur få några extra hästar snabbt?
    Av Eyeball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 14:19
  3. Turbofrågor
    Av Aeropojk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 17:05
  4. Lite turbofrågor
    Av Styrman_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 19:47
  5. hänga på extra fjäder på wastegate?
    Av kvistarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •