Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 48

Ämne: Dags för ny gammal SAAB

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    677

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Oj vilken prisskillnad! Nu har den bilen dock bara lättrycksturbon - handlarna är väldigt slarviga med att blanda ihop 2.3t med 2.3T (medvetet eller omedvetet?).

    Det är klart att Bilpartner aldrig kommer att sälja den bilen för 95.000, finns inte på kartan. Jag får hålla utkik om de gör någon massiv prissänkning, och kolla vidare på nätet. Borde få en riktigt fin 9-5 kombi för min budget.

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Oj vilken prisskillnad! Nu har den bilen dock bara lättrycksturbon - handlarna är väldigt slarviga med att blanda ihop 2.3t med 2.3T (medvetet eller omedvetet?).

    Det är klart att Bilpartner aldrig kommer att sälja den bilen för 95.000, finns inte på kartan. Jag får hålla utkik om de gör någon massiv prissänkning, och kolla vidare på nätet. Borde få en riktigt fin 9-5 kombi för min budget.
    Får skylla på att man inte är riktigt vaken första dagen på året, missade skillnaden på LTT & FTT.
    Saablös dåre

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Min bror köpte just en 9-5 Aero SC -05 med 10.000 mil på mätaren för 99k. En indikation över hur galet priset är för bilen hos Saab.

    Tyvärr tror jag det är svårt att pruta till 75k direkt, bilhandlare brukar inte gilla den typen av storprut. Oftast måste bilen stå och bli lite dammig i hallen först så mjuknar säljaren.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    677

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Oj vilken prisskillnad! Nu har den bilen dock bara lättrycksturbon - handlarna är väldigt slarviga med att blanda ihop 2.3t med 2.3T (medvetet eller omedvetet?).

    Det är klart att Bilpartner aldrig kommer att sälja den bilen för 95.000, finns inte på kartan. Jag får hålla utkik om de gör någon massiv prissänkning, och kolla vidare på nätet. Borde få en riktigt fin 9-5 kombi för min budget.
    Får skylla på att man inte är riktigt vaken första dagen på året, missade skillnaden på LTT & FTT.
    Man måste ju in i bilregistret för att se den sanna effekten, och står det 2.3T tror man ju det är sant.

    Det finns ju kombi av 9-3 också. Denna kostar 10.000 mindre än Bilpartners 9-5 från 2004 - och är en 2006:a. Har väl alla rätt vad jag kan se, om än ett något högt miltal:

    http://www.bytbil.com/bilar/saab/9-3/6v ... N0cNQAA__!.
    Det är en rejäl skillnad i bränsleekonomi vad jag kan se. Rullar dessa lika långt som en 9-5:a skall det inte vara några problem. Det kan vara lätt ångestfyllt att köpa ny bil...

  5. #25

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Skynda dig nu och köpa den fina högmilade 9-3 SC. Mkt nyare bil än 9-5. Dessutom roligare att köra.

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    677

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Skynda dig nu och köpa den fina högmilade 9-3 SC. Mkt nyare bil än 9-5. Dessutom roligare att köra.
    Du har nog rätt - jag har fått tag i min kunniga polare och imorgon åker vi och provkör bilen. Den är lite dyrare än vad jag hade tänkt mej, men å andra sidan flera årsmodeller nyare. Det enda jag kan se är att man måste byta SAAB-emblemet på huven (kostar väl c:a 500 spänn?).

    Jag har aldrig köpt bil hos bilhandlare förut (om det nu blir affär): Är vinterhjulen en förhandlingssak eller ingår det automatiskt? Man får ju inte köra bilen ur hallen utan vinterhjul i nuvarande väglag.

  7. #27
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    För det priset tycker jag du ska kräva vinterhjul på alufälg.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Du har nog rätt - jag har fått tag i min kunniga polare och imorgon åker vi och provkör bilen.............

    Jag har aldrig köpt bil hos bilhandlare förut (om det nu blir affär): Är vinterhjulen en förhandlingssak eller ingår det automatiskt? Man får ju inte köra bilen ur hallen utan vinterhjul i nuvarande väglag.
    Vinterdäck torde väl således vara en förutsättning även för en provkörning?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    De flesta firmor ordnar nog fram en uppsättning vinterdäck, iaf om man säger till om det, sen är det väl alltid en förhandlingsfråga vad som ska ingå i köpet.

    Har ju mitt senaste bilköp som exempel, vi var 2st på mitt jobb som köpte bil på samma firma med bara några dagars mellanrum, jag var ganska hård på att jag behövde vinterdäck, och fick även vinterdäck utan någon extra kostnad, förvisso på plåtfälgar men nästan nya NF5 dubbdäck.

    Den andre killen som köpte bil samtidigt sa inte nått alls till firman utan tog bilen som den stod, han fick sedan köpa sig egna vinterdäck för 6000kr, när han kunde gjort som jag gjorde, han blev ju inte jättelycklig över när jag berättade att jag fick vinterdäck till bilen.

    Lika så om bilen nu har vinterdäck på, inget säger ju då att sommardäcken ingår, frågar man inte eller kräver så finns ju risken att det inte är några sommardäck med den dagen man ska hämta bilen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    677

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Helt osannolikt, men bilen blev såld i förmiddags. Tror den lades ut på nätet i början av december och så blir den såld några timmar innan vi skall åka

    Well well, det är ju inte någon helt ovanlig bil så det kommer snart nya exemplar.

  11. #31

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Du lär dig.

    I den prisklassen/miltalet hade jag siktat på en 9-3 SC årsm 2007. Finns nu t.o.m. 2008 årsmodell under 100'.

    Lycka till!

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    677

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Du lär dig.

    I den prisklassen/miltalet hade jag siktat på en 9-3 SC årsm 2007. Finns nu t.o.m. 2008 årsmodell under 100'.

    Lycka till!

    Tackar! Nu har jag nog läst 1000 bilannonser, och man börjar bli rörig i huvudet. Även om det inte var exceptionellt så kändes 85.000 för den 2006:an som ett högst rimligt pris (bilpriser angav 92.000 som riktpris hos handlare). Några 2007:or som 2.0t Vector under 100.000 har jag nog aldrig sett.

    Miltalet verkar vara det som sänker priserna mest, även om bilen i övrigt är som ny. Jag har inget emot ett relativt högt miltal (kör bara c:a 1200 mil per år). Även om bilen har gått 18-20.000 mil har jag rätt många år på mej att köra upp den mot 30.000 mil. Det känns som det är där jag skall fiska för att få maximalt "värde".

    Just nu känns marknaden lite slö, det skall nog till lite töväder för att få fart.

  13. #33
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    677

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Har kollat på en 9-5 2.3T kombi (220 hk) från 2005 med Vectorpaket och 19.000 mil på mätaren. Ser fin ut, men servicehistoriken lämnade en hel del att önska (lösa handskrivna papper). Dessutom står den hos en av de värsta "hederlige harry" i stan. Men jag ringde upp den förre och ende ägaren och han hade bytt in den på Toyota Center (och bara en dag senare stod den hos en annan handlare). Han var överraskad att bilen fått en så tvivelaktig adress, och han berättade att han skött all service via sin svärfar som jobbar på Bilpartner. Fullservad enligt plan (men varför inga stämplar kan man undra?). Han har ju iofs inget för att skönmåla sin bil i det här läget.

    Nu till poängen: Han säger att bilen är i stort behov av en bakvagnsinställning. Jag har som vanligt ingen koll. Vad kostar det ungefär och var kan man få det utfört? En mindre lackskada fram kunde jag se. Annars ser den ut att vara i utmärkt skick, bra skinnklädsel.

    Vad borde en sådan bil kosta? "Harry" vill ha 79.000 vilken känns alldeles för mycket. Om man bara ser den som den står har man en bil som verkar slumpmässigt servad och med ganska många mil på mätaren. (men han vet ju inte att jag vet). 65.000?

    mange tack!

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    677

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Well well, man skall nog inte lita på före detta ägare heller. Det finns väl en risk att de överskattar sina gamla älsklingar. Idag provkörde jag så bilen (bara tittat innan - ser fin ut).

    Förfärligt dån från drivremsdelen, modell lagerhaveri. "Kontakta verkstad" på displayen. Hårt ljud från motorn - ingen olja på stickan. Det blev en väldigt kort provtur kan jag säga...

    http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_5_2_ ... =23_11&w=0 (så slipper ni åka och titta).

    Jakten fortsätter

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    677

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Vad säger ni luttade bilrävar om Kvarndammens bilar? Jag kollade in ett par intressanta objekt på dagens auktion, bl.a. en 9-5 kombi 2008 som tillslut gick för 83.500 kr.

    Har svårt att tänka mej en bättre dokumentation än man får där, men jag förstår också att bilarna är gamla firma och leasingbilar. De flesta har fullstämplade serviceböcker men är kanske lite luggslitna även efter bara ett par-tre år på vägarna. Jag kan leva med något luggslitet eftersom jag skall ha barn med smutsiga allvädersstövlar i bilen... Men är priserna och bilarna OK generellt?

    Allt kan bara bli bättre än Svedala Lågprisbilar i alla fall.

  17. #37
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Min bil kommer ursprungligen från KVD och vad jag vet är det defintivt inte sämre än andra firmor, du får veta ev brister VÄLDIG noga, köper du bil på en vanlig firma gör de ju vad de kan för att dölja div skönhetsproblem, det gör ju inte kvd.

    Min bil hade fått bra betyg men lite brister gällande lackskav på stötfångare och lite fläckar på klädseln, detta hade bilfirman som var mellanhand gjor vad de kunnat för att dölja...

    Jag hade inte oroat mig så länge bilen fått en riktig genomgång utan alvarligare brister, samtidigt som du kan köpa till div extra garantier till bra pris på kvd.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    677

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Tack för ditt svar,

    Jag får också en känsla av att detta skulle kunna vara en bra deal om man hittar rätt objekt. Får en trygg känsla över upplägget, med bilder på varenda skavank. Är det helservat så är det, sen borde det inte spela så stor roll om bilen varit leasingbil eller inte. Det är ingen naturlag att leasing/firmabilar skulle vara sönderpiskade (speciellt inte 9-5 kombi), antar jag.

    Några fantastiska deals kanske man inte gör, vissa bilar gick ganska högt på auktionen. Folk verkar lite allergiska mot höga mil på mätaren, och den där högmilade 2008:an gick i min prisnivå. Hade aldrig kunnat drömma om att köpa en 2008:a för min budget. Sen ingick det iofs en rispig vänsterdörr och en krånglande backspegel

  19. #39
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Jag gav strax kring 100 för min -08a dock inte kombi då jag inte har nått behov av det, barnvagnen passar minst lika bra i sedanen.

    Jag har haft flera tjänstebilar tidigare och överlag tycker jag nog det varit ganska bra affärer, värre har jag haft med bilar där det varit privata ägare på.

    En tjänstebil går oftas många långa mil och inte massor med kallstarter, de servas som de ska utan att någon ska snåla med saker för man tycker nått är dyrt att byta osv, inga hemmagjorda vedbodslösningar osv.
    När du kör så mycket mil så har jag svårt att se att det skulle vara så att man piskar bilen hårt på nått vis, vad skulle det tjäna till, ligger du på motorvägen 30-40mil om dagen så är det ju inte sådär mycket du kan göra om du vill behålla körkortet, en privatbil som man leker lite med på vägen bort till Ica osv tror jag misshandlas mer.

    Skavanker har du alltid på en gammal bil, själv föredrar jag nog hellre att veta om den vid köpet än att hitta dem ett par månader efter för någon lagt ner en massa timmar på att dölja problemen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    677

    Re: Dags för ny gammal SAAB

    Det märks att det är stor skillnad på de som säljs från "finansbolag" och från "vagnparksägare". Vagnparksägare antar jag står för leasinggivare. Finansbolagsbilarna skall man nog vara väldigt försiktig med (såg en 2009:a som var helt förstörd av någon privatperson - hur är det möjligt?)

    Är det bara välservat och inte fullständigt misskött i inredningen har jag inga problem med att det är typ firmabilar. Frågan är om det också är gamla hyrbilar med i samma kategori som "vagnparksbilar"?

    Massor av SAAB'ar i nästa veckans auktion (69 st), och det finns ett objekt som jag är allvarligt sugen på (men efter min otur vågar jag inte säga vilket här). Som tur är rullar min 9000 fortfarande trots oljesprut från topplocket och mullrande servopump, så stressen är inte total.

Liknande ämnen

  1. Köpa gammal Saab 9-5 2.2 TID taxi?
    Av Psycho Dave i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 09:54
  2. fråga ang gammal saab (v4)=)
    Av abbe86 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 15:49
  3. Separat oljepump på gammal saab?
    Av _JP_ i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 13:34
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 15:35
  5. Gammal klassiker - T16 motor i Saab 99
    Av switchblade327 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •