Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Batteriet laddar ur felet ligger på säkring 13

  1. #1

    Batteriet laddar ur felet ligger på säkring 13

    Jag har en 9-3 cab -98 som laddar ur batteriet om bilen står några dagar.
    Jag noterade idag att stereons bakgrundsbelysning fortsätter att lysa efter det att jag tar ur nyckeln. Skall det vara så?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242

    Re: Batteriet laddar ur felet ligger på säkring 13

    Citat Ursprungligen postat av pantarei
    Jag har en 9-3 cab -98 som laddar ur batteriet om bilen står några dagar.
    Jag noterade idag att stereons bakgrundsbelysning fortsätter att lysa efter det att jag tar ur nyckeln. Skall det vara så?
    Hej !

    Svar på din fråga är : Nej det ska inte vara så, men frågan är vad som orsakar att det lyser.....är det "bara" skalbelysningen som du ser som felar..??

    Fungerar tändningslåset som det ska....med det menar jag att "ploppar" det upp när du tar ut nyckeln??

    Det har varit lite sisådär kvalite på just stereon, kan kanske vara läge att koppla ur den för att testa om det forfarande drar kräm ur batteriet.

    /Aeroman.
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  3. #3

    Re: Batteriet laddar ur felet ligger på säkring 13

    Med säkringen uttagen så är allt ok det är radion och diagnos på säkring 13. Vet någon om slutsteget ligger på samma säkring?

    Jag ska koppla ur stereon imorgon och börja mäta samt även kolla tändningslåset.

  4. #4

    Re: Batteriet laddar ur felet ligger på säkring 13

    Konstaterat att tändningslåset stänger av stereon men bakgrundsbelysningen fortsätter att lysa. Hur kopplar jag om det?

  5. #5

    Re: Batteriet laddar ur felet ligger på säkring 13

    Hej varit och mätt i bilen denna gång. Röd kabel dvs +12 påverkas inte av tändning och gör tydligen att stereon lyser även när nyckeln är utdragen. Var någonstans ska jag koppla om det så att det går över tändning istället?

    Tacksam för svar då det känns jobbigt att sätta i/ur säkring 13 varje gång man använder bilen...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Batteriet laddar ur felet ligger på säkring 13

    Vad är det för stereo du har problem med? Det är väl inte Saabs originalstereo?
    Saab har i alla fall ingen nyckelstyrd spänning bakom stereon, utan originalstereon har konstant spänning på sig och får signal att stänga av sig när man tar ur nyckeln genom något slags CAN-bus system.

    Det enda stället i bilen som jag vet om har radioläge spänning är någon av sladdarna uppe i lampvredet.

  7. #7

    Re: Batteriet laddar ur felet ligger på säkring 13

    Det är originalstereo

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242

    Re: Batteriet laddar ur felet ligger på säkring 13

    Citat Ursprungligen postat av pantarei
    Hej varit och mätt i bilen denna gång. Röd kabel dvs +12 påverkas inte av tändning och gör tydligen att stereon lyser även när nyckeln är utdragen. Var någonstans ska jag koppla om det så att det går över tändning istället?

    Tacksam för svar då det känns jobbigt att sätta i/ur säkring 13 varje gång man använder bilen...

    Hej !

    Problemet med att ta bort konstant + är att minnet i stereon försvinner men det kanske är ett sekundärt problem mot att bilen ska gå att starta.......det du kan göra är att skarva ihop konstant + med tändnings +:en mao klipp av den röda och isolera den som "försvinner" in i bilen och koppla ihop den avklippta (som går in i stereon) med tändnings +:en så har du bara tändnings styrd radio.
    /Aeroman.
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

Liknande ämnen

  1. min apu säkring går hela tiden vad kan felet vara ?
    Av alexhj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 14:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •