Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Majonnäs på oljestickan

  1. #1

    Majonnäs på oljestickan

    Har en Saab 9-3 SC 2006, och jag kör till mycket stor del korta sträckor.
    Fick för mig att kolla stickan idag, och det var sånt beigefärgat guck ovanför oljenivån. Kan jag anta att det endast är korta-sträckor-kondens som är orsaken, eller något annat också? Har inte hört något om vevhusventilationen på 9-3:or.
    Såg inget under påfyllningslocket. Där var det bara brunt.
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Majonnäs på oljestickan

    Det är kondens som bildas, och när du kör korta sträckor så hinner inte oljan bli varm nog för att kondensen ska dunsta bort.

    Ja föreslår att du kör bilen genom varm och sen gör du ett oljebyte

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798

    Re: Majonnäs på oljestickan

    Vatten i oljan som är orsaken till denna vitaktiga sörja kokar bort då oljan blir tillräckligt varm.

    Kör man mycket korta sträckor så kan det vara lämpligt att bruka motorvärmare för att korta ned uppvärmningstiden och då och då köra en lite längre sträcka så motorn får gå varm.

  4. #4

    Re: Majonnäs på oljestickan

    Ja det var det jag tänkte.
    Bilen ska in på vanlig service inom kort, så jag får väl ut och rejsa lite nån timme...
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Majonnäs på oljestickan

    Ryker bilen?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Majonnäs på oljestickan

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Ryker bilen?
    Varför skulle den göra det? Han har ju troligen bara lite kondens i oljan vilket är helt normalt om man kör korta sträckor!

    Till TS... kan vara en fördel att byta olja lite oftare om du alltid kör korta sträckor, en så kallad mellanservice med bara olja & filter!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Majonnäs på oljestickan

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Ryker bilen?
    Varför skulle den göra det? Han har ju troligen bara lite kondens i oljan vilket är helt normalt om man kör korta sträckor!

    Till TS... kan vara en fördel att byta olja lite oftare om du alltid kör korta sträckor, en så kallad mellanservice med bara olja & filter!
    Herregud, skall man bara anta att den inte ryker? Det är väl lika bra att gå till botten med detta och sedan i så fall förhoppningsvis har överdiagnostiserat? Jag menar, det tar en sekund att fråga och en sekund att svara. Slösade jag bort din tid?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  8. #8
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Majonnäs på oljestickan

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Varför skulle den göra det? Han har ju troligen bara lite kondens i oljan vilket är helt normalt om man kör korta sträckor!

    Till TS... kan vara en fördel att byta olja lite oftare om du alltid kör korta sträckor, en så kallad mellanservice med bara olja & filter!
    Herregud, skall man bara anta att den inte ryker? Det är väl lika bra att gå till botten med detta och sedan i så fall förhoppningsvis har överdiagnostiserat? Jag menar, det tar en sekund att fråga och en sekund att svara. Slösade jag bort din tid?
    F*n va du tar allting fel... säger man att det inte passar alla med diesel blir du sne! Nu frågade jag bara varför du frågade varför den skulle göra det, frågar du om den ryker kan väl jag få fråga varför du undrar, TS har ju inte nämnt att den ryker, vilket ju jag då antar att den inte gör!! Om nu TS har problem med kladd i oljan så tror jag inte han undviker att säga att den ryker ifall den skulle göra det. I så fall väldigt ologiskt att inte ta med det i felbeskrivningen... eller??

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Majonnäs på oljestickan

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Herregud, skall man bara anta att den inte ryker? Det är väl lika bra att gå till botten med detta och sedan i så fall förhoppningsvis har överdiagnostiserat? Jag menar, det tar en sekund att fråga och en sekund att svara. Slösade jag bort din tid?
    F*n va du tar allting fel... säger man att det inte passar alla med diesel blir du sne! Nu frågade jag bara varför du frågade varför den skulle göra det, frågar du om den ryker kan väl jag få fråga varför du undrar, TS har ju inte nämnt att den ryker, vilket ju jag då antar att den inte gör!! Om nu TS har problem med kladd i oljan så tror jag inte han undviker att säga att den ryker ifall den skulle göra det. I så fall väldigt ologiskt att inte ta med det i felbeskrivningen... eller??
    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag överreagerade. För att svara dig så antar jag att det inte skadade att fråga, för att gå till botten med det hela så att säga. Ologiskt, ja det har du rätt i. Men jag det finns ologik överallt (nu säger jag inte att TS är ologisk) och för att undvika missförstånd och eventuella saker förbisedda – så tyckte jag att det var bäst att fråga ändå. Hoppas att du inte är alltför ond på mig.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  10. #10

    Re: Majonnäs på oljestickan

    Vad ni träter...

    Nej bilen ryker inte. Den går inte illa. Det försvinner ingen olja. Det försvinner inget vatten. Den går som en klocka.
    Det enda är lite kuckelimuck på oljestickan.
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  11. #11
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Majonnäs på oljestickan

    Citat Ursprungligen postat av MadModder
    Vad ni träter...

    Nej bilen ryker inte. Den går inte illa. Det försvinner ingen olja. Det försvinner inget vatten. Den går som en klocka.
    Det enda är lite kuckelimuck på oljestickan.
    Precis som jag "antog".... jag vann



    Kuckelimuck... ganska kul ord

Liknande ämnen

  1. Smörja in bilen i rapsolja, olivolja, majonnäs?
    Av Zed82 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 01:14
  2. Blårök och majonnäs 9-5 2.0T -98
    Av epkulse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 15:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •