Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Problem med ESP ng9-3 -03

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Möklinta
    Inlägg
    313

    Problem med ESP ng9-3 -03

    Japp... jag har sökt och funnit flera orsaker till varför ESP kan strula i en ng9-3.
    Bland annat:
    Rattvinkelgivarfel. (som sitter i CIM bakom ratten)
    Kablage på bakaxeln.
    ABS-kablage fram.
    Internt fel i ESP-styrdon. (som sitter var??)
    Hydraulaggregat kan läcka internt. (förklara gärna den som kan)
    Samt något så enkelt som att snö och is kan störa signalen.

    Felmeddelandet uppkom omedelbart efter start av bilen.

    Nu är frågan: Var ska jag börja felsöka?? Enklast/billigast först.
    Naturligt är ju att ställa in bilen i varmt garage. Om felet finns kvar så åker man till en Saabverkstad med techII.
    Bilen kommer stå i garage över natten, men förutsätter att det inte hjälper med min vanliga otur

    Av flera anledningar väljer jag att ta hjälp av Er här på forumet för att försöka felsöka själv innan jag lämnar in o betalar 900:- (?) för att få reda på vad det kan vara.

    En liten följdfråga: Bilen besiktigades senast i dag och felet uppkom bara några mil efter detta... puh, där hade jag tur iaf...
    men... bilen ska in på ombesiktning. (brustna fjädrar fram) Vad säger SBP om ESP´n varnar då? Kan man få en ytterligare tvåa om dom upptäcker detta?

    EDIT: Moderator får flytta tråden om den passar bättre nån annanstans
    9000 2,3 Aero -94, 9000 cse -92 aut, 9000 cc 2,3 -91, 9000 cse 2,3 -95
    Sambons NG9-3 Arc -03
    Kommer för alltid sörja min Barracuda -69!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    241

    Re: Problem med ESP ng9-3 -03

    Citat Ursprungligen postat av beagleboy
    Japp... jag har sökt och funnit flera orsaker till varför ESP kan strula i en ng9-3.
    Bland annat:
    Rattvinkelgivarfel. (som sitter i CIM bakom ratten)
    Kablage på bakaxeln.
    ABS-kablage fram.
    Internt fel i ESP-styrdon. (som sitter var??)
    Hydraulaggregat kan läcka internt. (förklara gärna den som kan)
    Samt något så enkelt som att snö och is kan störa signalen.

    Felmeddelandet uppkom omedelbart efter start av bilen.

    Nu är frågan: Var ska jag börja felsöka?? Enklast/billigast först.
    Naturligt är ju att ställa in bilen i varmt garage. Om felet finns kvar så åker man till en Saabverkstad med techII.
    Bilen kommer stå i garage över natten, men förutsätter att det inte hjälper med min vanliga otur

    Av flera anledningar väljer jag att ta hjälp av Er här på forumet för att försöka felsöka själv innan jag lämnar in o betalar 900:- (?) för att få reda på vad det kan vara.

    En liten följdfråga: Bilen besiktigades senast i dag och felet uppkom bara några mil efter detta... puh, där hade jag tur iaf...
    men... bilen ska in på ombesiktning. (brustna fjädrar fram) Vad säger SBP om ESP´n varnar då? Kan man få en ytterligare tvåa om dom upptäcker detta?

    EDIT: Moderator får flytta tråden om den passar bättre nån annanstans

    Hej !

    Ska försöka svara på några av dina frågor....

    Rattvinkelgivarfel. (som sitter i CIM bakom ratten), Är nog det mest troliga felet men utan felkod så famlar vi i mörker.Kablage på bakaxeln. Är inte så troligt, vanligare på lite nyare modeller (konstig nog)ABS-kablage fram. Återigen vanligare på nyare modeller (kampanj på någon årsmodell, 07 tror jag)Internt fel i ESP-styrdon. (som sitter var??) Sitter på själva ABS aggregatet till vänster i motrorummet, kan vara felet men utan felkod så.....Hydraulaggregat kan läcka internt. (förklara gärna den som kan). Då har du en bromspedal som tar VÄLDIG långt ner och det klagar du inte på.Samt något så enkelt som att snö och is kan störa signalen. Nja sällan det är så enkelt.

    Skulle vilja att du åkte till en Saab verkstad och läste ur felkoderna då har vi lite större chans att träffa rätt med våra tips och gissningar.
    Aeroman
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Möklinta
    Inlägg
    313

    Re: Problem med ESP ng9-3 -03

    Citat Ursprungligen postat av Aeroman
    Hej !

    Ska försöka svara på några av dina frågor....

    Rattvinkelgivarfel. (som sitter i CIM bakom ratten), Är nog det mest troliga felet men utan felkod så famlar vi i mörker.Kablage på bakaxeln. Är inte så troligt, vanligare på lite nyare modeller (konstig nog)ABS-kablage fram. Återigen vanligare på nyare modeller (kampanj på någon årsmodell, 07 tror jag)Internt fel i ESP-styrdon. (som sitter var??) Sitter på själva ABS aggregatet till vänster i motrorummet, kan vara felet men utan felkod så.....Hydraulaggregat kan läcka internt. (förklara gärna den som kan). Då har du en bromspedal som tar VÄLDIG långt ner och det klagar du inte på.Samt något så enkelt som att snö och is kan störa signalen. Nja sällan det är så enkelt.

    Skulle vilja att du åkte till en Saab verkstad och läste ur felkoderna då har vi lite större chans att träffa rätt med våra tips och gissningar.
    Aeroman
    Hörru!! Det där var en förstaklassig hjälp på en trådstart med flera frågor!! Det tackar jag för.

    Felmeddelandet uppkom vid två tillfällen kort efter varandra men har inte visat sig något mera efter lite varmgarage. Har visserligen inte kört så mycket sen dess, men hoppas hoppas...

    Bromsarna är det inget fel på. Skulle felet återkomma så tolkar jag det som att det absolut troligaste är CIM eller ABS-aggregatet. Får bli ett besök hos bildoktorn då för undersökning och eventuell remiss till operation.

    Återigen tack.
    9000 2,3 Aero -94, 9000 cse -92 aut, 9000 cc 2,3 -91, 9000 cse 2,3 -95
    Sambons NG9-3 Arc -03
    Kommer för alltid sörja min Barracuda -69!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •