Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

  1. #1

    Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Behöver ett nytt bilbatteri då mitt befintliga Tudor är extra trögstartat nu när kvicksilvret är under nollan.

    Köpte Tudor´s bästa modell år 2006 i tron att det skulle hålla lite längre men redan efter år 3 så har det känts segt fastän att under dess hela livslängd har fullladdats med en CTek 7000 en gång i månaden.

    Frågan är nu om man ska åter köpa ett Tudor för ca 1150kr

    TA640 64Ah 640CCA L242 B175 H190



    Biltema Silver 74Ah 680CCA L278 B175 H190 för 1000kr

    (något längre men borde få plats i en 9-3OG)




    Enl detta test är väl den mindre modellen av Biltemas batteri helt klart ok men att Tudors motsvarighet är något bättre

    http://www.gp.se/polopoly_fs/1.34684...lbatterier.pdf
    / Skåne Jonta

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Även om det inte besvarar din fråga var det testet intressant utifrån att av de två Global-batterierna var det som kostade lite drygt hälften av det andra bättre.

    Utifrån testresultatet skulle jag om jag vore du köpa de billigare av de två du har att välja bland om det nu ens finns hemma?
    Vid långvarigt kallt väder har i alla fall Biltema närmast mig oftast extremt tomt på hyllorna av de vanligaste batterimodellerna.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Jag köpte ett biltemabatteri till min Aero när det var dags. Det var 4 års garanti på det batteriet för 999 kr.
    Hittade inga andra batterier där man lovade hela 4 års garanti. Betyder ju att de måste tro på det själva.

    Startade i -19 häromdagen. Inget att anmärka.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  4. #4

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Någon som vet om det rent praktiskt går att få ner ett batteri som är 278mm på längden (org 242mm) i en NG900/9-3OG.

    Kylarslangen verkar vara i riskzonen
    / Skåne Jonta

  5. #5

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Är batteri från Biltema verkligen något att ha? Funderar på ett själv.
    Amorspilar.se Kondomer, sexleksaker, allt för din njutnings skull!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    har bara haft problem med biltemas batteri en gång glömde stänga av steget då jag har en extra knapp för det när tjejen lånar bilen (hon vill inte ha den tunga basen) så det drog ur batteriet över helgen, men det är det enda som jag har upplevt, att det dras ur lite snabbt
    bilen hoppar alltid igång i allt från +30 till -30 med Biltemas batterier så kan inte klaga precis skaffa ett o bli överaskad över hur bra dom är!

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Ja fy fasen Biltemas batterier är bra grejor. Har haft det i många av mina bilar. Och i min nuvarande brukshink också. I min 9-5:a har jag något annat märkesbatteri nu, men när jag behöver byta köper jag på Biltema.
    Inte så mycket för prisets skull utan mest för att det är lätt tillgängligt och jag har goda erfarenheter av det.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Citat Ursprungligen postat av Skåne_Jonta
    Någon som vet om det rent praktiskt går att få ner ett batteri som är 278mm på längden (org 242mm) i en NG900/9-3OG.

    Kylarslangen verkar vara i riskzonen
    Inte ett direkt svar på din frågeställning då jag ej vet hur det ser ut i en NG900/9-3OG MEN jag köpte ett Biltemabatteri(278mm) till min 9000. Batterihyllan var något för kort men genom att skära bort fästflänsen på batteriets ena kortsida fick det plats.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Blir nog ett biltema batteri för min del med.
    Riktigt kass att man kan ha en 08a där batteriet redan är slut.

    Kollade på mekonomen och de billigaste dem hade var ju 1500spänn, för det billigaste.... då köper jag mig nog hellre ett biltema och tar 500kr till nått annat nöje istället.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Min ng900 har rullat tre år med ett och samma bilbatteri utan att få startsvårigheter. Bilen stod still mellan jan och mars förra vintern i minusgrader och ibland nedåt 25 minus, och trots detta startade den på första draget!
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 948

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Nu vet jag inte hur det är idag, men för några år sedan så var det enkelt att lista ut varför Biltemas batteri var billigare än märkesbatterierna genom att ställa dem på vågen.... Blyet är inte där för att det är tungt.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Nu vet jag inte hur det är idag, men för några år sedan så var det enkelt att lista ut varför Biltemas batteri var billigare än märkesbatterierna genom att ställa dem på vågen.... Blyet är inte där för att det är tungt.
    Nä det är klart men när man har ett Saab org batteri som fallerar efter 3 år och biltema lämnar 3 års garanti på sina batterier så kan man ju fråga sig om det verkligen är värt de där 500-1000kr extra för att köpa ett saab org batteri igen?

    Jag hade dock i första hand hoppats på att Saabskroten här i Värnamo hade haft öppet men de gick på julledigt i fredags, de tar annars 150kr för ett beg batteri, jag köpte til min förra ng900 och det funkade ju fint i de 2 åren jag hade den bilen.
    Har aldrig ägt en 9-5a innan men jag har tyckt den jag köpte nu varit tungstartad hela tiden även när det varit över 0an så hoppar den inte igång lika lätt som min ng900 gjorde.

    Den har ju inte strulat att den inte vill starta utan just att den känns jäkla tungstartad, men det kanske är normalt för en kall 9-5a?
    När bilen är varmkörd eller körd med motorvärmare så hoppar den igång mycket lättare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Nu vet jag inte hur det är idag, men för några år sedan så var det enkelt att lista ut varför Biltemas batteri var billigare än märkesbatterierna genom att ställa dem på vågen.... Blyet är inte där för att det är tungt.
    Nä det är klart men när man har ett Saab org batteri som fallerar efter 3 år och biltema lämnar 3 års garanti på sina batterier så kan man ju fråga sig om det verkligen är värt de där 500-1000kr extra för att köpa ett saab org batteri igen?
    4års garanti är det till och med på Biltemas silverbatterier.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  14. #14
    Puttra
    Guest

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Hade Biltema batteri i min 900 & har det även gel batteri i katanan (Mc) Inget att klaga över dessa batterier. Dock åkte jag till batteri Bengt i Borlänge när jag inhandlade nytt till 9-5an. Han tog 1100 för ett 80A batteri & då är det i monterat samt att han kollat att laddning & vilström är ok. Bra service där

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Citat Ursprungligen postat av Puttra
    Hade Biltema batteri i min 900 & har det även gel batteri i katanan (Mc) Inget att klaga över dessa batterier. Dock åkte jag till batteri Bengt i Borlänge när jag inhandlade nytt till 9-5an. Han tog 1100 för ett 80A batteri & då är det i monterat samt att han kollat att laddning & vilström är ok. Bra service där
    1500kr är det billigaste jag hittat här i stan, vilket jag tycker är lite väl saftigt när biltema tar 1000kr för ett minst lika bra batteri.
    Ska du ha av dem lite bättre batterierna så klättar det snart närmre 2000kr och då är ju frågan om det inte är bättre att köpa ett nytt biltema, då har man ju 1000kr över så man rentav kan byta batteri en gång till om några år och ändå inte bli dyrare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Puttra
    Guest

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Jag skulle defenitivt lagt de 1000:- på ngt annat & köpt mig ett Biltema batteri. & som sagt det är ju garanti & dom brukar aldrig krångla om man kommer tillbaks & klagar.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Jag skjutsade förresten grannen till Biltema härom månaden och återlämnade ett defekt batteri som inte tog laddning trots att det bara var 4 månader gammalt och det knappt varit kallt än. Men inga problem, de testade att ladda batteriet över natten, och när vi kom tillbaka nästa dag fick dom välja mellan att få pengarna tillbaka eller hämta ett nytt batteri från hyllan (eller snarare lastpallen )

    Ofta när jag är på Biltema står det någon med ett batteri vid reklamationsdisken, men tänk efter nu. Hur vanligt är det inte att folk tar bilen ett par-tre kilometer till jobbet och sedan gnäller över att bilen inte startar när det varit kallt ett tag. I grannens fall var det ett undantag sade dom, de flesta bilbatterier de tar emot på reklamation går tillbaka laddade till kund efter att det stått och laddats över natten. Det är inte fel på deras batterier, felet är hos kunderna.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Ofta när jag är på Biltema står det någon med ett batteri vid reklamationsdisken, men tänk efter nu. Hur vanligt är det inte att folk tar bilen ett par-tre kilometer till jobbet och sedan gnäller över att bilen inte startar när det varit kallt ett tag. I grannens fall var det ett undantag sade dom, de flesta bilbatterier de tar emot på reklamation går tillbaka laddade till kund efter att det stått och laddats över natten. Det är inte fel på deras batterier, felet är hos kunderna.
    Sen kan man ju även se det till vad sakerna kostar, när biltema tar halva priset för ett batteri jämfört med tex mekonomen så kan man ju även gissa på att biltema säljer ett ex antal fler batterier än mekonomen.
    Så antalet reklamerade batteri är kanske procentuellt ganska lågt men när det säljs många så syns ju dem med fel kanske mer då.
    Dem som har fungerande batterier står ju knappast i servicedisken.

    Jag har nästan 4 mil enkel resa till jobbet så laddning får batteriet, har även testat med batteriladdare men det blir ingen skillnad, så det är troligen inte laddningen det är fel på.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Ofta när jag är på Biltema står det någon med ett batteri vid reklamationsdisken, men tänk efter nu. Hur vanligt är det inte att folk tar bilen ett par-tre kilometer till jobbet och sedan gnäller över att bilen inte startar när det varit kallt ett tag. I grannens fall var det ett undantag sade dom, de flesta bilbatterier de tar emot på reklamation går tillbaka laddade till kund efter att det stått och laddats över natten. Det är inte fel på deras batterier, felet är hos kunderna.
    Sen kan man ju även se det till vad sakerna kostar, när biltema tar halva priset för ett batteri jämfört med tex mekonomen så kan man ju även gissa på att biltema säljer ett ex antal fler batterier än mekonomen.
    Så antalet reklamerade batteri är kanske procentuellt ganska lågt men när det säljs många så syns ju dem med fel kanske mer då.
    Dem som har fungerande batterier står ju knappast i servicedisken.

    Jag har nästan 4 mil enkel resa till jobbet så laddning får batteriet, har även testat med batteriladdare men det blir ingen skillnad, så det är troligen inte laddningen det är fel på.
    Jag menade inte att det var du som inte fattade varför batteriet blir dåligt, det var mest menat som en replik till de som sågar Biltemas batterier.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  20. #20

    Re: Tudor/ Biltema Bilbatteri?

    Dags för uppdatering...

    Det blev ännu ett Tudor batteri men däremot något större än det tidigare och även vad som rekommenderas till bilmodellen, sett både till yttermått samt de tekniska specen.

    Det blev ett High Tech TA722 med yttermåtten 278*175*175 (72Ah/720A)

    De tidigare tvivlen om att det INTE skulle få plats kan nu dementeras


    / Skåne Jonta

Liknande ämnen

  1. Saab orginal (tudor) el Excide bilbatteri?
    Av MattA i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 18:14
  2. Tudor Maxxima 900 DEEP CYCLE
    Av Gud i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 14:14
  3. Biltema bilbatteri - ok eller dynga?
    Av EmTee i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 01:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •