Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Motorvärmare = jordfelsbrytare slår ifrån

  1. #1

    Motorvärmare = jordfelsbrytare slår ifrån

    Har ett irriterande problem nu i kylan, Hemma vid min lägenhet så sitter det "motorvärmar stolpar" med inbyggd timer som man ställer in när man skall åka, så att motorvärmaren och kupefläkten drar igång lagom innan! Det sitter även en jordfelsbrytare brevid eluttaget.

    Och nu, jag har använt motorvärmaren sen början av november och den har fungerat perfekt. Men nu varje gång jag kopplar in motorvärmaren så slår jordfelsbrytaren ifrån direkt! spelar ingen roll om bilen är kall, varm, låst, olåst. ja har provat det mesta!

    Funderat på om min kabel börjat bli dålig? eller finns det nån som kan ha någon annan idé?

    Tack på förhand!!!

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Motorvärmare = strömbrytare slår ifrån

    då är det kortis till jord nånstans och du lär nog börja med att utesluta fel. Börja med att dra ur kabeln till själva elementet och se om den fortfarande löser ut, gör den det så gå vidare till nästa skarv.
    Det absolut vanligaste är ju trasiga element men snö och skit i själva kontakten i fronten kan ju göra samma fel.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Motorvärmare = strömbrytare slår ifrån

    En av nackdelarna med jordfelsbrytare även om fördelarna oftast uppväger.

    Försök att göra rent kontaktytorna i såväl ansklutningssladden som intaget i bilen då framförallt saltslask brukar ge krypströmmar tillräckligt stora för att lösa ut jordfelsbrytaren. Någon form av spray tillsammans med smärgelduk/sandpapper men ha inte sladden ansluten till stolpen när du rengör denna.

    Löser den direkt eller efter flera minuter? Känn på kontakten om den blir varm vilket tyder på övergångsresistans.
    Har du möjlighet att låna en ny sladd att testa med?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Motorvärmare = strömbrytare slår ifrån

    Citat Ursprungligen postat av LM
    En av nackdelarna med jordfelsbrytare även om fördelarna oftast uppväger.
    JFB är riktigt bra att ha på motorvärmaren!
    Har hänt mig minst 2 ggr att det blivit kortis mellan nolla och jord i elementet (enl de elektriker jag konsulterat).
    Följden blir att säkringen går om man vänder stickproppen fel. De gånger man lyckas vända stickproppen rätt fungerar motorvärmaren, men man har då 230V mellan bilchassit och jord istället
    Om man då gör som jag gjorde på den tiden att alltid lämna sladden i uttaget hemma och på jobbet är det inte säkert man märker felet förrän man använder ett "nytt uttag" ....

    JFB räddar denna situation.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Motorvärmare = strömbrytare slår ifrån

    Vet inte om du missförstod mig men det var alltså endast i avseendet att den löser för krypströmmar mellan fas och noll i intagskontakten jag avsåg med nackdel, inte att den fungerar som avsett då det gäller personskydd.

    Det symptom du själv beskriver har jag själv hittills bara stött på i samband med att "den lille elektrikern" dvs klantskalle utan "nödig kännedom" har bytt stickpropp och då förväxlat ledarna.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-11-27 klockan 19:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Motorvärmare = strömbrytare slår ifrån

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Vet inte om du missförstod mig men det var alltså endsat i avseendet att den löser för krypströmmar mellan fas och noll i intagskontakten jag avsåg med nackdel, inte att den fungerar som avsett då det gäller personskydd.
    Känner inte alls igen det problemet men å andra sidan behöver inte min bada i saltlake hela vintern
    Irriterande när JFB löser pga krypströmmar men samtidigt är det en indikation på att det inte är riktigt grett.
    Antar att krypströmsproblemet egentligen är en förvarning om ett större problem som är på gång
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Motorvärmare = strömbrytare slår ifrån

    Nej, här spelar säkerligen vägsaltet en avgörande roll men välkommen ned till kustlandet och testa.
    Problemet med saltet blir förutom krypströmmar att kontaktytorna ärgar och övergångsmotsåndet blir så stort att det värmer kontakten så att den till slut smälter sönder och att när man lossar den sitter hylsorna från honan kvar på intagets hankontakt.

    För de som inte är med på referernsen bor SaabAero i ett område där det inte saltas på vägarna (annat än undantagsvis?) till skillnad från hos mig där rekordet var när de för några år sedan den 23/12 vräkte på salt trots en temperatur på -12.

    (OT: Kommer att tänka på de där två bröderna från Jämtland som aldrig sett havet och därför begav sig mot kusten.
    Tyvärr var de så sävliga att de aldrig nådde fram...


    ...på grund av landhöjningen. )
    Senast redigerat av Moderator den 2023-11-27 klockan 19:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8

    Re: Motorvärmare = strömbrytare slår ifrån

    Så om jag tar det rätt, försöka rengöra med typ varmt vatten, och kanske spruta på lite CRC 5-56? kan det göra jobbet?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Motorvärmare = strömbrytare slår ifrån

    Eller så strunta i vattnet eftersom det riskerar att frysa och kör bara med 5-56?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-11-27 klockan 19:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10

    Re: Motorvärmare = strömbrytare slår ifrån

    true true!!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Fristad
    Inlägg
    25

    Re: Motorvärmare = strömbrytare slår ifrån

    Detta hände mig för en halvtimma sen med när jag skulle koppla in bilen efter jobbet Orkar inte felsöka idag utan får kolla på det imorgon, tur att man är elektriker till yrket!
    Saab 9-3 2,0T -98 Såld
    Saab 9-3 cab 2,0t -99

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Motorvärmare = strömbrytare slår ifrån

    Det tar ju inte så många minuter att ohmmäta värmaren och kablaget


    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    (OT: Kommer att tänka på de där två bröderna från Jämtland som aldrig sett havet och därför begav sig mot kusten.
    Tyvärr var de så sävliga att de aldrig nådde fram...


    ...på grund av landhöjningen. )
    nu, förstår jag inte vad du menar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234

    Re: Motorvärmare = strömbrytare slår ifrån

    Man kan ju även testa med att rycka ur kupéfläkten för att eliminera den som orsak till att JFB löser ut.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Motorvärmare = strömbrytare slår ifrån

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Citat Ursprungligen postat av LM
    En av nackdelarna med jordfelsbrytare även om fördelarna oftast uppväger.
    JFB är riktigt bra att ha på motorvärmaren!
    Har hänt mig minst 2 ggr att det blivit kortis mellan nolla och jord i elementet (enl de elektriker jag konsulterat).
    Följden blir att säkringen går om man vänder stickproppen fel. De gånger man lyckas vända stickproppen rätt fungerar motorvärmaren, men man har då 230V mellan bilchassit och jord istället
    Om man då gör som jag gjorde på den tiden att alltid lämna sladden i uttaget hemma och på jobbet är det inte säkert man märker felet förrän man använder ett "nytt uttag" ....

    JFB räddar denna situation.
    Du kan aldrig få 230V i chassiet om det är skyddsjordat som det ska.
    För då hade proppen/säkringen löst ut, oavsett hur du vänder stickkontakten.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: Motorvärmare = strömbrytare slår ifrån

    Jag fick samma problem. Tog in sladden över natten och lät bilen stå i varmgarage en natt. Var mycket vatten "i kontakten" på kabeln som frusit. Lite 5-56 i kontakten på bilen och sen har det inte krånglat mer.
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

Liknande ämnen

  1. Slår ifrån vid fullgasaccelerationer
    Av Groolo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2016-12-19, 00:20
  2. [LÖST] ACC slår ifrån 9000 2,3T -98
    Av CosmicBlue i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •