Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur kolla om vevhusventilationen är OK, Saab 9.5 2.0T 01?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    9

    Hur kolla om vevhusventilationen är OK, Saab 9.5 2.0T 01?

    Tjenare... jag har försökt att hitta hur man ser om ens bil har blivit Oil Sludge servad som vissa säger. Det finns massor man kan göra men en billig lösning som jag har hört är att byta vevhusventilations slangen. Men jag hittar inte den på min bil. Den "nya" slangen ska tydligen vara större än den gamla. Detta sa Landrins Saab. Bilen har varit där på service men dom har inte sett den på 5 år och boken är borta.

    Jag vill helst veta hur man ser det mer exakt innan motorn rasar, så jag kan åtgärda felet.

    Bilder skulle uppskattas
    9.5 SE 2.0LTT -01

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    775
    Medlem#
    4900
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    9

    Re: Saab 9.5 2.0T 01

    Det var ju fint... Men fattar fortfarande inte vart den sitter. SKulle vara fint med riktiga bilder på motorn och vart Vevhusvent sitter. Och det dära kitet skulle inte jag köpa. Chans för att det är pirat kopierat och dom håller inte för lika mycket.
    9.5 SE 2.0LTT -01

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849

    Re: Saab 9.5 2.0T 01

    Hej!

    Uppdateringssatsen på Tradera är ju en O/E produkt, alltså samma som monterades original på nyare modeller än nämnda.

    Slangen som är det som bevisligen tagit stryk och i vissa fall gått av är den som sitter under plastkåpan runt oljestickan, i ventilkåpans överkant vänster FRAMIFRÅN SETT, till höger I BILENS FÄRDRIKTNING.
    Även gummibussningen och i vissa fall även plastnippeln som slangen ansluts mot.

    Men det är ju inte hela sanningen, köper man en uppdateringssats byts även kragen till oljestickan, slang till denne, oljefälla, backventil på vacuumslang, isoleringsmatta runt detta som även byter plats m.m m.m....

    Ska man visa detta med bilder blir det ett helt fotoalbum...

    Köp en uppdateringssats på t.ex speedparts så får du med en utförlig beskrivning hur du ska gå tillväga!


    MVH // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    9

    Re: Saab 9.5 2.0T 01

    Hur svårt är det att byta allt? Har tagit en titt och det ser trångt ut... Undrar om man kan klämma in allt under en lunch rast kanske? 45min lång
    9.5 SE 2.0LTT -01

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    464
    Medlem#
    12559

    Re: Saab 9.5 2.0T 01

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Migen
    Hur svårt är det att byta allt? Har tagit en titt och det ser trångt ut... Undrar om man kan klämma in allt under en lunch rast kanske? 45min lång
    Nä, det funkar nog inte. Ett par timmar behöver du säkert. Det är som du säger ganska trångt.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    9

    Re: Saab 9.5 2.0T 01

    Hmm Då får jag nog fixa det på torsdag nästa vecka på saab. Hoppades det skulle funka under deras lunch rast... Men men får vänta då... Jag vill helst inte ge mig in på något som inte är idiot förklarat eller som jag inte vet mycket om :|
    9.5 SE 2.0LTT -01

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127

    Re: Hur kolla om vevhusventilationen är OK, Saab 9.5 2.0T 01

    När jag bytte på min 9-5 i somras hade jag i stort sett aldrig sett en T7 motor tidigare, viss allmän meckarvana finns dock och det tog 1,5timme att byta.
    Var extremt nog oxå.
    Lite görs ovanifrån och lite underifrån.

    /John
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    9

    Re: Hur kolla om vevhusventilationen är OK, Saab 9.5 2.0T 01

    Jag föredrar då att ha en lyft... Jag får köpa paketet och byta det på jobbet under mellan dagarna... Eftersom jobbet vill slösa onödigt mycket pengar och ha 6 mekaniker på jobbet.
    9.5 SE 2.0LTT -01

Liknande ämnen

  1. uppgradera vevhusventilationen saab 9-5
    Av Sputnik_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 00:36
  2. Hur att kolla vevhusventilationen på en 9000 -94?
    Av GyZeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •