Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: oljud och försvunnen olja

  1. #1
    Sugmotor Timoss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    55

    oljud och försvunnen olja

    Så var det dax för verkstan igen.

    Detta blev en ganska lång postning, hoppas ni orkar läsa

    2dagar efter att "dags för service" tändes märkte jag att bilen lät väldigt illa när var på väg till skolan. Parkerade bilen för att kolla oljan och märker då att stickan precis når ner till oljan med toppen.
    Konstigt då jag kollade oljenivån för två veckor sen och då var det nästan max nivå.

    Oljan byttes av verkstan vid turbobytet i september.

    Ingen indikering på lågt oljetryck eller annat fel i instrumenten i kupén, inte någon blå eller vit rök ur avgasröret heller. Vart har oljan tagit vägen? Inga oljefläckar på p-rutan där bilen står varje natt, inte heller på/i underredet på bilen.

    Fyllde på med olja och startade bilen i hopp om att oljudet skulle vara borta, nejdå, ljudet återstår.

    Inne i kupén låter det som ett skrammel från höger/framför passagerar platsen, lyssnar jag under motorhuvudet så tycker jag att det låter från vänster sida om motorn nånstans vid/under luftburken alltså vid gen.remmen typ. Vad kan det vara som låter?
    Ljudet är ungefär som tickande ventillyftare fast högre och så ökar oljudet i takt med ökad varvtal.

    Service är iaf. bokad till imorgon (torsdag 16/12), verkstan är informerad om att de får börja med felsökning och kolla med mig om åtgärd ska tas eller om bilen skrotas beroende på fel och kostnad.

    Återkommer efter felsökningsresultat, kanske dyker upp på pryltorget tom. i värsta fall.
    SAAB 9-5 Aero 2006.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: oljud och försvunnen olja

    Det låter tyvärr som ett allvarligt fel, men man ska ju aldrig måla fan på väggen heter det ju så jag hoppas för din skull att det inte är lagerknack du beskriver.
    Om det är det så är det renovering/ byte av motor som gäller.
    Lycka till, vad det nu är.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: oljud och försvunnen olja

    Har du tur är det bara oljepumpen eller vattenpumpen som låter.

    (Och ska den till skroten kan jag hämta den utan att det kostar dig en krona.)
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Sugmotor Timoss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    55

    Re: oljud och försvunnen olja

    Hm, körde bilen till verkstan imorse och det lät mycket mindre än vad det gjorde för två dagar sedan när jag upptäckte att nåt var fel.
    Pratat med verkstan och de säger att det är något som låter konstigt, att remmen var helt slut samt att man återkommer efter att den nya remmen är på plats om ljudet fortsätter. Om ljudet försvinner helt så är det bara vanlig service med rembyte o nya luft och olje filter samt ny olja som byts

    Väntar med spänning, hoppas att det bara var någon av rullarna som lät och att det inte är något större fel i motorn.

    Återkommer när verkstan hört av sig.
    SAAB 9-5 Aero 2006.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: oljud och försvunnen olja

    Be dom kolla skruvarna som håller ihop vevaxelns remskiva,
    Dom sitter skruvade inifrån så man ser dom inte utifrån. Det händer att dom gängar ur sig och börjar gnaga på oljepumpshuset med eventuellt läckage och oljetrycksfall som följd.

    Jag hade en bil som motorn havererade på pga detta och jag har hört andra som det har drabbat också. Värt att kolla upp om de inte hittar någon annan orsak till missljudet.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: oljud och försvunnen olja

    Och den försvunna oljan låter som nån fyllt på med en gammal sort av Mobil1 som har funnits billigt bl.a. i Ullared.

    Den ångar bort av sig själv. Stod i nån tidning för nåt år sen att man skulle akta sig och den hade nån märkning som man självklart inte kommer ihåg.
    Min verkstad fyllde på med Castrols GMLLA025-specade olja hela tiden.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Sugmotor Timoss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    55

    Re: oljud och försvunnen olja

    tack för tipset turbosug.
    oljan som försvann är just mobil1 olja ur fat från verkstan, ska kolla märkningen när jag lämnar tillbaks bilen nästa vecka.
    SAAB 9-5 Aero 2006.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: oljud och försvunnen olja

    testat att göra ett oljebyte?
    för att få bort ljudet dvs.

    Min förra ng900 läckte olja lite var stans och den fick med en massa skumma ljud för sig en gång när jag körde typ i botten... men det försvann hyfsat efter ett oljebyte av den lilla olja som fanns kvar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Sugmotor Timoss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    55

    Re: oljud och försvunnen olja

    Tack för tipset Rogerleon.
    Ska be dom kolla bultarna du beskriver också när de ändå ska in under huven o böka nästa vecka.

    Pumba, olja + filter,kupéfilter och gen.rem byte ingår i den service som jag har bokat (nån slags mellan service).
    Allt det här andra med oljud och oljan som försvann blev bara ett bonus jobb för verkstan då det uppstod efter att servicen var bokad.

    Tack alla ni som kommer med tips och råd, det uppskattas djupt.


    P.S. Tror ni att man kan begära utskrift av service historiken från Svenska Bil? Samtliga tidigare ägare har servat bilen på samma Svenska Bil i Järna.
    Ringde nämligen dit och de såg att alla stämplar som jag har i boken är från dom, skulle vara intressant att se allt som har gjorts i samband med dessa service tillfällen.

    P.S.2 Glömde skriva vad verkstan kom fram till efter felsökningen igår.
    Nån rulle som driver AC:n hade pajat och nån magnetventil var trasig så dessa ska bytas i början av nästa vecka när delarna anländer till verkstan. Oljudet berodde på att AC:n försökte greppa remmen hela tiden men eftersom rullen var paj så hände det ingenting vilket resulterade i ett evigt slirande på remmen och glappande/slamrande på rullen.
    SAAB 9-5 Aero 2006.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: oljud och försvunnen olja

    Citat Ursprungligen postat av Timos
    Tack för tipset Rogerleon.
    Ska be dom kolla bultarna du beskriver också när de ändå ska in under huven o böka nästa vecka.

    Pumba, olja + filter,kupéfilter och gen.rem byte ingår i den service som jag har bokat (nån slags mellan service).
    Allt det här andra med oljud och oljan som försvann blev bara ett bonus jobb för verkstan då det uppstod efter att servicen var bokad.

    Tack alla ni som kommer med tips och råd, det uppskattas djupt.


    P.S. Tror ni att man kan begära utskrift av service historiken från Svenska Bil? Samtliga tidigare ägare har servat bilen på samma Svenska Bil i Järna.
    Ringde nämligen dit och de såg att alla stämplar som jag har i boken är från dom, skulle vara intressant att se allt som har gjorts i samband med dessa service tillfällen.

    P.S.2 Glömde skriva vad verkstan kom fram till efter felsökningen igår.
    Nån rulle som driver AC:n hade pajat och nån magnetventil var trasig så dessa ska bytas i början av nästa vecka när delarna anländer till verkstan. Oljudet berodde på att AC:n försökte greppa remmen hela tiden men eftersom rullen var paj så hände det ingenting vilket resulterade i ett evigt slirande på remmen och glappande/slamrande på rullen.
    De byter magnetkoppling på AC'n bara?

    Saab sade samma till mig i somras, det är bara magnetkopplingen. Jag åkte till en mindre firma som bytte hela pumpen för nästan samma pris. Jag fick tillbaka den gamla pumpen, och den var helt tvärslut invändigt trots att Saab sade att det bara behövde bytas magnetkoppling
    Hade jag bara bytt magnetkoppling hade ju pumpen fortfarande varit trasig. När "hjulet" på magnetkopplingen är paj går det tungt, och värmen överförs till pumpen, som havererar ganska omgående. Men vi får hoppas att du har större tur!

    Angående oljan har ju du en og9-3 med T7? Har du otur kanske motorn förbränner olja.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  11. #11
    Sugmotor Timoss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    55

    Re: oljud och försvunnen olja

    pratade med verkstan idag och de har fortfarande inte fått fram delarna, som lite extra salt i såren så stänger dom igen verkstan fram tills 3:e januari. Tur i oturen så får jag en låne bil iaf.
    SAAB 9-5 Aero 2006.

  12. #12
    Sugmotor Timoss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    55

    Re: oljud och försvunnen olja

    Så nu har jag fått tillbaks bilen igen.
    Magnetkoppling till AC-kompressor bytt.
    Generatorrem bytt.
    Luftfilter bytt.
    Summa för detta blev 3.400kr

    Inget mer oljud och allt fungerar som det ska igen.

    Ska kolla upp mer detaljerad servicehistorik och kolla om det är nåt mer som ska fixas.
    Oljan som försvinner beror troligtvis på cylinderpackningsläckage, så jag får vara lite mer uppmärksam på oljeförbrukningen framöver.

    Nästa inplanerade ingrepp blir byte av tändstift när våren kommer och sommarsulorna ska på igen.
    SAAB 9-5 Aero 2006.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: oljud och försvunnen olja

    Varför vänta med att byta stift?

    Är din vevhusventilation uppdaterad?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor Timoss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    55

    Re: oljud och försvunnen olja

    Vevhusventen är uppgraderad 2008, stiften och tändkassetten byttes vid samma tillfälle hos Svenska Bil.

    Var och hämtade en utskrift av bilens service historik och där ser jag exakt vad som har gjorts och när det har gjorts, står tom. priser på alla delarna och arbetskostnader
    SAAB 9-5 Aero 2006.

  15. #15
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Re: oljud och försvunnen olja

    Hmm, glappande slammrande ljud känner jag igen. Någon som vet om det sitter sån magnetkoppling även på 9-5ans AC-kompressor?


    Sen va det lite intressant de där med servicehistoriken. Frågade en Mercedes-verkstad om samma sak till min förra mercabuss när jag köpt den. Men det fick jag inte för snubben påstod att han begick lagbrott om han lämna ut det till någon annan än personen som beställt jobbet Ytterligare en anledning att inte köpa merca igen
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: oljud och försvunnen olja

    Sitter magnetkoppling på alla ac-kompressorer.
    Och det är faktiskt mindre vanligt på saabarna att dessa fallerar än på ex.vis volvo.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  17. #17
    Sugmotor Timoss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    55

    Re: oljud och försvunnen olja

    Hehe, angående service historiken.
    När jag klev in på Svenska Bil och frågade efter service historiken så tittade snubben bakom disken lite snett på mig och frågade lite nonchalant om jag nyligen hade köpt bilen.
    Jag svarade då att jag haft bilen i snart ett år och undrade vad som hade gjorts på bilen innan mig så jag kunde kalkylera vad det skulle bli för kostnader för mig att äga bilen de närmsta kommande åren. Då log han bara och bad mig vänta några minuter medans han letade upp bilen i systemet och skrev ut all historik de hade på bilen.
    SAAB 9-5 Aero 2006.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: oljud och försvunnen olja

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Sitter magnetkoppling på alla ac-kompressorer.
    Och det är faktiskt mindre vanligt på saabarna att dessa fallerar än på ex.vis volvo.
    Fel, nya 9-5an har inte det, sitter bara brytbleck ifall kompressorn skär, så attt remdriften är intakt. Den kompressorn har variabelt displacement, så cylindervolymen ändras efterhand av behov genom styrning av HVAC styrenheten, så att alltid rätt tryck uppnås i AC'n.

    Ovanligt med trasiga magnetkopplingar och kompressorer på OG9-5

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: oljud och försvunnen olja

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Sitter magnetkoppling på alla ac-kompressorer.
    Och det är faktiskt mindre vanligt på saabarna att dessa fallerar än på ex.vis volvo.
    Fel, nya 9-5an har inte det, sitter bara brytbleck ifall kompressorn skär, så attt remdriften är intakt. Den kompressorn har variabelt displacement, så cylindervolymen ändras efterhand av behov genom styrning av HVAC styrenheten, så att alltid rätt tryck uppnås i AC'n.

    Ovanligt med trasiga magnetkopplingar och kompressorer på OG9-5
    Men tyvärr jättevanligt på og9-3. Det är inte samma kompressor i og9-3 som i og9-5. Den i og9-3 är en scroll-kompressor och de övriga kolvkompressorer.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

Liknande ämnen

  1. Försvunnen beställd 9-3 SC
    Av 9-5 Aero SC i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 14:36
  2. Olja under bilen och oljud(9-5)
    Av chrill3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 18:10
  3. Försvunnen kylarvätska ?
    Av MagicMike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 00:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •