Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Laddningsproblem 9-5 ´03

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Laddningsproblem 9-5 ´03

    Jag har sökt men inte riktigt fått svar. Jag får inte riktigt bra med kräm i batteriet. Nu när jag tänker på det så har jag faktiskt inte kollat hur mycket ström den ger. Jag har ca 14,4V i spänning på batteripolerna med multimeter vid kallstart. Den sjunker något lite när den har blivit varm. Men kan den ladda med lägre ström (A) än vad den borde med bibehållen spänning? Det är många år sedan jag läste elektronik nu faktiskt.
    För det ska väl sitta en 140A generator std på den bilmodellen?

    Tacksam för svar.

    /Mvh Johan

    Edit: Kollade min multimeter. Jag kan bara mäta mA med den rackaren. Ska försöka ordna en annan, alt. låna en av elisen på jobbet.
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: Laddningsproblem 9-5 ´03

    har du så mycket volt efter du startat så kan man ju rimligen anta att laddningen är okej så du får nog mer fundera på hur gammalt batteriet är.
    Ju mer förbrukare du slår på ju mer sjunker ju volten men du ska aldrig komma under 12v för då drar du ur batteriet istället.
    Hur mycket ampere du får ut är oväsentligt så länge du ser att volten är stabil och vill du mäta hur mycket den ger så är det tångampere mätare som gäller. De flesta multimeter klarar bara 10 A och det räcker inte långt.......

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Laddningsproblem 9-5 ´03

    Citat Ursprungligen postat av RacingEdition
    Edit: Kollade min multimeter. Jag kan bara mäta mA med den rackaren. Ska försöka ordna en annan, alt. låna en av elisen på jobbet.
    Be honom hjälpa dig att mäta i så fall så att han får tillbaka ett helt instrument.

    Strömtång/tångamperemeter som klarar DC brukar dock vara relativt felsäker då det gäller bilel men ta hjälp om du kan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: Laddningsproblem 9-5 ´03

    Hej!

    Det heter spänning inte volten. Nå'n jävla ordnung får det vara!

    Nåväl, OM polspänningen är 14.4 V och du får dåligt med kräm (kapacitet) i batteriet så beror det antingen på dåligt batteri eller för korta körsträckor.
    Du behöver INTE mäta strömmen, finns spänningen över batteriet så avgörs strömmen av hur mycket "laddning batteriet kan absorbera".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: Laddningsproblem 9-5 ´03

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Det heter spänning inte volten. Nå'n jävla ordnung får det vara!
    absolut helt rätt, det är tur vi har ordpoliser här som upprätthåller ordningen.......förlåt ordnungen heter det visst.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Laddningsproblem 9-5 ´03

    Klart som fan att jag glömde något.. Batteriet är ganska precis 12 månader gammalt. Detta återlämnade jag i förhoppningar om att få ett nytt. Men se det gick inte. Dom tog emot det, laddade upp det och belastnings-testade, och hävdar att det inte är något fel på det.
    Nu har jag tröttnat på att ladda batteriet.
    Jag kan ju tycka att det vid ungefär var 4:e kortkörning varvas med 2,5 mil till sambons arbete plus samma sträcka hem igen. ÄNDÅ klarar det knappt att starta upp bilen efter 7- 10 dagar.

    Så igår köpte jag ett nytt biltema- batteri och provar med det.

    Spänningen ja, den ligger stabilt. Slår möjligen på ett par tiondelar. ca 14,4 V ligger den på under tomgång förresten. ACC på AUTO med avstängd bakrute/ spegel- värme, xenon på och radio på. Jag har inte kollat under högre varvtal om det kanske kan förändra. Uppåt tycker jag men jag vet inte.


    /Johan

    Jag tackar ödmjukast för inputen för övrigt av er, grabbar.
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Laddningsproblem 9-5 ´03

    Kör nu med ett biltema- batteri. Men är något för tidigt att göra en utvärdering ännu. Hoppas naturligtvis på förbättring. Men vi får väl se. Känns surt om det andra (dyrare) batteriet inte funkar, men att ett från biltema gör det.
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

Liknande ämnen

  1. Laddningsproblem?
    Av Ullmerdog i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 20:42
  2. Laddningsproblem 9-3og Aero
    Av Indalsman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 12:26
  3. Laddningsproblem?
    Av mikla521 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 00:39
  4. laddningsproblem
    Av krille7501 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-16, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •