Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

  1. #1
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Halloj!

    Nu tänkte ja att ja ska köpa mig en egen julklapp iår och det får bli en ny tv för hemma hos mig står det fortf en vanlig gammal bildrörs tv
    Den är på 32" och väger ett ton och det börjar synas att den har ett par år på nacken

    Nu är ju frågan plasma lr LCD? visst det finns ju LED men det är ju fortf en LCD som är belyst med LED.

    Har tittat på en tv som ja fastna för och det är denna
    http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=594531
    Kanske blir lite stor i min lilla etta?
    Är det något att ha?

    Något som denna tv har som ja inte sätt på någon annan än så länge är att den kan spela upp .mkv filer dvs HD (bluray) filmer/serier via USB-porten och det vill ja verkligen ha på en tv.

    Bra lr anus vad tycker ni? kanske någon som har just denna tvn?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    hur ser det ut där du tänkt ha tvn?

    Det känns ju igen från många andra, köpa det största man hittar, men man måste ju även ha i åtanke hur rummet tvn ska brukas i ser ut, det är faktiskt inte så jättetrevligt om man kommer allt för nära en så pass stor tv, jag tycker iaf det käns konstigt.

    Så hur stort är rummet?

    Hur ska tvn monteras?
    Där jag skulle ha min tv var väggen skitkass, alltså var jag tvungen att ha en riktig lättviktare för att det skulle funka.

    Jag själv inklusive många jag känner har gått på LED, plasma känns som att det är på väg bort?
    Känner ingen som köpt sånn de senaste åren utan det är bara led eller vanlig lcd.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Vardags rummet är faktiskt rätt stort för att vara en 1:a hela lghten är på 41kvm.

    Ja sitter ungefär 2.5m från tvn idag och det blir samma med nya tvn, kommer inte hänga upp den på väggen och om ja gör det så är det betongvägg bakom så det är inga problem.

    Har läst lite på nätet för att försöka bilda mig en uppfattning om vilket typ av tv man ska köpa och det verkar som de flesta verkar vara ense om att tittar man mkt film så är plasma att föredra.

    Tjejen har en billig LCD tv hemma hos sig och den är rent av kass bild på även när man kollar DVD ja har bättre bild på min gamla bildrörs tv hemma.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    som med mycket annat så spelar ju självklart priset in på vad tvn presterar.
    Själv köpte jag en 47" led från LG för 17000kr och tycker nog bilden är helt ok.
    Jag har ca 5 meter mellan tv och soffa, vilket jag tyckte storleken på tv var rätt ok.

    Jag hade nog blivit illamående av att ha en 50" på 2,5 meter tittaravstånd.
    Hade nog satsat pengarna på en kvalitets 40-42".
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Jag köpte mig en 46" plasma i somras. En Panasonic TX-P46S20E om man ska vara noga. Skulle egentligen ha en 42" men det skiljde bara en tusenlapp i pris. Avstånd ca 2m, och visst, det är stort. I början kändes den enorm men man vänjer sig snabbt.

    Jag föredrar plasma framför LCD men det är väl en smaksak som allt annat. Mycket nöjd med TV'n iaf.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Visst 50"arn blir nog rätt stor men ja vill gärna ha stor tv.

    Mor å far har en 46"are som man sitter ungefär 2m ifrån kanske aningen nära men själv tycker ja inte det stör på något sätt.

    Men ett måste för den nya TVn är att den kan spela upp .mkv filer via USB-porten annars måste man ju köpa sig en bluray spelare.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Om du spelar på den köp LED/LCD
    skall du bara titta på film/tv
    så kan plasma ge bättre upplevelse.
    Jag uppfattar LCD/LED som ryckig flimrig vid speciellt röriga rörliga bilder.
    Som tex skid tävling med mängder av färger och folk som rörsig.
    En plasma känns mer följsam.
    kolla en masstart på LCD och jämför med plasma...
    Dessutom gillar jag färgtonerna bättre i en bra plasma.

    Mvh Per
    Som har en stor LCD för WII PS3 dator spel och en Stooor plasma för film hemma....
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  8. #8
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    2,5 m är inget problem med 50". Tillvänjningen går snabbt och efter ett tag önskar man sig ännu större. Om du vill gå upp ett snäpp i pris/kvalitet kan det vara läge att titta på Panasonics plasma isf LG.

    Kolla också på http://www.minhembio.com/forum/ för att få mer tips om TV och TV-val.

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  9. #9

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Jag hade absolut köpt Plasma.
    Har själv 2 plasmor hemma ifrån Panasonic, båda inkopplade till dator (vilket också funkar utmärkt).
    Jag har aldrig sett nån som har bättre bild än vad jag har när jag kör något HD-matrial ifrån datorn eller nån HD-kanal på TV.
    Ska själv investera i ytterligare några TV-apparater när jag får mitt nya stora hus och då blir det plasma för hela slanten.

    /Henrik

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag hade nog blivit illamående av att ha en 50" på 2,5 meter tittaravstånd.
    Hade nog satsat pengarna på en kvalitets 40-42".
    Jag har 2,7 meter till tv'n & hade jag valt idag hade det blivit minst en 50"! När jag köpte min Panasonic plasma för ett par år sedan var den så pass dyr att det fick "räcka" med en 42" som jag idag tycker är alldeles för liten, men tv'n var för dyr när den köptes för att idag dumpas bort & har dessutom riktigt grym bild så den får va kvar ett tag till!

    Sen säger även jag att plasma är det som gäller om man inte ska spela en massa... själv är jag filmtokig & en bra plasma slår en bra lcd på fingrarna enligt mig... men alla är vi olika!

    Att det skulle va så att plasma håller på att försvinna som tex Pumba antyder så tror jag det dröjer! Ska du satsa på plasma så kolla in Panasonic som redan nämnts, grymma skärmar!

  11. #11
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Visst 50"arn blir nog rätt stor men ja vill gärna ha stor tv.

    Mor å far har en 46"are som man sitter ungefär 2m ifrån kanske aningen nära men själv tycker ja inte det stör på något sätt.

    Men ett måste för den nya TVn är att den kan spela upp .mkv filer via USB-porten annars måste man ju köpa sig en bluray spelare.

    Mvh
    Tror det blir svårt att hitta en teve som spelar mkv. för vettiga slantar

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Visst 50"arn blir nog rätt stor men ja vill gärna ha stor tv.

    Mor å far har en 46"are som man sitter ungefär 2m ifrån kanske aningen nära men själv tycker ja inte det stör på något sätt.

    Men ett måste för den nya TVn är att den kan spela upp .mkv filer via USB-porten annars måste man ju köpa sig en bluray spelare.

    Mvh
    Tror det blir svårt att hitta en teve som spelar mkv. för vettiga slantar

    Det är roligare att köpa en ny TV om 3 år för det man sparar på att köpa en medel tv istället för en Dundertv idag.
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde

    Tror det blir svårt att hitta en teve som spelar mkv. för vettiga slantar

    Det är roligare att köpa en ny TV om 3 år för det man sparar på att köpa en medel tv istället för en Dundertv idag.

    Det är väl bättre att köpa en dundertv och vara nöjd nu än att köpa nått medelmåttigt man blir missnöjd med bara för att man ska spara pengar till ett framtida inköp, hur gör man då vid det inköpet, köper en medelmåttig tv igen?

    Nja ska man lägga ut en massa 1000lappar på en tv så lägger iaf jag hellre till några 1000lappar och får nått jag känner att jag är nöjd med, slänga ut en massa 1000lappar och sen inte bli nöjd med resultatet är ju inge roligt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Det är roligare att köpa en ny TV om 3 år för det man sparar på att köpa en medel tv istället för en Dundertv idag.
    Med det resonemanget så kan man ju aldrig köpa en "dundertv"... apparaterna blir ju bara billigare & med bättre prestanda, så varför inte vänta hundra år till

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Om du glor mycket på film så tycker jag plasma är oslagbart för känsla. Om du glor mycket på tv, typ nyheter och naturprogram så kör LCD för klarhet, skärpa och skit vad det nu är.

    Så enkelt tycker jag att det är.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  16. #16
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Tror det blir svårt att hitta en teve som spelar mkv. för vettiga slantar
    Den ja länka till ovanför
    http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=594531
    ska spela .mkv

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    212

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Jag har en två år gammal Panansonic 46" som jag är väldigt nöjd med. Men jag tycker inte det är så jättestor skillnad mellan de bästa apparaterna oavsett typ. Kommer teven stå på mycket kan strömförbrukningen vara intressant och även hur bra inbränningar klaras av. Sen är det bra att kolla hur kablarna ansluts; kommer de sticka ut fult på sidan eller går de rakt bakåt så att teven inte kan hänga dikt an mot väggen. Hur fjärr och menyer funkar tycker jag är viktigt. Jag gillar inte alls hur Samsung är att handa. Inte intuitiv för mig, och även när jag lärt mig hur man ska göra känns det som att det krävs ett par knapptryckningar för mycket. Ska du kolla på teve när andra sover kan det vara bra kolla hur lågt det går att lyssna. En del apparater har ett stort första steg från ljudlöst till ljud.

  18. #18
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    339
    Medlem#
    8005

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Både jag och mina föräldrar har köpt TV nu i höst. Jag köpte en Panasonic plasma för "det var bäst" enligt forum på nätet, gav 7000 kr för en 42", kommer inte ihåg beteckningen. IAF vart jag grymt besviken när jag fick igång den, bilden kändes gulaktig och så har jag ett tydligt "buzz". Nu efter ett par månader har jag vant mig och blir mer och mer nöjd med bilden, missljudet kommer jag aldrig att vara nöjd med. Mor och fars 40" Sony LED för samma peng är knäpptyst, men bilden är värdelös. De kollade på sport när jag provtittade och bilden var taggig, pixlig och rörde sig oharmoniskt. Det var svårt att få till färger och kontrast med. Testade att ändra i lite av inställningarna, men jag gissar att bildbehandlingskretsarna är bättre i Panasonicen. Svårt att ge köpråd, men JAG skulle inte köpa en billig LED TV.

    Mvh,

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Citat Ursprungligen postat av smedsgarden
    JAG skulle inte köpa en billig LED TV.
    Vill man ha bra grejer så är det ju generellt så att man ska hålla sig borta från billiga prylar.

    Min led kostade 17' och jag upplever inte alls dem problem folk pratar om, jag kolalr mycket på film och spelar spel och är toknöjd.

    Sport hatar jag däremot så det är skit samma om det skulle vara suddigt.

    Jag skulle hellre välja bättre bild framför storlek på tvn.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Dags för ny TV Plasma lr LCD??

    Citat Ursprungligen postat av smedsgarden
    De kollade på sport när jag provtittade och bilden var taggig, pixlig och rörde sig oharmoniskt.
    Det gäller att ha HD sändning med fin mottagning i TVn också, annars kirrar inte LEDen att knega. Jag har en plasma och en LED. Jag glor på film på plasman och på tv på LEDen, men INTE om det är värsta ovädret. För då blir nämnligen LEDen bångstyrig på ett annat sätt än plasman.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

Liknande ämnen

  1. LED eller Plasma?
    Av Davvva i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 14:45
  2. Plasma-TV kan snart förbjudas...
    Av Ollila i forum Off Topic
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 22:48
  3. LCD eller Plasma?
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 20:58
  4. Vad betala för väggmontering av plasma-TV?
    Av turbo4ever i forum Off Topic
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •