Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Kopparpasta på navet och galvaniska strömmar?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122

    Kopparpasta på navet och galvaniska strömmar?

    Hej!
    Lägga på kopparpasta på navet är ju ok om man har plåtisar, har ju dock hört att det kan billdas galvaniska strämmar om man har Alu. Är det då Aluminiumen och kopparn som inte trivs ihåp och billdar rost på navet då ell? Om man då använder Aluminiumpasta i stället funkar det då bättre och ska man även lägga det på bulltarna eller ska jag fortsätta med kopparpasta på dom?
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  2. #2
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Det hela har att göra med hur pass ädel en metall är.

    Stål är ädlare än koppar. Därmed "äts" inte stålet upp pga galvaniska korrosion.

    Aluminium däremot är mer oädelt än koppar, och därför riskerar Aluminium att börja korrodera när det kommer i kontakt med kopparpastan.

    Väljer du däremot Aluminiumpasta så är materialet i både fälg och pasta lika ädelt, och risken för korrosion blir därför mycket mindre.

    Hoppas det gav någon klarhet.

    edit: Du ska aldrig ha varken koppar- eller alupasta på hjulskruvarna, bara på navet. Skruvarna behöver sin friktion för att hålla fälgen på plats.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Hej!
    Ja det gav klarhet
    Bulltarna på min gamla 9000 gick nästan varken få av eller på trots rengöring, kan nån droppe olja vara legalt då?
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  4. #4
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 009
    Har kört med kopparpasta i "100 år" och ännu har ingen av mina fälgar "ruttnat" bort.

    / TD
    CH43J6 m.m.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Olja funkar på hjulbultarna men då får du dra åt med mindre moment än när det inte är olja på.
    Men allt snack om galvaniska strömmar tycker jag är lite långsökt för det har jag aldrig varit med om.
    Där emot ska man vara försiktig med kopparpasta på anläggnings ytan mellan fälg och bromskivan och gärna hålla det så rent som möjligt.
    Går skruvarna väldigt trögt så kan man använda både olja och kopparpasta i små mängder.
    Men renligheten på navet är viktigare än att använda kopparpasta.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Jag har sett många bilar där fälgarna blivit skadade vid navet och alla dessa bilar
    har haft kopparpasta på hjulnavet, även farsan som har däckfirma säger att det väldigt
    många kunder som har blivit tvungna att köpa nya fälgar pga, kopparpasta i kombination med alu.fälgar.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Men då är det ju frågan varför har dom på kopparpasta från början när man inte ska ha för mycket kopparpasta på navet när man monterar alu fälgar.
    Själv använder jag ingen kopparpasta när jag monterar alu fälgar då dessa behöver all kontakt dom kan få med navet.
    Men som sagt så beror nog det mer på okunskap att man använder kopparpasta på navet när man har alu fälgar och även vår bosse bildoktor!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Tycker Jonka gav en klockren förklaring. Jag har heller aldrig varit med om att kopparpasta skulle käka upp aluminiumfälgar, men är man osäker finns det ju alternativ för det. Personligen smörjer jag aldrig upp navet då jag aldrig haft problem med att hjulen fastnar på navet. Likaså med att smörja hjulskruvarna. Men har man problem med att de brukar ärja fast så man får ta i med kung och fosterland för att få loss dem på våren tycker jag det är helt okej att smörja dem också litegrann.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Hej!

    Navet ska vara helt plåtrent och fritt från rost. Fälgen ska också vara "helt ren".
    Smörj skruvarna/muttrarna med något antiskärfett eller liknande, t.ex. kopparpasta (som dock inte jag tycker om till nånting, när det finns bra mycket bättre grejer).
    Ta inte för mycket, det behövs bara lite lite granna.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Jag har vid något tidigare tillfälle kletat kopparpasta (CRC) på hjulbutarnas gängor. När jag nu monterade sommardäcken hade kopparpastan förvandlats till en seg tuggummi liknande massa som antagligen funkar bättre som gängtätning/låsning än "antiskärmedel".

    Vanlig motorolja duger för att smöja bultarna.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag har vid något tidigare tillfälle kletat kopparpasta (CRC) på hjulbutarnas gängor. När jag nu monterade sommardäcken hade kopparpastan förvandlats till en seg tuggummi liknande massa som antagligen funkar bättre som gängtätning/låsning än "antiskärmedel".

    Vanlig motorolja duger för att smöja bultarna.
    Instämmer till fullo, jag noterade också denna gegga i söndags så det blev ett tag med stålborsten & sen bara lite WD40, eller vad det nu var, på samtliga bultar innan sommarhjulen åkte på.

    Vad gäller kopparpasta eller ej på naven ihop med aluminiumfälgar tror jag att risken för fälgförstörande galvanism är försumbar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Molycote är ju klart bättre än kopparpasta..
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356
    På jobbet får vi dagligen slå av åtskilliga vinterhjul på alufälg med Bamse gummiklubban pga en massa kopparfett som "ärgat"

    Låt det va helt rent i både nav o fälg så är bekymmerna borta

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    30
    Nu är jag ingen kemist, men är det inte så att någon metall måste oxidera för att det ska uppstå galvaniska strömmar? Att kopparpastan (som är en sorts fett) skulle börja oxidera (ärga) så att aluminiumfälgen börjar fungera som en offeranod känns lite långsökt.. Möjligen skulle det kunna hända om man inte byt ut kopparpastan mot ny på flera år.

    Ni som säger att ni i jobbet sett många bilar sådana problem, kan det inte vara så att ägarna först inte alls har skött sina nav och fälgar och sedan försökt rädda det som räddas kan med lite kopparpasta? Den enda bilen jag stött på som haft problem med fastsittande fälgar på naven är brorsans Peugeot som han hade tidigare. Den hade nog inte under sin livstid sett en droppe kopparpasta. Första gången vi skulle ha av fälgarna fick vi sätta en bräda mot fälgarna och sedan slå med stor slägga (jag trodde fälgarna skulle gå sönder men till slut lossnade de). Fram åkte sandpapper och kopparpasta, sedan hade vi inga problem under de kommande åren.

    Personligen tycker jag kopparpasta är bättre än inget alls eftersom det med största sannolikhet oxiderar mer på rent stål och då uppstår galvaniska stömmningar mellan stålet och aluminiumet. Har man tillgång till alumiumpasta ska man köra med det för att vara på säkra sidan. När det gäller hjulbultarna kör jag med en klick pasta när bultarna blivit så gamla att de börjat rosta. Det är ju inte rosten som ska hålla fast bultarna och dessutom skulle det inte vara så kul att stå en regnig natt med punktering och inte orka lossa fastrostade bultar.
    Jag kör 9000 2,3 T aut -96, far kör 9-5 aero aut -03, bror kör 900 2,0 T Nordic steg 2 -95. Turboberoendet sitter i generna!

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356
    Citat Ursprungligen postat av thoal
    Nu är jag ingen kemist, men är det inte så att någon metall måste oxidera för att det ska uppstå galvaniska strömmar? Att kopparpastan (som är en sorts fett) skulle börja oxidera (ärga) så att aluminiumfälgen börjar fungera som en offeranod känns lite långsökt.. Möjligen skulle det kunna hända om man inte byt ut kopparpastan mot ny på flera år.

    Ni som säger att ni i jobbet sett många bilar sådana problem, kan det inte vara så att ägarna först inte alls har skött sina nav och fälgar och sedan försökt rädda det som räddas kan med lite kopparpasta? Den enda bilen jag stött på som haft problem med fastsittande fälgar på naven är brorsans Peugeot som han hade tidigare. Den hade nog inte under sin livstid sett en droppe kopparpasta. Första gången vi skulle ha av fälgarna fick vi sätta en bräda mot fälgarna och sedan slå med stor slägga (jag trodde fälgarna skulle gå sönder men till slut lossnade de). Fram åkte sandpapper och kopparpasta, sedan hade vi inga problem under de kommande åren.

    Personligen tycker jag kopparpasta är bättre än inget alls eftersom det med största sannolikhet oxiderar mer på rent stål och då uppstår galvaniska stömmningar mellan stålet och aluminiumet. Har man tillgång till alumiumpasta ska man köra med det för att vara på säkra sidan. När det gäller hjulbultarna kör jag med en klick pasta när bultarna blivit så gamla att de börjat rosta. Det är ju inte rosten som ska hålla fast bultarna och dessutom skulle det inte vara så kul att stå en regnig natt med punktering och inte orka lossa fastrostade bultar.
    V70N och nya Mondeon är typiska exenpel på bilar som man INTE ska använda kopparpasta på . Har aldrig några bekymmer me vaken 9-3 el 9-5

    Henrik (som definitivt inte är nån kemist)
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Många ickekemister i området, kommer det snart någon expert och berättar sanningen. Eller råkar det vara så att det varierar beroende på olika stål, Aluminium eller pasta?
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

Liknande ämnen

  1. Har jag det gamla eller nya navet (NG900)
    Av Pershav i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 22:37
  2. Kopparpasta vs aluminium,jordpunkt
    Av lätttryckarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 21:17
  3. Ta av navet på en 99:a -79
    Av Rikard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-06, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •