Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Uppgradera ljud i 9-3 SC -07 Premium 150

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Uppgradera ljud i 9-3 SC -07 Premium 150

    Hej

    Har sett att jag är långtifrån först att fundera i dessa banor men istället för att väcka någon gammal sedan länge insomnad tråd startar jag en ny för att se om någon har några synpunkter.

    Jag har alltså Premium 150 i min 9-3 SC 2007 och är väl inte helt nöjd. Till skillnad från många andra är jag faktiskt inte så missnöjd med själva frekvensgången. Det finns t ex bas (30 Hz från test-CD hörs). Däremot skramlar delar av dörrarna i takt med basen om man spelar högt vilket är irriterande. Dessutom blir den basen lätt bumlig. Och så känns ljudet i allmänhet lite, hur ska jag säga, ofokuserat? Har svårt att sätta fingret på det men ljudet känns inte riktigt rent utan lite färgat som om det körts genom ett filter.

    Jag spelar gärna hyfsat högt men jag är främst intresserad av välljud på rimliga ljudnivåer, är inte intresserad av något show-off-ljud.

    Jag är inte intresserad av att bygga om en massa, det har jag varken tid eller ork med. Vad är era enklaste tips för att uppgradera ljudet utan alltför stor kostnad och arbetsinsats?

    Så långt jag funderat själv är:
    - Fortsätta att vara utan sub (mängden bas är helt ok)
    - Byta ut sidohögtalarna fram (till vad?). Misstänker att de bidrar till den ofokuserade känslan
    - Vad gäller dörrhögtalarna antar jag att man borde täta i dörrarna så att skallret minskar? Är själva högtalarna lönt att byta?
    - Centerhögtalaren, är den ok?
    - Fler tips och synpunkter?

    Tack på förhand.
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC -07 Premium 150

    Kom på en grej angående vibrationerna i dörren: det verkar som att knapparna till fönsterhissarna står för mycket oväsen, kan man "tysta" dem på nåt finurligt sätt?
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    213

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC -07 Premium 150

    Börja med att dämpa dörrsidorna och se vad du tycker att det ger.


    Citat Ursprungligen postat av Stefan E
    Kom på en grej angående vibrationerna i dörren: det verkar som att knapparna till fönsterhissarna står för mycket oväsen, kan man "tysta" dem på nåt finurligt sätt?
    Silikon verkar det som att folk använder.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC -07 Premium 150

    Tack!

    Efter idogt surfande tänkte jag faktiskt börja med att byta ut fronthögtalarna, det verkar som att många upplever stor skillnad på det. Om dessa dessutom kan hjälpa till att återge midbas kanske man kan dra ner basen lite för att undvika skallret. Blir jag inte nöjd går jag vidare med dämpning. Ska prova att ge mig på fönsterhissknapparna...

    Däremot verkar det inte lönt att byta dörr-, center- och bakhögtalarna, i det här skedet åtminstone.
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    137

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC -07 Premium 150

    Tjena,

    jag är i samma sits som du dock med den äldre sterosystemet då min är från 2003. Jag monterade precis in Kicker KS350 och det blev som natt och dag jmfr med orignalarna.

    I nästa steg (lagom till nästa lön ) ska jag köpa 6,5" piooner bas till dörrarna samt dämpa dörrarna. Ska byta ut 4" i hatthyllan till Kicker KS400.
    Samt montera Pioneer 6x9 högtalare i hatthyllan som parallellkopplas med bashögtalarna i dörrarna. Då dessa 4 ohms högtalare parallellkopplas så känner det befintliga slutsteget (AMP1 som sitter under förarstolen) endast av 2 ohm, vilket är rätt! Det betyder att jag inte behöver köpa ett slutsteg till (så vidare AMP1 inte är för klent vilket det inte bör vara).

    Jag behöver endast köpa:

    1 par 4" till hatthyllan - Kicker KS400, Ebay ca 500 kr
    1 par 6,5" till dörrarna (parallellas med 6x9") - Pioneer ca 400 kr
    1 par 6x9 till hatthyllan (parallellas med 6,5") - Pioneer ca 600 kr

    + lite sladd, en bortrest flickvän och en hjälpsam kompis
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC -07 Premium 150

    peterkrolle: Det låter lovande. Antar att det nya framsystemet förbättrar klarheten i mellan- och diskantregistrena. Original är det lite diffust liksom. Påverkades basen något?
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    137

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC -07 Premium 150

    tjena,

    Signalen som driver left&right högtalarna i instrumentbrädan samt 4"arna i hallhyllan kommer från huvudenheten och denna signal är skuren vid 120 Hz och nedåt d.v.s det kommer inget ljud under 120 Hz från dessa fyra högtalare, så någon skillnad på basen märker man inte däremot på klarheten och diskanten.
    Ska du få ut bas-signal så hämtas denna enklast från AMP1 under förarsätet, denna är 40-800 Hz och dras vidare till externa slutsteg via hög-lågnivå filter alt. som jag ska prova att parallellkoppla in mej....vi får se hur det blir...
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC -07 Premium 150

    Hej Hej.
    Bytte precis till ett par Kicker KS350 i panelen fram. Gillar ljudet skarpt men blev otroligt stört av centerhögtalaren, förstörde ljudbilden totalt. Någon som har några förslag på vad man ska byta till?

    Gäller en ng9-3 från -03 med SS2.

    /Anders

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    137

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC -07 Premium 150

    hej,

    enklaste o billigaste är att bara rycka av center 4"an, den behövs inte och bidrar till en werid ljudbild.
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC -07 Premium 150

    Jo det är verkligen den billigaste! Men på förra bilen, en 9-5a så tycker jag att den gjorde en viss nytta.
    OM man vill byta den, ska man ta en lågt i registret eftersom den är kopplad till Amp1? Får då spelar den mellan 80-400hz, vore gött med lite mer mellanregister.

    /Anders

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    137

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC -07 Premium 150

    Saknar du AMP2 du i bagaget vilket du gör, så är AMP1 inställd på 40-800Hz. Har du AMP2 i bagaget så är AMP1 fabriksinställd på 80-800Hz.

    Det låter rätt som du säger, en ny center som klarar de lite lägre frekvenserna....dock undrar jag om AMP1 även spelar 40/80-800Hz till center högtalaren eller om det inte bara är till dörrarnas 6,5"or....osäker där. Låter märkligt att en liten 4" i instrumentet ska få spela de lägre frekvenserna....men å andra sidan så innehåller fibernätet från huvuduenheten till AMP1 nog endast signal mellan 40-800 Hz....kanske någon annan vet....
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC -07 Premium 150

    Jag har också en 93 sc -07 premium 150 precis som trådskaparen. Själv tycker jag att basen är i klenaste laget, den blir fort bumlig ivartfall.

    Lusläste diverse forum och tänkte att jag skulle förbättra ljudet utan att göra några större ingrepp. Bestämde mig att följa andras erfarenhet och byta först högatalarna i instrumenpanelen (inte centern) och dämpa dörrsidorna så seriöst jag kunde.

    Köpte högtalare till instrumentpanelen och monterade. Blev ett par "Hertz" som verkade skapliga för ändamålet. Vet inte om jag tycker det blev så mycket bättre, men jag bör väl nämna att jag ogillar det skarpa ljudet som många diskanter ger. Möjligtvis att jag kan spela lite högre utan att de ger sig.

    Sen köpte jag butyl-matta för att dämpa dörrarna och tänkte att nu jäklar ska det bli seriöst. Tog loss ena dörrsidan och ägnade en afton åt att dämpa ytterplåten, innerplåten osv. Det är ju ett stort hål i innerplåten, där blev jag lite osäker. Man borde montera något stumt där så att det blir en ganska sluten låda i dörren. Men jag ville hålla det enkelt. Klistrade över tomrummet med butylmattan i felra lager och tänkte att det blir nog bättre än original "open-air" ivartfall. Så det var ju lite tråkigt att ha en stum dörr men där basen i stort sätt försvann. Den är inte bumlig längre, men den är inget tryck i heller. Så jag gjorde aldrig den andra dörren utan blev lite "put-off" när varken sidohögtalarbytet eller dyr-dörr-dämpningen gjorde ljudet särksilt mycket bättre.

    Kanske inte vad du ville höra, men då jag har en exakt likadan bil där jag faktiskt har bytt lite grejer tänkte jag att det kan vara bra för dig att höra. Till sommarn ska jag nog ta loss den dämpade dörrens dörrsida igen och skära upp för hålet i innerplåten igen och se om det blir bättre. Gissar nästan på det....

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC -07 Premium 150

    Tack för intressant info Kahuna och ni andra!

    Jag måste dock vidhålla att jag inte tycker att basen är det största problemet, åtminstone inte för mig i min bil (kan det skilja sig åt?). Den spelar som sagt tillräckligt djupt (32 Hz hörs tydligt), och jag tycker att basen hänger med hyfsat i svängarna även om det inte är direkt hifi. Tricket för mig är att inte spela basen för högt (man får inse att den inte går att få "fet"). Jag är kanske lite skadad men jag justerar tonkontrollerna hela tiden. Dessutom kan man inte vrida upp volymen alltför högt heller. De knarrande fönsterhissknapparna har jag delvis årgärdat genom att pressa in en hoprullad tygbit under dem när det blir irriterande

    När jag lyssnar på radio, speciellt loudnessförstörda kommersiella radiostationer, låter det verkligen inget vidare men det kanske främst beror på dem...

    Så problemet för mig är det ansträngda mellanregistret och lite oupplöst diskant. Så jag tänkte prova med att byta ut 3,5-tummarna på instrumentbrädan mot Kicker KS350. Återkommer väl med rapport...
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Re: Uppgradera ljud i 9-3 SC -07 Premium 150

    Tänkte uppdatera tråden eftersom jag äntligen har bytt sidohögtalarna i instrumentpanelen till ett par Kicker KS 35 (efterföljaren till KS 350). Det blev klart bättre! Ljudet är betydligt mer klart och fokuserat och diskanten är mer upplöst. Jag rekommenderar det som en snabbfix för att lyfta ljudkvaliteten på ett enkelt sätt. Det är långt ifrån perfekt men jag tror att jag nöjer mig med det här så länge. Nästa naturliga steg vore att dämpa i dörren eftersom basen kunde bli tightare. Vi får se om orken infinner sig någon gång...

    PS. Jag lyssnar mest på ganska minimalistisk elektronisk musik, om du gillar mer "skränig" musik som t ex hårdrock kan det tänkas att de upplevs som lite vassa i diskanten. Jag har dock inget problem med det, men bara som ett tips.
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

Liknande ämnen

  1. Uppgradera ljud NG9-3 SC -08
    Av onthefly i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 15:49
  2. Uppgradera popular 75 till premium 150 (9-3 SS -2003)
    Av Tvander i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 11:49
  3. Uppgradera ljud från Premium 70 NG9-3 SC -06
    Av MysCarl i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 19:00
  4. uppgradera premium 150 till 300 i 9-3ss
    Av Mange_9-3vector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •