Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Husrenovering. En del frågor kommer det att bli....

  1. #1

    Husrenovering. En del frågor kommer det att bli....

    Ska lägga in nytt trägolv i huset till att börja med. Vill helst ha ek. Har nån något tips på ett snyggt och bra golv?

    Ni som bor i Göteborg, var handlar ni allt till era hus?

    /Henrik

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Husrenovering. En del frågor kommer det att bli....

    Ek är snyggt men kostar en del. Jag har vitoljad furu. Väldigt "levande" och behagligt golv och samtidigt billigt. Inte heller så ömtåligt som man kan tro. Har spillt både kaffe och rödvin på det. Bara att torka bort.
    Men det är ju lite OT. Måste det vara äkta ek? Vissa av de nyare, matta laminatgolven tycker jag känns mer äkta än de lackade riktiga golven. Men laminat blir lätt kallt.

    Hornbach tycker jag är bäst. K-rauta också. Bauhaus tycker jag är dyrast.
    Lösvirke köper jag på byggmax.
    Fredrik J

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: Husrenovering. En del frågor kommer det att bli....

    När du köper golv så kolla upp läggtekniken mellan de olika märkena först. Jag gjorde misstaget att köpa ett jäkligt snyggt och prisvärt askgolv av klickmodell på byggmax. Det läggs inte "planka för planka" utan "rad för rad" vilket var ett rent helvete att få till när man jobbade ensam med längre rader. Vet att både Hornbach och Bauhaus har golv som läggs "planka för planka".

    När det kommer till priser så skiljer det ibland löjligt mycket, Byggmax är i princip billigast på allt, en vanlig murbrukshink kostade 79 kr på K-raua medan Byggmax tog 29 för exakt samma hink. Ett slipverktyg tog Byggmax 39 kr för medan Silvan ville ha 129 för samma märke.

    Dock får man ha lite koll på kvaliteten, framförallt på virket. När jag köpte hem bruntryckt trall i somras så handlade jag faktiskt på Hornbach istället eftersom de hade fått in en leverans som var jäkligt fin. Det skiljer sig dock från leverans till leverans och en vecka kan det vara riktigt hög kvalitet och när man kommer dit nästa gång ser det bedrövligt ut.
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  4. #4

    Re: Husrenovering. En del frågor kommer det att bli....

    Jag får helt enkelt åka ut en sväng och kolla lite....

    /Henrik

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Husrenovering. En del frågor kommer det att bli....

    Tycker kvaliteten på vikre är ganska ojämn överallt. Kollade på Beijers och där hade man väggreglar som var som korkskruvar. Gillar också byggmax för att man får plats att lasta. Hatar trånga byggmarknader där man får köa för att komma ut XL-bygg på en lördag är ju rena mardrömmen...
    Fredrik J

  6. #6
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: Husrenovering. En del frågor kommer det att bli....

    Jag har konto på Kungälvs trä och Beijer, säkert dyrare än byggmax ändå men virket är oftast bra och det är kända märken på allt untomkring. Derome i ytterby använder nästan bara norrlandsvirke om jag förstått det rätt, dom gånger det varit slut på de dimentioner vi velat ha hos ovan nämnda så har vi varit ute där och det har varit norrlandsvirke allt vi köpt där iaf.

    Golv handlar jag av Assmundssons Golv. Dom har en utställning ute i Frölunda, dom har det mesta av Kährs sortiment i utställningen. Går att deala med om det är större volymer.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Husrenovering. En del frågor kommer det att bli....

    Beijer i trollhättan säljer virke från samma leverantör som Byggmax. Glömt vad det hette med stämpeln var samma. Jag frågade en gång på Beijer varför deras spångolv var så mycket dyrare än byggmax. Han visste inte.
    Jag vill gärna handla på Beijer eftersom jag bor nära.
    Fredrik J

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: Husrenovering. En del frågor kommer det att bli....

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Beijer i trollhättan säljer virke från samma leverantör som Byggmax. Glömt vad det hette med stämpeln var samma. Jag frågade en gång på Beijer varför deras spångolv var så mycket dyrare än byggmax. Han visste inte.
    Jag vill gärna handla på Beijer eftersom jag bor nära.

    Ja det är lite lurigt, både Byggmax och Beijer har ju Derome som leverantör, det kanske kan vara olika sorteringar som gör att priset skiljer?

    Jämförde plywoodskivor i våras och då var det halva priset på Byggmax mot Beijer i Kungsbacka (250 kr respektive 500 kr), samma ytstorlek dock var Beijers något tjockare.
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Montera handsfree i OG9-5 -04 med AS2
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 22:21
  2. När kommer en ny 9-5?
    Av Lello i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 14:32
  3. APC boxar lite frågor och frågor om LMM OG900 -90
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 11:38
  4. Hur kommer jag in i min 9-5 -02?
    Av The Duke i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-03-02, 20:48
  5. Hur kommer man åt ICE:n?
    Av Markus02 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •