Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9000 2.3T (-93) startar ej - Tändkassett?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    9000 2.3T (-93) startar ej - Tändkassett?

    Hejsan,

    tänkte dra en sväng till Biltema idag men när jag satte mig i bilen och vred på nyckeln ville den inte starta. Startmotorn snurrar fint och pigg men det är inte det minsta ansats till tändning.

    Har läst förut att tändkassetterna brukar dö förr eller senare, denna har suttit i bilen sen vi köpte den för ca 3 år sen. Bilen hade gåt ca 16000mil då, nästan 20000 mil nu. Har den framför näsan och på ena sidan finns någon raster som visar 97, 98, 99, 00, 01 och sedan 12 rutor bredvid varje - år och månad antar jag. Sen finns små pluppar som börjar i mitten vid 97 och slutar i mitten vid 99. För dem som kan säger detta väl något om åldern antar jag?


    Hur som, är det förmodligen kassetten eller kan det vara annat? Hur testa? Kassetten är bra dyrt om man köper en ny, så då vill man gärna vara säker på att det är det som verkligen är problemet. Har svårt att tro att alla 4 tändstifter skulle dött samtidigt, bilen har gått bra hittills. Vi körde hem från kompisar i Sthlm igår kväll utan problem (tack o lov att det inte sket sig på parkeringar där!).

    Tacksam för tips!
    Befinner mig i Uppsala (Sävja) och det är röda kassetten - om någon har en kassett till övers och lust att köra ut så hojta till

    //J
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: 9000 2.3T (-93) startar ej - Tändkassett?

    I ditt fall skulle jag fälla baksätet och lyssna om pumpen snurrar. Sitter under bagagegolvet.
    Va lite tyst och vrid på tändningen. Det ska höras.

    På kassettens etikett står ju t.ex TK3.2C i en ruta och sen ex.vis 0213 i rutan bredvid. Den är då tillverkad 2002 vecka 13. Så då ser du hur gammal den är.

    Har kassett i väsby men lite vin kom emellan tyvärr. Och du kommer ju inte så långt just nu heller.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Re: 9000 2.3T (-93) startar ej - Tändkassett?

    Hehehe lite vin skulle sitta fint nu ja tack för svaret iaf!

    Ingen direkt panik, men skulle det finnas möjlighet att testa med annan kassett så vore det självklart underbart - har du vägarna förbi en av kommande dagarna får du gärna skicka PM.


    Några tillägg:

    * Vi har motorvärmare och bilen var "varm" nu (dvs värmaren varit igång)
    * Vi har något sorts Carguard larm - sökte lite och hittade bl.a. en tråd där det snackades om att larmet hade gått i startspärr-läge. Har dock inga papper till larmet och ingen aning vad det är för något precis, satt ju i bilen när vi köpte den. Tror iaf det är Carguard, kan dock kolla huvudenheten den sitter bredvid pedalerna. Fjärrisar har bara en knapp iaf med lite röd led ljus bredvid.
    * Vi har haft lite strul med förardörren där låset ibland hakar sig - nu var det så att förardörren inte var låst när jag kom till bilen. Kan den på något vis hamnat i ofas och startspärr pga det? Hur "nollas" den isf?

    Testade just lite till efter att haft kassetten inne ett tag men samma sak. Snurrar ok men ingen tändning alls.

    Jag testade medans jag satt i bilen - låser jag bilen så blinkar båda LED lampor på mottagaren rött, låser jag upp bilen så slocknar dem. Jag hör några relais som går då också. Försöker jag starta bilen händer inget (dvs startmotor snurrar, men ingen tändning), vrider jag tbx nyckeln så börjar en av två röda LED på mottagaren lysa rött konstant, den andra blinkar rött.

    Det med pumpen kan jag inte testa nu för jag är ensam hemma med lilltjejen, får bli imorgon isåfall.
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Re: 9000 2.3T (-93) startar ej - Tändkassett?

    Laddade batteriet då den redan började bli trött efter en del startförsök förut - testade en gång till men samma resultat.

    När jag försöker starta så blinkar/tänder en hel del ljus på färddatorn (den som reglerar temp och luftflöde osv), sedan blinkar det till lite konstigt där och börjar om. Är det någon indikation av något specifikt?
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Re: 9000 2.3T (-93) startar ej - Tändkassett?

    Oki denna tråd kan låsas - fick testa annan kassett idag (tack Victor!) och då startade bilen direkt. Blir att fixa ersättning imorgon.
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

Liknande ämnen

  1. Mätvärde tändkassett? mm. Bilen startar inte
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 14:47
  2. Tändkassett 9000
    Av Kjds i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 22:07
  3. Slanganslutning vid tändkassett, 9000
    Av kimpis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 23:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •