Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Dålig/ingen spolning fram och bakruta 9-5 MY04 [GUIDE]

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Dålig/ingen spolning fram och bakruta 9-5 MY04 [GUIDE]

    Hej allihop!

    Jag letade en hel del och hittade lite information på olika ställen, dock ingen regelrätt guide. Därför tänkte jag dra mitt strå till stacken så andra inte behöver lägga lika mycket tid på att göra denna enkla fix som mig. Jag skriver i vad jag sett under mitt fix så får ni andra gärna komma med kompletterande information.

    Symptom 1: Ingen/dålig spolning på framrutan.
    Möjliga problem: Pump kass, täppta spolarmunstycken (mitt problem), täppt backventil (fler?).

    Det började med att jag hade en stråle som träffade och resten kom det inget ur eller så missade dem. Jag fick tipset att använda en nål och därefter var det ingen som nådde fram till rutan...

    Jag öppnade motorhuven och plockade bort isoleringen. För att göra det måste man ta bort alla dryga plastpluppar som håller fast den, i processen gick flera av dem sönder. Någon annan kanske kan tipsa på något bra tillvägagångssätt för att ta bort dem? När isoleringen är borta ser det ut såhär:

    I bilden är de tre munstyckena markerade. De ser ut såhär i närbild (lite maskeringstejp finns med på bilden av okänd anledning...):


    Sedan är det bara att ploppa ur de från plåten genom att trycka in de två plastclipsen (markerad på bilden):


    Mellan munstycket och slangen sitter någon slags snabbkoppling vilket medför att det är lätt att ta loss munstycket och rengöra det. Jag gjorde det genom att blåsa in tryckluft enligt figuren:

    För att få rent båda fick jag hålla för en i taget som ni kanske förstår

    Monterade tillbaka allt och allt fungerar prima


    Symptom 2: Ingen/dålig spolning på bakrutan.
    Möjliga problem: Pump kass, täppta spolarmunstycken, täppt axelgenomföring (mitt problem), täppt backventil (fler?).

    Jag öppnade bakluckan och skruvade loss de två torx-skruvarna vid handtaget och tog bort de 7 (?) plastplupparna genom att trycka in mitten och sedan lirka ut dem. Jag tog även loss de två luckorna i den filtade delen.

    Här kommer den svåra delen som jag inte lyckats hitta någon tydlig information om: Nu ska först två plastpluppar dras ur plåten, de sitter i gränsen mellan den filtade delen och den bara plasten. De kan dras rakt ut och låter en del.


    Sedan ska man få plasten att släppa från 4 metallclips som sitter i gränsen mellan glasrutan och plåten. De ser ut såhär (efter att plasten tagits bort):

    Plasten sitter alltså intryckt så att det blir ett ben på ena sidan och de andra två på den andra och piggarna på de två benen håller fast i en liten plastläpp.

    För att få dessa att släppa plasten måste man sträcka in handen och trycka (hårt) på de två benen. Kraften ska vara riktad mot bakluckan. Samtidigt som man trycker bör man försöka dra ut plasten. Detta tog mig minst en halvtimme, det skulle nog ta 10 minuter om jag gjorde det igen.

    När dessa har släppt bör det gå att ta loss hela schabraket och då bör det se ut såhär (markerat i bilden är spolarslang med backventil samt axelgenomföringen):


    Här plockade jag loss backventilen från både slang och axelgenomföring och blåste genom den med tryckluft.

    På spolararmen sitter ett liten plastlock som har två små munstycken, denna går att bända upp och jag blåste även rent dessa.

    Sedan försökte jag blåsa igenom axelgenomföringen utan lyckat resultat. Jag tog då en rejäl ståltråd och en tunn borr (utan maskin!) och meckade i ca en halvtimme för att få ut allt (hårt) guck.



    Därefter satte jag ihop allt igen och fick jobba lite med att ställa in riktningen på munstyckena för att de skulle träffa rutan på ett tillfredställande sätt.


    Hoppas någon får hjälp av det här och som sagt: komplettera/rätta gärna. Jag har bara berättat hur jag har gjort, vilket fungerade för mig men är inte tvunget bra för alla.

    Ledsen för de hemska mobilbilderna förresten.

    MVH Anton

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av onni Visa inlägg
    Hej allihop!

    Symptom 2: Ingen/dålig spolning på bakrutan.
    Möjliga problem: Pump kass, täppta spolarmunstycken, täppt axelgenomföring (mitt problem), täppt backventil (fler?).

    MVH Anton
    Hej Anton, att ingen har tackat dig för den här guiden fattar jag inte, jag är nybliven Saab ägare med obefintlig bakrutespolning. Testar din guide, Tack

Liknande ämnen

  1. Ingen spolning på framlyktorna
    Av tompan52 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-12-22, 23:02
  2. Spolning bakruta 9-5 SC 2005
    Av Bengt.Arvidsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 10:56
  3. Spolning till bakruta ur funktion 9-3 SC
    Av Xero^ i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 20:43
  4. Ingen spolning på bakruta, 9-3 -99
    Av borkas i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 09:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •