Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: El uppvärmd framruta / problem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4

    El uppvärmd framruta / problem

    Har en Aero 9-5 00, Kombi Italienimport, med El uppvärmd fram ruta
    som när den fungerade var helt kanon men....
    nu gör den inte det längre av anledningar som jag inte kan röna ut

    ngn som vet vad det kan vara för fel?
    har kollat i säkringslistan=inget svar

    sitter dessutom med El-uppvärmda backspeglar-sidofönster bak och såklart bakrutan men nu har följande laggt av:

    Framrutan, backspeglarna och sidofönster på båda sidor bak men inte bakluckans ruta, den fungerar klockrent så.....
    ??? vad e problemet...???

    Ngn som vet

    mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    Eftermonterat i så fall. Ingen 9-5 har uppvärmd vindruta från fabrik. Inte sidorutorna bak heller för den delen. Det är en antenn som ser ut som värmetrådar där...
    Fredrik J

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: Bästa isskrapan ?

    Du skriver att du har kollat säkringslistan, men har du kollat säkringarna rent fysiskt? Iblans kan det gå fler saker över en säkring än vad som står på texten.
    Det behöver ju dock inte gälla din bilmodell, men min gamla SAAB 90 var helt hopplöst kopplad, det var en massa skit som inte var uppmärkt någonstans...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    Hej!

    Tillåt mig tvivla...
    Eluppvärmda yttre backspeglar o bakruta är normalt vad man kan förvänta sig.
    INTE framruta o bakre sidorutor, det känns mycket långsökt något företag skulle ha tagit fram dessa tillbehör.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    Hej!

    Som svar på tvivlare beskriver jag min framruta.
    När "uppvärmningen" (läs den svata tjockare nederkanten och tillhörande smala band som går upp till det tjockare bandet i rutans övre kant, INTE, fungerar så är vindrutetorkarna helt frusna o "torkar inte rent" och när den fungerade så var gummibladen mjuka. Detta plus att man rent fysiskt kunde se snö smälta nedanför där varmluften träffade rutan har gjort att jag "tror" att det matrl som finns i framrutan och liknar det material som finns i de tunna trådarna i "baggageluckans fönster, liknade tid för snösmältning, liknade typ av vatten avrinning d.v.s att det ser ut som på bakrutan fram i dessa områden även utan att varmluften var igång utan bara "defrost knappvalet är ikopplat gör att jag trott att -"schysst", smart o så vidare utan att närmare eftersöka anledningen eller kolla i ngn spec om det jag ser var sant eller ej.

    Kan bara konstatera att på min bil finns det ngt som liknar det som finns i bakruta och att snö o is smälter, torkarbladen blir mjuka o.s.v. o.s.v.

    men säger du det så.........
    kör väl in bilen till SAAB-Ana då o ser vad dom säger
    återkommer med svaret från dem.....

    mvh

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    Förutsatt att din bil har en orginal vindruta så finns det inga värmeslingor i den.
    Aldrig hört talas om att det tillverkas dylika tillbehör för eftermontering.
    Åk du till Saab Ana men ta en verkstadsmottagare åt sidan och fråga så inte alla hör.

    De trådar du ser i bagagerummets sidofönster är radioantennen. Eluppvärming finns i backspeglarna och bakrutan.
    Fredrik J

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    Jag har sett sån där ruta i Frankrike. Det är säkert, han talar sanning mannen. Det finns sån härn skit.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    http://www.heatedwindscreen.com

    Inte till Saab 9-5 dock...
    Fredrik J

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    http://www.carpartsfinder.co.uk/coleman ... creen.html

    ...och här finns det till Saab. Eftermonterad som sagt.Säkringen hänger väl i någon kabel någonstans. Hur slår du på värmen i din vindruta?
    Fredrik J

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    Svar_Fredrik.J.
    all fönster el går igång via "defroster" valet i värmealternativet på konsolen.
    För övrigt har det börjat har det fungera igen

    Avprogramerade "ac inställningarna och kalibrerade kupevärmeinställningarna via "bildatorn"

    För övrigt lagade jag "SID" också i helgen, två timmars jobb o i princip 100% efter jobbet
    6 st pixlar funkar inte fortfarande men jag tar inte ut den igen för bara 6 pixlar, det kan vänta tills det pixlat till sig igen.

    m.a.o. tjänat in kostnaden för en ny sid o montering vilket jag hört koster 5.500 kr så de e cool
    frågan nu är vad jag skall lägga de pengarna på

    ngn som vet om det finns ngn som kan kalibrera bilens inställningar, d.v.s kolla så alla grundinställningar är de som de ska och eventuellt tweeka bilen lite via datorn......

    11SAAB11

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    Citat Ursprungligen postat av 11SAAB11
    ngn som vet om det finns ngn som kan kalibrera bilens inställningar, d.v.s kolla så alla grundinställningar är de som de ska och eventuellt tweeka bilen lite via datorn......
    Saab troligen när det gäller kontroll av ACC:n men VAD är det du ska "tweeka"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    Citat Ursprungligen postat av 11SAAB11
    Svar_Fredrik.J.
    all fönster el går igång via "defroster" valet i värmealternativet på konsolen.
    För övrigt har det börjat har det fungera igen

    Avprogramerade "ac inställningarna och kalibrerade kupevärmeinställningarna via "bildatorn"
    Tycker det är på sin plats att bara nämna att det är 100% säkert att din eluppvärmda vindruta inte är monterad från fabrik eller inte heller som orginaltillbehör. Detta är jag som sagt 100% säker på.
    Att detta eftermarknadstillbehör skulle vara anslutet till bilens ACC är ytterst osannolikt. Om jag hade eftermonterat ett sånt tillbehör hade jag helt enkelt kopplat det på samma knapp som elbakrutan/speglarna.
    Fredrik J

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av 11SAAB11
    Svar_Fredrik.J.
    all fönster el går igång via "defroster" valet i värmealternativet på konsolen.
    För övrigt har det börjat har det fungera igen

    Avprogramerade "ac inställningarna och kalibrerade kupevärmeinställningarna via "bildatorn"
    Tycker det är på sin plats att bara nämna att det är 100% säkert att din eluppvärmda vindruta inte är monterad från fabrik eller inte heller som orginaltillbehör. Detta är jag som sagt 100% säker på.
    Att detta eftermarknadstillbehör skulle vara anslutet till bilens ACC är ytterst osannolikt. Om jag hade eftermonterat ett sånt tillbehör hade jag helt enkelt kopplat det på samma knapp som elbakrutan/speglarna.

    Jag tror nog att det är så han menar.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  14. #14
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    Egentligen konstigt inte fler bilar har detta som std... en polares Ford Sierra M88 hade eluppvärmd framruta. Var ju kanon på vintern & man såg inga trådar när man körde, i alla fall inte så det störde om jag minns rätt, dom var väldigt tunna vad jag kommer ihåg!

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    Körde en mondeo för ett par veckor sedan och jag störs av trådarna. Jag skulle kunna tänka mig värmetrådar nere vid torkarbladen men inte mitt i rutan.
    Jag tycker förresten att quick heat-systemet som jag har i min bil fungerar ypperligt. Det är också eluppvärmning men med luft.
    Fredrik J

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Körde en mondeo för ett par veckor sedan och jag störs av trådarna. Jag skulle kunna tänka mig värmetrådar nere vid torkarbladen men inte mitt i rutan.
    Jag tycker förresten att quick heat-systemet som jag har i min bil fungerar ypperligt. Det är också eluppvärmning men med luft.
    ord
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    9

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    740 har ju två olika bakrutor med eluppvärmning. Man såg tjocka trådar på ena och man såg inte ens dom andra på den andra... Det är betydligt mycket mer trådar men extremt tunna så det finns. men dom där sido antenerna tror jg är eluppvärmning på min saab. det blir aldrig igen immat eller frost eller snö på mina baksido rutor jag har ochså en 9.5a
    9.5 SE 2.0LTT -01

  18. #18

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Egentligen konstigt inte fler bilar har detta som std... en polares Ford Sierra M88 hade eluppvärmd framruta. Var ju kanon på vintern & man såg inga trådar när man körde, i alla fall inte så det störde om jag minns rätt, dom var väldigt tunna vad jag kommer ihåg!
    Håller med, värme i ratten skulle inte heller vara fel vet att det finns till andra bilmärken.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    Angående värme i ratten så tycker jag det är extremt märkligt att GM har tillbehöret i Delta-plattformen (Astra) men inte i Epsilon även om rattarna ser väldigt lika ut. Mycket konstigt att det inte finns i 9-5/Insignia...
    Fredrik J

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: El uppvärmd framruta / problem

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Egentligen konstigt inte fler bilar har detta som std... en polares Ford Sierra M88 hade eluppvärmd framruta. Var ju kanon på vintern & man såg inga trådar när man körde, i alla fall inte så det störde om jag minns rätt, dom var väldigt tunna vad jag kommer ihåg!
    Ford som haft patentet men som nu gått ut o lär bli vanligare då. Tror det var Jaguar som hade patentet fr början...
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

Liknande ämnen

  1. Byta framruta själv NG900
    Av AlexAlingsås i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 23:01
  2. El uppvärmd bakruta på 9-3 sportcombi?
    Av 9-3SC i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 23:27
  3. NY Framruta
    Av Complex i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 19:41
  4. Ny framruta
    Av Bennet i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •