Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

  1. #1

    Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Skattepengarna dök ju upp nyss så en uppgradering av gamla härket kanske skulle ordnas.

    Utgångspunkt:
    Saab 9-3, 1999
    B204E, 154 hk
    JT 3" system från turbon bak + sportkat
    Oppenair luftfilter (ännu ej monterat)

    Det som skulle behövas:
    Magnetventil + slang
    Ny styrenhet med steg 3.


    Jag skulle vilja ha en bil som jag enkelt kan omvandla till orginal vid besiktning ifall de är kinkiga. Dvs. jag skulle vilja byta tillbaka till orginalboxen.
    De flesta av trimföretagen erbjuder ju boxar mot saftiga summor.

    Så kan jag köpa en box på skroten och chippa om den så att den passar min?
    Vad bör jag leta efter för att boxen skall passa?
    Eller är det bara första bästa T5box för 9-3 och sen skicka till trimfirman?

    Magnetventil, vart hittar man billigaste nya?
    Slangpaketet till MV, billiga färdiga paket eller är det lite tillbehörsslang som gäller?

    Nordic skriver "Modifierad wastegate" på sitt steg3. Vad är det som är modifierat med den?
    Ingen annan verkar ju ha det på sina steg3.

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Du behvöer inte byta box på besiktningen, det räcker med att dra ur kontakten till magnvetventilen eller säkringen till denna.
    Modifierad WG = starkare fjäder i den.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Du behvöer inte byta box på besiktningen, det räcker med att dra ur kontakten till magnvetventilen eller säkringen till denna.
    Tänkte mer på risken att de får för sig att koppla in sig via OBDn på bilen.
    Har iofs inte råkat ut för det själv men morsans Seat råkade ut för det.

    Och då är väl orginalboxen att föredra..?


    Edit: tack för det andra svaret btw.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 933

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    När jag besiktigade senast fick jag svaret att de bara kopplar upp sig mot styrboxen på bilar från 2002 och nyare.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    När jag besiktigade senast fick jag svaret att de bara kopplar upp sig mot styrboxen på bilar från 2002 och nyare.
    Och att de enbart kollar felkoder såsom felaktig katalysatorfunktion osv. Att de skall kunna läsa ur programmet och jämföra mot original kommer aldrig att hända på din bil!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 933

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    När jag besiktigade senast fick jag svaret att de bara kopplar upp sig mot styrboxen på bilar från 2002 och nyare.
    Och att de enbart kollar felkoder såsom felaktig katalysatorfunktion osv.
    Precis...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  7. #7

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Så ingen risk att de krånglar med min bil då.

    Kan svara själv efter idogt letande att magnetventilerna verkar vara billigast hos Speedparts (suprise:-P).
    Pirat för 1380 kr
    "Orginal" 2,850 kr

    Någon som haft problem med den billigare?

    Slangsatsen därifrån verkade inte allt för dyr heller. Eller så får det väl bli lite tillbehörs slangar i rätt dimensioner.

    Hur nödvändigt är det med moddad wastegate förresten?
    Är det någonting som brukar krågla vid detta trim?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    255

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Den billiga MV skall du undvika om du skall trimma.
    Om du behöver en moddad WG beror på programvaran.
    När det gäller slangarna så är det inte bara rätt dimension utan rätt längd också som gäller om man nu inte köper en satts med en gång.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Om du vill komma undan lite billigare när det gäller magnetventilen så kan du ju köpa en på t.ex skroten, http://www.laga.se eller Pryltorget här på forumet, men då finns ju heller inga garantier för att den är hel eller håller i mer än en vecka.

    Vad Nordic gör med sin modifierade wastegate är de nog rätt bra själva på att svara på. Slå dem en pling eller skicka ett e-mail så kan de nog svara.
    Men jag skulle själv tro att de sätter i en hårdare fjäder.

    Vad besiktingen kommer att säga om din bil? Ja, det beror helt på vad du stöter på för gubbe och vad du har gjort med bilen.
    Sätter du på en större turbo och de upptäcker det så kan du få nedslag. Samma sak gäller avgassystemet.
    Det är många, inklusive mig själv, som har klarat sig igenom med 3" avgassystem, men det gäller ju att använda det som finns innanför pannbenet, åk inte dit med endast en dämpare och utan kat, utan se till att ha det i bra skick med rätt utrustning.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Charlie
    Den billiga MV skall du undvika om du skall trimma.
    Har fått uppfattningen att även orginal går sönder lite random vid trimning, fast det kanske bara är ifall de är lite dåliga till att börja med.
    Får se hur det blir där.
    Begagnad eller pirat känns som om det är ganska ungefär lika stor risk för båda att de går sönder.

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Vad besiktingen kommer att säga om din bil? Ja, det beror helt på vad du stöter på för gubbe och vad du har gjort med bilen.
    Sätter du på en större turbo och de upptäcker det så kan du få nedslag. Samma sak gäller avgassystemet.
    Det är många, inklusive mig själv, som har klarat sig igenom med 3" avgassystem, men det gäller ju att använda det som finns innanför pannbenet, åk inte dit med endast en dämpare och utan kat, utan se till att ha det i bra skick med rätt utrustning.
    Reten av bilen borde inte vara något problem på besiktningen, har ju passerat med 3" system förut. Så länge de inte rotar i boxen så är den delen lugn.

    Lutar mest mot Nordics programvara i boxen.
    Vet att detta inte "får" diskuteras här, men eller ?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    692

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    De kontrollerar bara lambda/avgas-felkoder i de nyare bilarna då svenska besiktningen numera värnar väldigt mycket om miljön ;P
    Airbag-felkoder mm är inga problem att komma igenom med... ;S

    Men som sagt, ska inte vara några problem för din del. Besiktning beror alltid lite på vart man besiktigar, när och vem som besiktigar. Finns en del som utan större problem fått igenom 400hk-Saabar.

    Mvh

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Citat Ursprungligen postat av 93-2.0T
    Lutar mest mot Nordics programvara i boxen.
    Vet att detta inte "får" diskuteras här, men eller ?
    1: Maptun
    2:Speedparts
    Trollspeed
    Nordic
    3: Övrigt

    Eller gör det själv med T5suite
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    255

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    [quote=93-2.0T]
    Citat Ursprungligen postat av "Turbo_Charlie":2fpfustf
    Den billiga MV skall du undvika om du skall trimma.
    Har fått uppfattningen att även orginal går sönder lite random vid trimning, fast det kanske bara är ifall de är lite dåliga till att börja med.
    Får se hur det blir där.
    Begagnad eller pirat känns som om det är ganska ungefär lika stor risk för båda att de går sönder.[/quote:2fpfustf]
    Ja T5 MV är kända för att krångla men oftast brukar dom då vara slitna och den billiga ScanTech ventilen skall du absolut undvika.
    Så pirat eller begagnad tycker jag också går på ett ut.

    Ett alternativ är att få boxen moddad så du kan köra med en billigare och driftsäkrare T7 MV.
    Kräver både modd av hårvaran och mjukvaran i boxen och lite kabel fixande med en ny kontakt.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  14. #14

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Ingen har nämnt något om att kopplingen behöver bytas, är inte det något som mer eller mindre måste bytas får att upprätthålla någon form av driftsäkerhet?

    Nordics programvara, kräver den mod. MV, till skillnad från t.ex. Maptuns? Vad händer om man inte kör med mod MV med Nordic steg 3, eller kör med mod. MV med Maptuns steg 3?
    Alla mina frågor gäller: Saab 9-3 2.0T 185hk T5 manuell, -98.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Citat Ursprungligen postat av Yalouque
    Ingen har nämnt något om att kopplingen behöver bytas, är inte det något som mer eller mindre måste bytas får att upprätthålla någon form av driftsäkerhet?

    Nordics programvara, kräver den mod. MV, till skillnad från t.ex. Maptuns? Vad händer om man inte kör med mod MV med Nordic steg 3, eller kör med mod. MV med Maptuns steg 3?
    Någon modifiering av magnetventilen MV är det väl inte fråga om i något av alternativen Nordic eller Maptun utan det är är väl fråga om en starkare fjäder i WG-dosan i Nordics alternativ?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Yalouque
    Ingen har nämnt något om att kopplingen behöver bytas, är inte det något som mer eller mindre måste bytas får att upprätthålla någon form av driftsäkerhet?

    Nordics programvara, kräver den mod. MV, till skillnad från t.ex. Maptuns? Vad händer om man inte kör med mod MV med Nordic steg 3, eller kör med mod. MV med Maptuns steg 3?
    Någon modifiering av magnetventilen MV är det väl inte fråga om i något av alternativen Nordic eller Maptun utan det är är väl fråga om en starkare fjäder i WG-dosan i Nordics alternativ?
    Ursäkta, det var naturligtvis waste gaten jag syftade på. Vad händer om jag kör med Nordics steg 3-program utan modifierad WG?
    Alla mina frågor gäller: Saab 9-3 2.0T 185hk T5 manuell, -98.

  17. #17

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Lånar tråden:

    Steg 3-box från Nordic eller Maptun, ihop med 3" DP med race cat. och original cat back-system, fungerar det på lång sikt? Hur mycket av effektökningen kan tänkas försvinna (Nordic steg 1=220hk (nuvarande i min bil), steg 3=265hk)), jämfört med om jag kör med 2,5" cat back?
    Alla mina frågor gäller: Saab 9-3 2.0T 185hk T5 manuell, -98.

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Citat Ursprungligen postat av Yalouque
    Lånar tråden:

    Steg 3-box från Nordic eller Maptun, ihop med 3" DP med race cat. och original cat back-system, fungerar det på lång sikt? Hur mycket av effektökningen kan tänkas försvinna (Nordic steg 1=220hk (nuvarande i min bil), steg 3=265hk)), jämfört med om jag kör med 2,5" cat back?
    Nej!
    2,5" sport system efter katten minst är att rekomendera!

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  19. #19

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Citat Ursprungligen postat av Yalouque
    Ingen har nämnt något om att kopplingen behöver bytas, är inte det något som mer eller mindre måste bytas får att upprätthålla någon form av driftsäkerhet?
    Bättre Koppling är högst önskevärt ifall man vill gasa på lite.
    Räknar inte med allt för många månader/veckor på den som sitter i nu när steg3 monteras.
    Sen blir det Viggen koppling för min del.

  20. #20

    Re: Nybörjarfrågor steg3 trimning OG93

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av Yalouque
    Lånar tråden:

    Steg 3-box från Nordic eller Maptun, ihop med 3" DP med race cat. och original cat back-system, fungerar det på lång sikt? Hur mycket av effektökningen kan tänkas försvinna (Nordic steg 1=220hk (nuvarande i min bil), steg 3=265hk)), jämfört med om jag kör med 2,5" cat back?
    Nej!
    2,5" sport system efter katten minst är att rekomendera!

    /F
    Ok :/ Vad för konsekvenser kan körning med original (2,25"?) orsaka?
    Alla mina frågor gäller: Saab 9-3 2.0T 185hk T5 manuell, -98.

Liknande ämnen

  1. Playstation 3 Nybörjarfrågor
    Av Qvintus i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-12, 20:10
  2. Nybörjarfrågor om service av 9-3 SS -03 6800 mil
    Av Oddish i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 23:59
  3. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 20:57
  4. Lite blandade nybörjarfrågor
    Av plirum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •