Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kupéfläkt ur funktion OG9-3

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Kupéfläkt ur funktion OG9-3

    Hej!

    Idag när jag starta bilen så blåste inte fläkten igång som vanligt.

    Kupefläkten var helt död, jag kika på säkringar å provbytte relä, inget funka.

    Är det så illa så fläkten har gett upp eller finns det andra saker att kolla?
    Det gäller en OG9-3 -02.

    mvh matte
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-30 klockan 18:31.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    59

    Kupéfläkten går bara på fullt.

    Har problem med kupéfläkten som alltid går för fullt spelar ingen roll om man stänger av bilen och drar ut nyckeln går ändå. Man måste ta ut säkringen för att den ska stanns. Acc:n är kollad bilen är en 9-3 Aero -01
    Full gas spar tid!
    STCS #6078

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Kupéfläkten går bara på fullt.

    Defekt fläktmotstånd/-regulator: http://photo.platonoff.com/Auto/2006...ontrol_Module/
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4

    Re: Kupéfläkten går bara på fullt.

    ok verkar ju inte allt för svårt att byta enligt länken. är det någon som vet cirka priset på en sådan?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59

    Re: Kupéfläkten går bara på fullt.

    Citat Ursprungligen postat av kalle75
    ok verkar ju inte allt för svårt att byta enligt länken. är det någon som vet cirka priset på en sådan?
    Hade samma problem för ett tag sedan. Var inne på SAAB, tror de sade runt 1100-1200. Jag hittade en begagnad i Trollhättan (SDCC?) som de skickade till mig, blev under halva nypriset inklusiva frakt, minns inte exakta summan.
    Har en svart 9-3 Sport -99

  6. #6

    Kupéfläkt ur funktion OG9-3

    Hej!
    Har läst många trådar gällande kupéfläktar men inte riktigt fått klarhet i vad man ska göra.

    Till problemet:
    Har en saab 9-3 1999 med acc. Kupéfläkten bara dog en dag och var ganska jobbigt nu när vintern kom. Bytte fläktmotorn men inte ett liv. Kommer ström fram, kostant på den röda.. Men fläkten går ändå inte. Har tvångsmatat fläkten och sett så den nya fungerar. Har även bytt förkopplingsmotståndet? till fläkten( den lilla vita kontakten med en resistor på som sitter fram vid fläkten) men blev ingen skillnad. I de andra trådarna står det att det är förkopplingsmotståndet inne under handskfacket som gett sig, men då går fläkten konstant och inte går att stänga av? Är det detta som troligtvis gett sig på min bil med eller vad tror ni? Om det är den, vad är det som går sönder och kan man laga det själv?

    Tacksam för svar!
    Philip

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Kupéfläkt 9-3 og ur funktion!

    Eftersom fläktmotorn jordar via fläktregulatorn skulle jag gissa att du hittar felet där trots allt, särskilt om du bytt motor och felsökt som du beskriver.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8

    Re: Kupéfläkt 9-3 og ur funktion!

    När du säger fläktregulatorn, menar du då den jag bytt fram vid fläkten? eller är det den som är bakom handskfacket?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-30 klockan 18:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Kupéfläkt 9-3 og ur funktion!

    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-30 klockan 18:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10

    Re: Kupéfläkt 9-3 og ur funktion!

    fläktregulatorn kostade 300 spänn på min lokala skrot, det är ju som sagt ett väldigt vanligt fel. Jag hittade inte heller nån på nätet för nåt vettigt pris.
    900 2.0t Speedparts steg 3 -94

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Kupéfläkt 9-3 og ur funktion!

    Måste man nödvändigtvis alltid handla "på nätet" numera?

    Både Saab och de allra flesta företag som säljer bilreservdelar tex Mekonomen, Meca med flera kan ta hem en fläktregulator om de inte har i lager även om den inte finns i respektive webshop.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12

    Re: Kupéfläkt 9-3 og ur funktion!

    Åkte bort till saab och köpte ny regulator. Kostade 1100 kr men det fick jag ta. Nu fungerar allt som det ska igen! Tack för hjälpen ni som svarat!

    //Philip

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Kupéfläkt 9-3 og ur funktion!

    Har du kvar kvittot eller förpackningen där du kan läsa artikelnumret?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-30 klockan 18:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14

    Re: Kupéfläkt 9-3 og ur funktion!

    jadå

    artikelnr: 5045158
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-30 klockan 18:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313

    Re: Kupéfläkt 9-3 og ur funktion!

    Är denna fläktregulator samma på alla ng900/og9-3? Om det måste vara från nån viss årsmodell?
    Saab 62-93

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kupéfläkt ur funktion OG9-5
    Av Jimix i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2023-10-01, 08:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •