Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: koppla bilstereo till tändningen....9-3 -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    56

    koppla bilstereo till tändningen....9-3 -08

    Tjena!

    Jag har precis monterat en Kenwood dubbel din i min saab 9-3 turbo x -08.

    Så jag har en liten nybörja fråga om hur man får till det så att stereon styrs utav tändningslåset? Då jag måste stänga av/på stereon manuellt.

    Just nu har jag kört ihop memory (gul) och acc+ (röd). Och på det visset så har jag ju ingen styrning med tändningslåset...

    Jag är med på att den gula ska ha konstant +

    Den röda kabel som kommer från stereon är ju lös och vet inte vart den ska kopplas in för att få funktionen?

    När jag följer iso kablaget som jag fick med för min bil från kenwooden, så är det ju gul och svart (jord) som går ihop med röd och svart från org iso kontakten i bilen.


    Mkt tacksam om någon har ett tips på hur man bär sig åt

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: koppla bilstereo till tändningen....9-3 -08

    En multimeter vore inte så dumt.. Men det är så enkelt att den röda ska ha ström när du har tändningen på men inte ström när tändningen är av.

    ISO-kablage till stereos brukar det kunna gå att skifta på gul och röd samt koppla ihop dom för att biltillverkare inte följer standard alla gånger på vilken av platserna som är ACC och Memory och ihopkopplad får du just de funktionen du har nu... Därför kan man oftast flytta så att gul hamnar på röd och tvärtom. Måste du koppla ihop röd och gul? Finns det ingen annanstans i ISO-kablaget till stereon där du kan sätta någon av de två kablarna så att de hamnar på varsinn plats?

    Vidare, när du har kopplat så så kolla att du har minne på stereon även när efter du tagit ur nyckeln. Om stereon tappar minnet när du har bilen avstängd så sitter gul och röd på fel plats. Då måste du skifta plats på dom med varandra.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Koppla bilstereo, funkar inte
    Av AndreasOstman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 19:24
  2. Koppla original slutsteg till ny bilstereo i 9000 CS -96?
    Av jompao i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 18:17
  3. Hur koppla dimmljus+parkeringsljus på tändningen?
    Av Nicke_TT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 23:20
  4. Koppla in extern enhet till org. bilstereo
    Av Robin_H i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 16:16
  5. Box i vänstra hjulhuset og900...är till tändningen.
    Av dresen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •