Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Studielån eller sparpengar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Studielån eller sparpengar

    Hej.

    Efter diskussion med studiekamrater blev jag lite fundersam på om jag gör rätt.

    Under min utbildning måste 1,5 år finansieras via CSN. Jag blir anställd 1 juli 2011 och har alltså drygt 6 månader kvar tills dess.

    Hittills har jag valt att bara ta studiebidraget på 2700 kr och belasta mitt sparkonto med 5000 kr varje månad.
    Det hela är tänkt som ett lån av mig själv där allt är bokfört och skall betalas tillbaka till sparkontot när jag fått en inkomst.

    Anledningen till detta är främst en ovilja att ta lån. Det är enklare att betala tillbaka till sig själv, man slipper räntekostnad, skuldfri etc.

    Pga. tidigare jobb och föräldrars sparande är sparkontot bra och det finns gott om buffert efter avslutade studier.

    Efter 1 juli studerar jag med mycket förmånliga villkor och räknar med att betala tillbaka större delen av min skuld till mig själv under 6 månader.


    I diskussionen ansåg mina kamrater att jag tänker fel, den generella uppfattningen var att man skall ta csn-lån om man kan pga. att det är så förmånligt. Räntan är så låg att det är bättre att jag har mina sparpengar fria. En person ansåg t.ex. att om jag inte behövde pengarna borde jag ändå låna dem och investera dem istället.

    Ett lite vettigare argument är att när jag börjar jobba och skall köpa bostad så är det bättre att ha sparpengar för att slippa låna så mycket av banken.
    Om jag hamnar i den del av landet jag vill bör inte ett banklån för en bostadsrätt bli stort eller inte behövas alls, men placeringarna är inte klara.

    Tycker ni jag gör rätt eller fel?
    Jag slipper ju kostnaden för räntan till CSN men är ett banklån så mycket dyrare att det är dumt att göra av med sparpengar?


    Tack på Förhand.
    Mvh

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 455
    Medlem#
    9481

    Re: Studielån eller sparpengar

    Jag hade nog gjort exakt det samma, har man pengar så att man gott och väl klarar sig, varför ska man gå och låna om man inte behöver.

    Jag hade massa kompisar som sa precis som dina, att ta lån och investera sparpengarna, och vad jag vet så var det inte en jäkel som investerade en krona på något utan man satte sprätt på dem pengarna med på andra saker.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    978

    Re: Studielån eller sparpengar

    Ja tycker du gör helt rätt! Känns mer som deras argument grundas på att dom kanske inte har samma finansiella resurser som du!

    Framför allt är det smart att spara i förebyggande syfte t.ex en bostad. Kör på bara!

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246

    Re: Studielån eller sparpengar

    Ta med i beräkningen att räntan på CSN lånet inte är avdragsgill (till skillnad mot vanliga banklån)

    Tycker du gör helt rätt i att använda sparslantarna nu när dom behövs.

    Den som lever i skuld är inte längre fri
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 786

    Re: Studielån eller sparpengar

    Jag blir varm i hjärtat och nästan tårögd när jag läser hur i mina ögon rätt du resonerar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Studielån eller sparpengar

    Tack så jättemycket allihop för era svar!

    Var väldigt skönt att höra era åsikter, jag blev nästan utpekad som dum tidigare idag.

    Det var uppenbarligen väldigt svårt att acceptera att jag inte vill ta lån om jag inte behöver, oavsett hur förmånligt det är. Jag är ganska ung (22 år) och tycker det är skönt att få vara skuldfri om det går och det var precis det här mina föräldrar sparade pengar för.
    Tror det ligger något i det Johnnyman säger att det finns ett visst mått av avundsjuka.

  7. #7
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 531

    Re: Studielån eller sparpengar

    Men om man har sparpengarna på ett konto som nu ger tillbaka mera än 2,4% (csn ränta 2010).
    Så borde väl det vara smartare?
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  8. #8

    Re: Studielån eller sparpengar

    Den som är utan skulder är fri. En gammal sanning

    Du ska betrakta dina studier som en investering inte som en utgift. Förhoppningsvis kommer dina studier ge bättre avkastning på pengarna än om de legat kvar på banken.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 786

    Re: Studielån eller sparpengar

    Citat Ursprungligen postat av MrDanger
    Men om man har sparpengarna på ett konto som nu ger tillbaka mera än 2,4% (csn ränta 2010).
    Så borde väl det vara smartare?
    Nja, kapitalinkomster beskattas med 30% medan CSN-räntan inte är avdragsgill så lite bättra avkastning måste du väl ha för att det skall gå jämnt upp?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    816

    Re: Studielån eller sparpengar

    Precis som redan skrivits så är inte csn-ränta avdragsgill.
    Räntan är dessutom rörlig och de tar hutlöst betalt för att ammortera av allt i en klumpsumma, så sticker räntorna så är det kanske inte speciellt förmånligt längre även om det var det just under tiden du pluggade? Det är enklare att slå 2.5% i avkastning än att slå 10% avkastning om det vill sig riktigt illa, oavsett inflationsläge (nu tror jag dock inte att riksdagen skulle låta en csn-ränta sticka så pass)

    Jag hade också studiekamrater som lånade från csn bara för att investera. Och visst kan man tjäna på det, men det är inte speciellt troligt att man gör det på endast räntebärande pengar och att riskera lånade pengar i andra typer av värdepapper är något jag har svårt för.

    Personligen tog jag mig igenom mina högskolestudier utan lån, jag hade jobbat ihop ett skapligt kapital innan och slet också som ett djur på mitt gamla jobb under somrarna.
    Det är väldigt skönt idag, och visade sig faktiskt också vara en merit när jag sedan började söka jobb.
    Sen så har inte jag haft en fast amorteringsplan där jag har betalt tillbaka pengarna till mitt sparkonto, främst pga jag ansåg att en utbildning var en fullgod sak att lägga sparpengar på.

    Jag tycker du gör helt rätt som inte lånar när du inte behöver.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246

    Re: Studielån eller sparpengar

    På den tiden jag pluggade låg CSN räntan klart under ett vanligt sparkonto på banken, men några år senare hade CSN kommit ikapp och låg då med en ränta på klart över t.ex. boräntorna.

    Eftersom riksdagen sätter CSN räntan (funkar det så fortfarande?) så följer den inte marknadsräntorna och blir därmed lite av ett "lotteri". Vissa perioder är räntan låg medan det under andra perioder blir hög ränta.

    Om man trots pengar på banken ändå överväger att låna till studier kan det vara ett alternativ att ta ett vanligt banklån istället. Banken är säkert behjälplig med kalkyler på detta.

    Kan säga att det känns riktigt bra att ha bara 1500kr kvar på studielånet
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    313
    Medlem#
    7504

    Studielån eller sparpengar

    Nästa höst sitter förmodligen även jag i skolbänken igen! Har ett års uppehåll nu då jag jobbar, men funderat en del kring det där med studielån eller ej... 4år utbildning och en lägenhetskostnad på säg 2600kr i Trollhättan? Hur stor budget bör man räkna med för att "klara" sig? Cirka min startsumma? Gör nog helst valet direkt när ja börjar om det blir lån eller inte.

    Mvh Ola N
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Studielån eller sparpengar

    Jag tycker du gör helt rätt.
    Dock vill jag tillägga att det oftast även är en bra investering att låna från CSN för att finansiera studier med. Det är långt ifrån alla som har möjlighet att jobba ihop såpass mycket pengar att man kan finansiera 3-4års studier. Speciellt om man studerar som ung.

    En annan anledning till att undvika CSN är att de inte verkar vara underställda några somhelst lagar och kan göra lite precis hur de vill. Det går t.ex. inte att bestrida en fodran från CSN på det vanliga rättsliga sättet utan det hamnar hos en speciellt utvald nämnd...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Studielån eller sparpengar

    Den positiva sak som inte nämnts med CSN är att återbetalningen kan baseras på ens inkomst så det blir aldrig jobbigt att betala igen.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Studielån eller sparpengar

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Den positiva sak som inte nämnts med CSN är att återbetalningen kan baseras på ens inkomst så det blir aldrig jobbigt att betala igen.
    Det finns en baksida av detta också. Om du får en nedsatt återbetalning ett år för att du har en låg inkomst, så kommer du få en väldigt hög återbetalning när du sedan får en högre inkomst igen. För återbetalningstiden ändras inte.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Studielån eller sparpengar

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Den positiva sak som inte nämnts med CSN är att återbetalningen kan baseras på ens inkomst så det blir aldrig jobbigt att betala igen.
    Det finns en baksida av detta också. Om du får en nedsatt återbetalning ett år för att du har en låg inkomst, så kommer du få en väldigt hög återbetalning när du sedan får en högre inkomst igen. För återbetalningstiden ändras inte.
    Detta var inge vidare nyheter för mig...
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246

    Re: Studielån eller sparpengar

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Den positiva sak som inte nämnts med CSN är att återbetalningen kan baseras på ens inkomst så det blir aldrig jobbigt att betala igen.
    Det finns en baksida av detta också. Om du får en nedsatt återbetalning ett år för att du har en låg inkomst, så kommer du få en väldigt hög återbetalning när du sedan får en högre inkomst igen. För återbetalningstiden ändras inte.
    Det beror på när man tog lånet
    För nya lån är återbetalningstiden fast.
    För gamla lån gäller andra regler.
    För mitt lån gäller att det helt avskrivs när jag fyller 65år (tänk om det kunde gälla alla lån )
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    816

    Re: Studielån eller sparpengar

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Jag tycker du gör helt rätt.
    Dock vill jag tillägga att det oftast även är en bra investering att låna från CSN för att finansiera studier med. Det är långt ifrån alla som har möjlighet att jobba ihop såpass mycket pengar att man kan finansiera 3-4års studier. Speciellt om man studerar som ung.
    Så sant.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    491

    Re: Studielån eller sparpengar

    Av någon anledning finns det en väldigt utbredd attityd att man är dum i huvudet om man inte maxar sitt csn-lån.

    Jag pluggade i massor av år och tog så lite lån jag kunde och blev såklart dumförklarad av många. Nu efteråt har ett lån på strax under en femtedel av vad mina kompisar har och jag kan säga att det är ganska tyst från deras sida.

    Jag extraknäckte samtidigt som jag pluggade och levde av de pengarna, jag tog aldrig av mina besparingar. Besparingarna behövde jag när jag hade svårt att hitta ett jobb efter examen. Funkade bra för mig.
    Utan Saab

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Studielån eller sparpengar

    Citat Ursprungligen postat av rejser99
    Av någon anledning finns det en väldigt utbredd attityd att man är dum i huvudet om man inte maxar sitt csn-lån.

    Jag pluggade i massor av år och tog så lite lån jag kunde och blev såklart dumförklarad av många. Nu efteråt har ett lån på strax under en femtedel av vad mina kompisar har och jag kan säga att det är ganska tyst från deras sida.

    Jag extraknäckte samtidigt som jag pluggade och levde av de pengarna, jag tog aldrig av mina besparingar. Besparingarna behövde jag när jag hade svårt att hitta ett jobb efter examen. Funkade bra för mig.
    Många glömmer som sagt att det finns ett mellanting mellan att låna så mycket man får, och att inte låna alls.

    Själv lånade jag så mycket jag behövde för hyra, mat och dylikt (inget lyxliv), vilket kunde vara allt från ingeting en termin när jag bodde kvar hos mor & far, halvtid när jag hade extrajobb och egen lägenhet, och max sista terminen när jag inte hade något extrajobb.

    Allt som allt ca. 100k studielån för 4-års studier känns helt ok även om jag skulle föredragit att kunna finansiera allt själv som TS.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 22:33
  2. [LÖST] Ska man ha slitsade eller borrade skivor eller helst bägge?
    Av ScottaN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •