Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Nån mer som har problem med telia digital tv?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228

    Nån mer som har problem med telia digital tv?

    Tänkte kolla ifall nån mer än jag är drabbad?

    Boxen talade om att den behövde göra en uppdatering. Efter att uppdateringen är gjord och det startas upp igen så står det att något har blivit fel och att man skall prova att starta om boxen. Givetvsi hjälper inte detta..

    Till saken hör att man inte kan komma fram till telia varken via telefon eller på internet så något torde ju vara galet.

    /F
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Nån mer som har problem med telia digital tv?

    Kolla på Aftonbladets förstasida...
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Nån mer som har problem med telia digital tv?

    Funkar för mig nu!
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Nån mer som har problem med telia digital tv?

    Min box är på istort sätt dygnet runt då ja bara stänger av tv'n och många gånger när ja slår på tvn så är den röda rutan uppe och det står att ett fel har inträffat och man måste stänga av boxen, självklart finns det ingen on/off knapp utan man måste rycka sladden

    Har även hänt att boxen helt plötsligt startar om av sig självt mitt under något bra tv program

    Annars funkar den kalas.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Nån mer som har problem med telia digital tv?

    Jag har kört, och kör fortfarande tv från Telia och det fungerar klippstabilt. De gånger det krävs uppdatering så går det utan problem också. Vilken box kör ni med? Jag kör med "HD-boxen" som kom får nått år sen.

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Nån mer som har problem med telia digital tv?

    Min box är nog en gammal variant Motorola VIP 1910-9

    HD-boxen är väl den med hårddisk?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Nån mer som har problem med telia digital tv?

    Min heter VIP 1903...kanske lite fel att kalla det för HD box men jag menar att den har HDMI utgång till skillnad mot min förra stenåldersbox som jag fick köra scart ut. Det var ju iofs inga fel med den boxen heller men. Box med hårddisk får det bli vid nästa ombindning av abbonemanget!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Nora, Västmanland
    Inlägg
    193

    Re: Nån mer som har problem med telia digital tv?

    Jag har haft mycket problem, boxen heter 1910-9.
    Oftast blir jag utloggad och får vänta på inloggning, denna hänger sig ofta på ett visst procenttal och så får man en ledsen smily
    Enda som hjälper då är att rycka strömkabeln.
    Alternativt så blir bilden bara grå.......samma åtgärd krävs.
    Annat som händer är att bilden hänger sig helt, får "mosaikmönster" och ljudet blir extremt dåligt, eller en kombination av alla möjliga fel.
    Felen uppträder lika gärna under direkt tv-tittande som under play eller anytime-tittande.
    Box samt switch (?) (som delar TV, tele och internetsignal) är bytt, inget av detta hjälpte.
    Däremot efter någon slags uppdatering ett par veckor efter den som denna tråden handlade om så har det faktiskt funkat felfritt. *peppar-peppar*

    F.ö verkar deras kundtjänst vara rena skämtet, man blir bortkopplad gång på gång. Man börjar undra om det är ett aktivt val.
    Man blir lovad än det ena än det andra, sen nästa gång man ringer och efterfrågar något så har föregående telefonist inte skrivit något i sin logg.
    "-Ja jag ser att du har ringt, men det står inget om att du skulle ha blivit lovad något"

    Höjden var när jag på Telias initiativ (ej något jag krävde själv) blev lovad 400 kr i kompensation för strul som vart med telefoni.
    Några pengar dök aldrig upp, när jag efterfrågar utlovade 400 kr så fanns inget skrivet om att jag ö.h.t skulle vara lovad några pengar.
    Efter mycket om å men så:
    "-Ja jag får väl lita på vad du säger, men det är inte vi som sköter detta med kreditering, jag kopplar dig vidare"
    Den kvinnan som då praktiskt ska ordna så att jag krediteras 400 kr börjar istället ifrågasätta en massa och fråga om detaljer.
    Jag svarade benhårt att sakfrågan redan är löst och att detta bara gällde den praktiska krediteringen av 400 kr.
    Motvilligt så skulle jag få mina pengar

    När fakturan kommer, vad står det tror ni?
    "Engångsavgift 400 kr"

    Jag blev erlagd att betala 400 kr istället, höll på å smälla av

    Ringde då ytterligare en gång och sa att jag inte var nöjd, med räkningen, och bad dom förklara vad dom 400 kr jag var ålagd att betala bestod av.
    En stunds tystnad följde, sedan
    "-Du skulle ju få 400 kr........"
    "-Ja, det blir väl minus 400?"
    "-Ja, detta blev ju plus 400....."
    "-Ja..."
    "-Det måste ha blivit fel på plus och minus"

    Och jag som bara loggade in för att läsa om oil sludge

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Nån mer som har problem med telia digital tv?

    Har ständigt problem med telia.
    Är det inte hemtelefonen som inte fungerar är det bredbandet.
    Riktigt skit företag. Kommer byta tillbaka till Bredbandsbolaget i maj utan tvekan.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268

    Re: Nån mer som har problem med telia digital tv?

    Svärföräldrarna har ständiga problem med detta system!
    Ständiga urloggningar och frysningar av bilden.
    Boxarna är splitt nya sedan några månader då de gamla havererat, de nya fick de betala själva!
    Och inte fungerar det bättre verkar det som..

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Nån mer som har problem med telia digital tv?

    Känner igen mycket av det som "vr6 variant sync" skriver.
    Fagra löften, kundtjänst som strular, bortkopplade samtal och rena helvetet.

    Till oss ringde Telia och sålde lösningen Telia Smart, som innehåller trådlöst bredand, ett tvkanal-paket och fast telefoni i ett och samma paket till en fördelaktig månadskostnad.

    Erbjudandet var så bra att jag gång på gång frågade om det fanns någon hake med det. Det enda säljaren kom på var att man band sig 18 månader.
    I övrigt inget mer negativt än så.

    * Paketet är ej kompatibelt med huslarm, något säljaren helt missar att berätta.

    * På Telias rekommendation kopplar vi till husets andra teleuttag. Resultat är en alltför dålig signal som gör att vi inte kan surfa trådlöst, som utlovat.

    * Vi får inte in några tv-kanaler alls. Inte ens basutbudet. Telias säljare glömde även att informera om att plug'n'play (vilket systemet utlovades att vara) innebar att man hade sin tv en meter från huvudjacket. Så lång var kabeln som följde med. I alla andra fall måste man köpa en trådlös bild/ljud-överföring från Telia för ytterligare 1.300 kronor.

    * I ett samtal med Telias support så får jag löftet att de kan skicka lite extra kabel kostnadsfritt.
    Kanon! Vi har 250 kvm hus (sant), uttaget i ena änden och tv i den rakt motsatta.
    Telia: "Uj! Så mycket kabel kan vi inte skicka!"
    Jag: "För att det är för dyrt?"
    Telia: "....Eh .... .... ja ...."

    Vi vägrar hur som helst köpa dessa trådlösa bild/ljud-överföringar eftersom vi faktiskt blivit lovade plug'n'play av säljaren och inte fick veta ett knyst om kravet på att ha tv en meter från huvudjacket.
    Till slut ger Telia efter och skickar dessa enheter gratis.

    Tilläggas bör att jag ägnar fyra kvällar på raken till Telias kundsupport, telefonköer och allt därtill enbart för att lösa tvkanalsfrågan.
    Under denna tid bekräftar Telia om och om igen att de faktiskt sålt tvkanal-lösningen till oss och lägger full energi på att få systemet att fungera hos oss.
    Lägg det på minnet!

    * Vi kunde surfa med fast lina, men när det ringer slår telefonerna ut bredbandet.

    * Vi får dålig signal på telefonerna. Linjen knastrar och alla som ringer oss konstaterar att mottagningen är kass.
    En telefon slås för övrigt ut helt och är fortfarande död.

    * Vi får efter mängder av timmar i telefonkö och ytterligare timmar av supporthjälp till i princip ingen nytta alls plötsligt veta att vi inte ens ska kunna ta emot några tvkanaler utöver basutbudet, eftersom vi tydligen bor utanför täckningsområdet. Så tvkanal-paketet kunde vi plötsligt glömma (!!!!).
    Det ironiska är att supportertjejen för dagen upptäcker detta på bara någon sekund, bokstavligt talat.
    Nu kunde man ju tycka att Telia kunde haft lite koll på det innan de säljer in något sådant, men ... Eller åtminstone kommit fram till det i ett mycket tidigare skede än nu och besparat oss många timmar i telefonkö samt käbbel om hur vi ska få igång systemet tidigare kvällar.

    * Vi får hem ett skriftligt avtal som plötsligt inte gäller Telia Smart, utan enbart bredband och fast telefoni.

    * Efter en jäkla massa käbbel med Telias supporttjänst, bortkopplingar hit och dit samt ett tillfälle där supportkillen helt enkelt lägger på luren i örat så får vi en tekniker skickad till oss som ska lösa den fasta telefonin, det trådlösa bredbandet samt att allting ska fungera med huslarmet.
    Representant för Telias kundrelationsavdelning sträcker ordentligt på sig när hon säger att "det kommer givetvis vara kostnadsfritt för er".
    Eh ...Ja? Det är inte vi som fuckat upp?

    * Teknikern som gör hembesök hos oss är nog det enda positiva i denna soppa.
    Görtrevlig, proffsig och han löste de problem han kunde lösa.
    Att vi fortfarande inte kan ta emot det tvkanalpaket som vi faktiskt tecknat oss för är ju knappast hans fel.

    * Samma representant för Telias kundrelationsavdelning erbjuder oss 400 kronor i kompensation för allt strul. Jag vägrar gå med på denna lösning, då Telias inkompetens faktiskt kostat oss mer än så i rena utgifter. Dessutom värderar jag min tid, och att lägga 5-6 timmar enbart till att sitta i telefonkö (dessutom till större delen med mobilt abbonnemang från annan operatör eftersom fast telefoni var utslaget) samt att stå ut med 4-5 veckors sammanlagt problem innan vi ens fått internet att fungera tycker jag är värt liiite mer än 400 kronor.
    Säger detta till Telias kundrelationsavdelning och påminner dem för säkerhets skull om vad vårt ursprungliga avtal gällde, att det finns en fenomenal bok som beskriver alla gällande lagar i Sverige och att man i denna bok faktiskt tar upp något som beskrivs som avtalsbrott.

    * Börjar för övrigt spela in alla samtal till/från Telias kundsupport och gör dem uppmärksamma om att jag faktiskt gör så också. Kör dessutom flera samtal på högtalarfunktion med arbetskollegor/vänner närvarande, för att fler ska höra deras tokigheter de vräker ur sig.

    * Telias kundrelationsavdelning hör av sig till mig igen. Nu har de sett över mitt ärende (igen????) och konstaterat brister i sin hantering (no shit?).
    Bli erbjuden en ny kompensation, som jag faktiskt godtar. Även om det täcker allt rent ekonomiskt och lite till så var det att ge Telia den enkla vägen ut.
    Men vi orkar inte med Telias så kallade kundsupport/kundrelationsavdelning mer.
    Det räcker nu!
    Vi har dock inte mottagit kompensationen än, utan bara nått en deal som Telia nu ska hålla.
    Så det blir ju intressant att se om det slutar som för "vr6 variant sync". Skulle de lyckas strula till det också så har vi lyckligtvis en hel del att backa upp emot och rättsliga åtgärder inom räckhåll, så ...

    * Idag har vi fungerande trådlöst bredband kompatibelt med villalarm. Vi har även fast telefoni med markant sämre mottagning än tidigare samt ett jack som helt enkelt slagits ut helt (av någon anledning?).
    Vi kan, hör och häpna, surfa och ta emot/ringa samtal samtidigt.
    Det utlovade tvkanal-paketet, som i ärlighetens namn var den största moroten för oss som bara har basutbudet, är dock bara att glömma ...
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921

    Re: Nån mer som har problem med telia digital tv?

    Trist att folk har problem, själv har jag inte haft några problem (som inte rör min egen utrustning) på min Telia Digital TV.
    Enda problemet jag haft är den trådlösa överföraren som 1 gång varje halvår tappar signalen, störande då ja men händer inte så ofta och inget jag kan klandra någon annan för. Så jag litar på SKI's och är en nöjdkund (sveriges näst nöjdaste digital tv kunder efter boxer).

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Nån mer som har problem med telia digital tv?

    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Trist att folk har problem, själv har jag inte haft några problem (som inte rör min egen utrustning) på min Telia Digital TV.
    Enda problemet jag haft är den trådlösa överföraren som 1 gång varje halvår tappar signalen, störande då ja men händer inte så ofta och inget jag kan klandra någon annan för. Så jag litar på SKI's och är en nöjdkund (sveriges näst nöjdaste digital tv kunder efter boxer).
    Problemet tycks ju förutom att vissa har tekniska problem vilket man kanske få räkna med då det handlar om en så pass ny teknik även vara att kundtjänsten i dessa angivna fall fungerar under all kritik.

    Sköts kundtjänsten helt i Telias egen regi eller ligger den hos någon underentreprenör?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921

    Re: Nån mer som har problem med telia digital tv?

    Citat Ursprungligen postat av LM

    Sköts kundtjänsten helt i Telias egen regi eller ligger den hos någon underentreprenör?
    Helt egen

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Nån mer som har problem med telia digital tv?

    vill nog säga att alla leverantörer har sina "surdegar", det finns alltid vissa fall som blir dåliga.

    sen handlar det ju om till stor del hur bra företagen sköter dessa punkter, och det verkar ju även det hänga på vilken person man får kontakt med på supporten.

    Jag hade enorma problem med min tidigare fiberleverantör, kommunens energibolag som står för det, kånglade med allt, de hade lagt in massa störningar osv så skulle man ladda ner tex en 300mb stor fil så låg det något i deras system som gjorde att det helt enkelt tappade anslutningen när det började laddas ner grejer, köra spelservrar osv gick inte, blv det mer än 15 samtidiga anslutningar så dog linan.

    Ringde till deras support 7-8 gånger på 2 månader, blev ingen skillnad.
    Tills en dag då jag blev heligt förbannad på tönten som hade hand om supporten, ringde istället till bolagets VD och frågade vad puckot på supporten höll på med, det tog sådär 5 minuter så ringer supportkillen upp igen, ber så mycket om ursäkt och sen dess fungerade mitt internet i 1 helt år innan jag sa upp det och flyttade, det var bara ren jäkla ovilja från den killen som skötte supporten, han gjorde lika lite åt när kompisar hade problem, det var allt från nätverkskablar till din dator som var felet.
    När chefen fick detta på bordet så blev det het annorlunda, helt plötsligt löste sig alltid alla problem vid första telefonsamtalet, inte som tidigare att man fick sitta hemma och experimentera när man redan visste att det inte var felet.

    Tydligen var det så att många satt och hll på med torrent nedladdningar osv, vilket belastade deras nät väldigt hårt, därför la de in grejer som gjorde att det tappade peering efter en viss datamängd, vilket då även ställde till problem för mycket annat som inte handlade om olagligheter.

    Detta fick jag dock nys om via en kille som var där och gjorde praktik.

    Själv kör jag comhem nu men ska byta til bredbandsbolagets fiber om ett par veckor, just 100mbit från bredbandsbolaget är nog iaf ett av dem som jag uppfattat som mest problemfria anslutningen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Nån mer som har problem med telia digital tv?

    Mr Dezent: Man kunde få avbryta bindningstiden med telia om man anser att de gjort något fel. Men en tekniker från telia måste komma till en 1-2 besök för att kolla så inte man gjort något fel själv.

    599kr i utkörningsavgifter, sen 300kr per påbörjad halvtimme.
    Man tappade ju nästan hakan. I maj byter jag till Bredbandsbolaget sa jag till dem. Sen la jag på.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Nån mer som har problem med telia digital tv?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Mr Dezent: Man kunde få avbryta bindningstiden med telia om man anser att de gjort något fel. Men en tekniker från telia måste komma till en 1-2 besök för att kolla så inte man gjort något fel själv.

    599kr i utkörningsavgifter, sen 300kr per påbörjad halvtimme.
    Man tappade ju nästan hakan. I maj byter jag till Bredbandsbolaget sa jag till dem. Sen la jag på.
    Om vi fått ett bra bemötande från support/kundtjänst så hade jag övervägt att bara säga upp avtalet.

    Men i vårt fall gick ju allt fel. Telia kontaktar på helt eget initiativ oss och erbjuder oss denna lösning, men levererar inledningsvis (under de första fyra veckorna) ingenting av det de utlovat, har en dryg, inkompetent och rent av arrogant kundsupport samt dessutom plötsligt bryter mot sitt eget avtal som de själva upprättat.

    Då ser jag liten anledning till att som kund bara säga upp avtalet istället för att ta strid.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

Liknande ämnen

  1. Problem med Telia, Vad hade ni gjort?
    Av Glader9991 i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-14, 19:54
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 14:15
  3. SMTP-server i iPhone med Telia?
    Av Alex9-3 i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 11:00
  4. Fler förbannade på Telia
    Av bilgalen i forum Off Topic
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 16:44
  5. Telia MobilSvar
    Av Fredrik / 1941 i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-18, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •