Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp: Vit, tjock, illaluktande rök ur avgasystemet.

  1. #1

    Hjälp: Vit, tjock, illaluktande rök ur avgasystemet.

    Hej, Vill börja med att säg att jag sökt på forum inkt detta om felet, som jag har för 2a gången.

    Bil: Saab 9-5 2,3t år 99a. 19000 mil.

    Problem: efter ca 1 minut efter startad motor i kallt temperatur så börjar det bolma vit "gräddig" rök som liktar som smällare, en frän krut liknande lukt. Röken är väldigt tjock och lägger sig. Inte som vattenånga som är tät men försvinner snabbt. Fyllde ett helt kvarter med rök igår så folk trodde det brann i princip.

    Det jag själv har konstaterat.
    * Vevhusventilationen har jag bytt till den nya.
    *Ingen vatten i oljan.
    *Den drar inte vatten.
    * Saknar ingen märkbar effekt.
    * Problemet försvinner när motorn når arbetstemp. Sen kan den stå en hel dag innan jag provar igen utan att problemet uppstår. Dock är det tillbaka på morgonen. Ju kallare det är ute ju värre blir det.

    Är det turbon som läcker ut olja tro?

    stort tack på förhand.

    Mvh Chrille

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Hjälp: Vit, tjock, illaluktande rök ur avgasystemet.

    Hej!

    Ja skulle sätta min slant på turbon som tackat för sitt.
    Röken är oftast vit med blåton men kan vara svårt att se ibland.

    Det du kan göra är att antingen lossa på avgasröret lr insugsröret på turbon och sen känna på axeln den ska glappa ytterst lite radielt dvs upp och ner men absolut inget axielt dvs in och ut.

    Det kan även vara dåliga ventiltätningar där av att röken försvinner när bilen blir varm och det tar en stund innan det kommer tillbaka. Men kolla turbon först.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Hjälp: Vit, tjock, illaluktande rök ur avgasystemet.

    Ok, tack. Får undersöka det du säger.

    J, möjligtvis att röken är av blå ton. Men den är betydligt vitare än "vanlig" blårök, som jag får vid hårt gaspådrag. Men det är en annan historia.

    röken liknar den som när man tex spiller olja på ett varmt grenrör.

    Tack för snabbt svar. Det uppskattas.

    Mvh.

  4. #4

    Re: Hjälp: Vit, tjock, illaluktande rök ur avgasystemet.

    Har precis samma problem som du har, har en aero 01a bytte allt ink turbo men drar fortfarande olja så antingen är det ringarna eller ventil tätningarna.
    Saab 9-5 Aero

  5. #5

    Re: Hjälp: Vit, tjock, illaluktande rök ur avgasystemet.

    Jag hade exakt samma sak på min 9-5 2.0 -99. Tog ett tag innan jag lyckades lokalisera själva problemet, men vet ej riktigt hur det ska lösas. Har en tråd som ligger lite tidigare om det och har ej fått svar på det. "Ispropp i vevhusventilation". Kan det vara samma elände?
    Jag fick samma vita rök när jag körde vid start på morgonen. Blev orolig och skulle kolla oljan, varvid ett övertryck hade uppstått. Poffade till rejält när jag skruvade loss oljestickan. Insåg att övertrycket måste skapat röken och tog bort en slangstump med backventil på, från oljepåfyllningsröret, för att den skulle få "andas" ordentligt. Kom då ut en massa issörja bl.a. från rörstumpen som kom från ollefällan. Finns även en backventil på den slangen, som ej är åtkomlig, men dom fryser vid kallare temperaturer. Även i slangarna kan det finnas mycket is i. Turbon är hel och det är ej läckage från kylvätskan. Som sagt, hoppas ju på svar om nån vet vad göra. Läs annars min tidigare tråd skriven i början dec. Jag är ju ganska dålig på bilar själv.

    Mvh

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826

    Re: Hjälp: Vit, tjock, illaluktande rök ur avgasystemet.

    Citat Ursprungligen postat av Zilversurf
    Finns även en backventil på den slangen, som ej är åtkomlig, men dom fryser vid kallare temperaturer.
    Är det backventilen vid spjällhuset du menar? Isåfall har du/någon kanske inte monterat det rätt, man ska ju linda in backventilen tillsammans med vattenslangarna till spjällhuset för att det inte ska frysa! I vv satsen finns det med grejer för detta!

  7. #7

    Re: Hjälp: Vit, tjock, illaluktande rök ur avgasystemet.

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Zilversurf
    Finns även en backventil på den slangen, som ej är åtkomlig, men dom fryser vid kallare temperaturer.
    Är det backventilen vid spjällhuset du menar? Isåfall har du/någon kanske inte monterat det rätt, man ska ju linda in backventilen tillsammans med vattenslangarna till spjällhuset för att det inte ska frysa! I vv satsen finns det med grejer för detta!
    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg 1 dec. Ispropp i vevhusventilation. "Den slangen är f.ö. dragen som den ska, isolerad på spjällhusets kylvätskeslangar. "

    mvh

Liknande ämnen

  1. Skillnaden mellan avgasystemet på en og 9-3 se och en aero
    Av mando i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-12, 21:02
  2. Illaluktande efter termostatbyte?(Väldigt konstigt)
    Av Spetan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 11:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •