Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-5 01, började gå trögt och dog

  1. #1

    Saab 9-5 01, började gå trögt och dog

    I fredags förra veckan när vi var på väg hem på inre ringvägen, så började bilen plötsligt gå hackigt och segt (limp home mode tänkte jag). Tjejen körde upp på närmsta avfart och vi kom nästan hela vägen upp och sen dog den. Försökte starta den igen, men den det gick inte. Fick bärga den till vår verkstad vi har varit hos innan.

    Kan ju börja med att skriva att i somras så uppstod det vit rök 2ggr med ca 1v mellanrum när vi körde på motorvägen (i ca 120-140). Vi lät bilen svalna, och körde sen lugnt hem. Sen dess har vi legat runt 90-100.
    I somras började den även bli mer "törstig", vi fick fylla på vatten ca varannan vecka. Vi misstänkte läcka och att vatten nått motorn som bildat vit rök.

    När vintern började närma sig så fick vi fylla på vatten allt oftare, men annars så har det inte varit några problem (förutom AC'n som först la av på förarsidan och sen även passagerarsidan). Kvällen när den la av så fyllde vi på, och 20min senare så pep "full på kylvätska" i färdvisaren. Vi tänkte köra in på närmsta mack och fylla på, för att sen köra hem och fundera på hur vi skulle gå vidare. Vi hade alltså bokat tid på verkstan idag, (ringde i mitten på förra veckan).

    Nu har dom tittat på den, och dom konstaterade att vattenpumpen var kass samt topplocket. Tändkassetten behövde bytas. Dom satte i en begagnad, och då startade den, men det luktade bränt. Dom säger även att den går ganska dåligt att köra, och att det är MOTORN SOM ÄR KASS. Dom ger som förklaring att motorn kanske har kokat.

    Vi har haft bilen i 1.5år, köpt från en bilfirma i Ystad. Det skulle sitta en hyfsat ny turbo i när vi köpte den.

    Känns inte lönt att köpa en beg motor för 10-12 papp + lika mycket i arbete + dom andra sakerna (tändkassett, vattenpump och topplock), det blir ju lika dyrt som en ny bil. Denna köpte vi för 48 papp.

    Frågorna är många: vad gör vi nu, ska vi acceptera deras förklaring? Ska vi vända oss till en SAAB verkstad och bekräfta? Har vi någon garanti?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    108

    Re: Saab 9-5 01, började gå trögt och dog

    När du säger fylla på "vatten", menar du då att ni bara fyllt på med vanligt vatten hela tiden?

  3. #3

    Re: Saab 9-5 01, började gå trögt och dog

    Japp. I början fyllde vi på med glykol, men insåg snabbt att det blev dyrt iom att den antingen drack mycket eller läckte. (vi såg ingen pöl under bilen).

    Det var i somras alltså, när vintern började närma så började vi med glykol igen. eller varannat iaf.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 368

    Re: Saab 9-5 01, började gå trögt och dog

    De kan va så att de är toppen som har slatt sig o behöver bytas o de är DRYT på en märkes verkstad.
    Övriga blocket borde ha klarat sig om inte lagren i bottendelen har hänt med för då kan hela bottendelen med vara körd.
    Börja med att lyfta toppen o se om nån kolv gått i toppen.
    Men troligen är de bara toppen du behöver byta o sen är de bara att hoppas på de bästa.

    En T7 topp från -01 o frammåt o även aero toppen skulle jag sikta på om jag va dig om du ska köpa begagnad topp.

    Lycka till

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5

    Re: Saab 9-5 01, började gå trögt och dog

    Fredrik: Tack för ditt svar. Om vi säger att det är bottendelen klarat sig, vad tror du då kostnaden blir för en beg T7 topp eller Aero topp? Och vad skulle en vanlig verkstad ta för arbetet? Räcker det för dom att ta bort den gamla toppen och sätta på den nya?

    Som du hör är jag istortsett helt grön när det gäller bilar. Har aldrig meckat med bilar, knappt öppnat huven ens. Det är därför jag ber om råd och hjälp...

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 100

    Re: Saab 9-5 01, började gå trögt och dog

    Det är ju onekligen en del tid som går åt till att byta topp om den gamla är bortom räddning. Detta kommer ju såklart att kosta en del pengar och kan man inte göra något själv, ja då tittar man nog på många sköna tusenlappar för en sådan reparation.

    Sen, till nästa gång; om en bil dricker sådär mycket vatten utan att det blir pölar under så bör man nog åka in på en verkstad innan något händer så man blir stående

  7. #7

    Re: Saab 9-5 01, började gå trögt och dog

    Om du köper en beg topp rek jag en planing - omkring 1000 kr. Därtill packningar samt termostat, motorolja 4.5L x2, kylvätska. Många arbetstimmar.

    Så bara i material ca 5000 kr. En firma kommer att debitera dig minst denna summa för arbetet, troligtvis det dubbla eller ännu mer om det är en SAAB-verkstad.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    305
    Medlem#
    9999

    Re: Saab 9-5 01, började gå trögt och dog

    Det låter som att vattenpumpen är orsaken till haveriet.
    Inte för att vara sån men om mi låtit någon titta på den när ni märkte att vatten började försvinna så kanske ni hade sparat lite pengar.
    Om en bil går så varm att den stannar och sen inte startar igen så är det troligt att underdelen behöver renoveras/ bytas ut.
    Det brukar för gemene man bli billigare att byta hela motorn, en kostsam reparation att lämna in på verkstad!

    Var bor ni någonstans, man kanske kan hjälpa till med att andra omdöme, eller kanske på annat sätt om ni finns i närheten, jag har ganska mycket erfarenhet av motorer, och då speciellt misshandlade sådana tyvärr (inom motorsport).

    Lycka till.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 058

    Re: Saab 9-5 01, började gå trögt och dog

    Om Vattenpumpen lägger av kokar bilen rätt snabbt. Typ 3-4 minuter sen e de kört.
    Om den läcker blir det blött både på höger fram inne i motorrummet och på marken.

    Ska inte klaga så mycket på trådskaparens tekniska kompetens, men om så mycket kylvätska försvinner så är det rent ut sagt korkat att bara köra vidare, oavsett vad man har för fabrikat på bil.

    Kan man göra den nu nödvändiga renoveringen själv så sparar man ett gäng pengar på det.
    Det blir med största sannolikhet både lager och ringbyte, sen toppjobbet med planing och ev ventilinslipning. Sotningssats kostar en dryg tusing. bara toppen kostar minst 2000:- med det som ingår i satsen, att få ordning på.
    Brukar faktiskt skaffa en fräsch topp själv som är klar att montera.

    Sen ska allt bort och dit igen och det är då det börjar dra iväg kostnadsmässigt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. När började Saab med kamkedjorna i 9000?
    Av Saab9000Aero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 00:24
  2. gaspedalen går trögt
    Av maximus75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •