Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Portning av top VS bränsleförbrukning?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    330

    Portning av top VS bränsleförbrukning?

    Hej!

    Jag vet att frågan igentligen är helt befängd då trimning och låg förbrukning aldrig går ihop, men det är ändå kul att veta.

    Jag kommer under sommaren montera en 900 2,1 topp och insug på min 900s -90, och eventuellt kanske man skall passa på att porta den innan.
    Kommer detta påverka bränsleförbrukningen, eller blir den teoretiskt oförändrad?


    Mvh Anders-1500

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356
    Förbrukning kan sjuka om man trimmar en bil vid lugn körning men ska du trimma en 900s så är ju det aldrig fel med en portad topp.
    Bättre flöde in i motorn är ju alltid en fördel.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    Ett bra flöde i motorn, samt att det är balanserat (det var inte frågan, men tar med det iaf) gör baragott på förbrukningen, om man inte stoppar i andra kamaxlar och kör hårt, vilket man oftast gör.

    Om ni minns Jocce´s gula EVO, som jag glömt vad den kallades så drog den bara 1,1-1,2L/mil.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    jo tills han bestämde sig för att kör om i alla fal
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 967
    Det blir bara helt meningslöst att porta en topp utan att sätta i större ventiler eller andra kamaxlar, då detta är väldigt noga uträknat vid tillverkningen av toppen angående turbolens. Effektvinsten blir minimal. Jo bränsleföbrukningen ökar naturligt om portningen gjort nytta, då du hinner fylla cylindrarna med mer luft varje arbetscykel, därtill kommer naturligtvis mer bränsle

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Det blir bara helt meningslöst att porta en topp utan att sätta i större ventiler eller andra kamaxlar, då detta är väldigt noga uträknat vid tillverkningen av toppen angående turbolens. Effektvinsten blir minimal. Jo bränsleföbrukningen ökar naturligt om portningen gjort nytta, då du hinner fylla cylindrarna med mer luft varje arbetscykel, därtill kommer naturligtvis mer bränsle
    Tvärtom, det är onödigt att sätta dit större ventiler, eftersom det knappt finns någon plats för de.

    Korttoparna är nästan bra från början Bara fila på avgas och putsa till insug sen finns det lite tjuvtrix som jag ska använda, även byta styrningar och slipa dessa vassa
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204
    Var får man tag på styrningar i bra material till bra pris och som passar bra?
    Ska man inte fräsa sätena efter styrningsbyte?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Var får man tag på styrningar i bra material till bra pris och som passar bra?
    Ska man inte fräsa sätena efter styrningsbyte?
    M.V.H.
    Trollspeed borde ha det, även seriösare topplocksportare borde ha det.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    748
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Ska man inte fräsa sätena efter styrningsbyte?
    M.V.H.
    Jo de är verkligen att rekomendera, eller i princip ett måste.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    Citat Ursprungligen postat av Aero4ever
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Ska man inte fräsa sätena efter styrningsbyte?
    M.V.H.
    Jo de är verkligen att rekomendera, eller i princip ett måste.
    Mirafärsta
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    748
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power

    Mirafärsta
    Självklart, med bättre vinklar då oxå

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Det blir bara helt meningslöst att porta en topp utan att sätta i större ventiler eller andra kamaxlar, då detta är väldigt noga uträknat vid tillverkningen av toppen angående turbolens. Effektvinsten blir minimal. Jo bränsleföbrukningen ökar naturligt om portningen gjort nytta, då du hinner fylla cylindrarna med mer luft varje arbetscykel, därtill kommer naturligtvis mer bränsle
    Ehh....vilka belägg har du för detta?

    Förklara gärna vilka fysikaliska fenomen och händelser i en bilmotor du hänvisar till....för jag har helt andra åsikter än dig!!

    1: All form av portning gör nytta, då det ligger i ordet "portning" att optimera topplocket.....och inte bara kanalerna utan HELA topplocket!
    Att sätta i större ventiler och fräckare kamaxlar är visserligen bättre för motorns slutresultat, men all form av portning strävar åt att göra toppen bättre!
    Om det inte var så, så ljuger vi alla topplocksportare så vi blir blå i ansiktet...och alla våra nöjda kunder med!

    2: Om kanalernas precisa utformning är väldigt noga uträknad vid tillverkningen så vågar jag påstå att de röks RÄTT mkt knark hos våra biltillverkare!!! Tillverkningen är gjord så att det blir billigt att gjuta topparna, samt att vissa grundönskemål om kanalers svängar, böjar etc följer spec. Därefter görs det en minimal efterbearbetning för att få i säten och fräsa dessa, och allt sådant arbete är grovt....så pass grovt att det blir äckliga och fula....för att inte ens nämna flödeshämmande....kanter och bulor i kanalerna. DET kan ju knappast ha ingått i uträkningarna...eller hur!

    3:"Effektvinsten blir minimal"
    Jaså? Är det din erfarenhet? Efter hur många toppar då, och vem har portat dem?
    Jag kan garantera dig att du märker skillnad i din bil om jag får porta din topp!!

    4:"Bränsleförbrukningen ökar om portningen gjort nytta"
    Jaså? Hur förklarar du det?
    Min erfarenhet av portning och kunskap i fysik (och mina kunders vittnesmål) säger att pumpningsförlusterna i motorn minskar vid ökat flöde in och ut ur motorn. Detta därför att gaserna lättare färdas i kanalerna och motorn då behöver stjäla mindre energi från veven (via stakar och kolvar) för att flytta på gaserna in och ut!

    Kommentera gärna!
    Jag vill höra er andras åsikter
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783
    Visste väl att Pacman skulle svara

    Förresten pacman, har du nåra tips för oss hemmapulare?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Plocka bort ventilerna och stick ner fingrarna i kanalerna.....känn!

    Det ska kännas slätt och fint....inga vassa kanter (om de inte är slipade så av en anledning). Precis där tillverkningsroboten slutat fräsa när den fräste ur sätesvinklarna brukar det vara en ganska grov ful kant. Kanalerna brukar även vara som trängst där = behov av portning! Detta är alltså rent generella antaganden efter att ha sett åtskilliga toppar och är alltså inte nåt speciellt för just Saab.

    Ett stort fel som många hemmaslipare gör är att helt fokusera på storleken på kanalen. Strunta i att bara göra allt så stort som möjligt och försök se en helhet istället....kanalen ska helst inte ändra tvärsnittsarea för mkt, och när den gör det ska det ske långsamt. Inga "ballonger" i kanalerna alltså
    Alla svängar ska ske så mjukt som möjligt. Inga snäva vassa hörn!

    Lycka till....å slipa helst inte hål!
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 742
    Medlem#
    10798
    Faktum är att man beräknar kanalernas utformning vid tillverkningen, detta görs vanligen genom CFD (två och tre dimensionella simulationer) såväl som praktiska prov med uppmätning av Laser Doppler Velocimetry. Dock har man inte alls optimerat kanalerna för maximalt flöde utan för att ge en stabil förbränning under delgas, dvs de förhållanden som de flesta svenssons vanligen kör sina bilar under. Genom att optimera kanalerna kan man få en jämn gång utan misständningar (missändningar och ojämna förbränningstryck brukar normalt förekomma på tävlingsmotorer där topparna är utformade för ett högt flöde) samt få ned bränsleförbrukningen och avgasutsläppen.

    Sedan har man naturligtvis inte alls råd att lägga ned så mycket pengar på bearbetningen av var och enskild topp, utan man försöker normalt gjuta ämnen som kräver minimalt med bearbetning och man har i dagsläget gjutmetoder för att kunna göra det. Jag antar att man använder "lost foam" metoden för tillverkning av topplocken till ex. Saabs nya aluminiummotorer och med den metoden kan man utan problem göra mycket avancerade konstruktioner och gjuta upp ett väldigt exakt ämne utan större problem.

    Skulle biltillverkarna vilja tillverka en motor för maximal effekt och med frihet gällande bränsleförbrukning, avgasutsläpp, körbarhet osv så skulle vi sannolikt ha väldigt många arbetslösa topplocksportare, trimfirmor osv.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 967
    Nu menade jag inte professionella firmor, utan snarare hemmapularen. Man ska helst få alla kanaler exakta med varandra, annars får vissa cylindrar mindre av det goda, perfekta böjar och splitter för minskad turbolens osv.
    Om du jämför en helt original insugnsmotor, som du sedan portar toppen, så kommer den alltid att dra mer soppa, då det kommer att flöda mer luft förbi luftmassamätare, och ökat syreinnehåll i avgaserna, då programvaran korrigerar med att öka bränsletillförslen.
    Men däremot om du portar en trimmad motor där just toppen är nästa flaskhals så blir det en annan femma, då du kan ta in mer kall och fin luft i motorn och därmed minska antalet spikningar, och genom det minska bränsleförbrukningen. MEN du kommer aldrig ner i vad vad motorn drog som oríginal, bara mindre gentemot vad den drog innan portningen.

Liknande ämnen

  1. Portning av topp
    Av MickeKr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-02-12, 19:59
  2. kortopp vs långtopp portning(bilder om kommande portning)
    Av George i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 01:44
  3. Portning!
    Av yoghurt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 20:42
  4. Portning av topplock???
    Av Mr_Lööf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 21:38
  5. Portning WG på GT3071R-WG
    Av Johan H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-06, 09:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •