Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 9-5 kombi bagagelucka

  1. #1

    9-5 kombi bagagelucka

    Hej,
    Finns det möjlighet att ställa så att bagageluckan inte låser sig när jag kört bilen. Jag skulle vilja ha de så att när jag låser upp dörrarna på bilen så ska även bagageluckan låsas upp. Den ska förbli upplåst till jag väljer att låsa bilen. Helt enkelt plocka bort funktionen av den extra knappen för bagageluckan. Jag har svårt att se vitsen med att bagaget ska vara låst när jag låst upp bilen.

    /Fredrik

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: 9-5 kombi bagagelucka

    Tror det ska gå att programmera hos saab. Men den spärren som går in när man startat och börjat köra ska visst inte gå att programmera bort av säkerhetsskäl.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: 9-5 kombi bagagelucka

    http://www.saabnet.com/tsn/faq/9-5aeroprog.html

    Automatic locking of trunk when closed (on/off)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4

    Re: 9-5 kombi bagagelucka

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Tror det ska gå att programmera hos saab. Men den spärren som går in när man startat och börjat köra ska visst inte gå att programmera bort av säkerhetsskäl.
    Saab verkar värna mer om mina matkassar än om mina barn.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    47

    Re: 9-5 kombi bagagelucka

    Citat Ursprungligen postat av FreddeUme
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Tror det ska gå att programmera hos saab. Men den spärren som går in när man startat och börjat köra ska visst inte gå att programmera bort av säkerhetsskäl.
    Saab verkar värna mer om mina matkassar än om mina barn.
    Vad har din baklucka med dina barn att göra?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: 9-5 kombi bagagelucka

    Citat Ursprungligen postat av xitor
    Vad har din baklucka med dina barn att göra?
    Att bakluckan låser automatiskt men inte dörrarna kanske.......

    Låsningen av luckan har iaf med säkerhet att göra. Det handlar dock inte om det som ligger i bagaget. Jag kommer inte ihåg detaljerna så jag väntar med att uttala mig om varför.

    Låsningen ska gå att programmera så som LM säger. Jag har dock "hört" att det kan bero lite på årsmodell vad som går att programmera. Det går, iaf på min 9-3 -01, att ställa in tiden det ska ta innan luckan låser eller vid vilken hastighet den ska låsa dvs bilens hastiget. Av eller på ska däremot inte vara några problem.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    47

    Re: 9-5 kombi bagagelucka

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Citat Ursprungligen postat av xitor
    Vad har din baklucka med dina barn att göra?
    Att bakluckan låser automatiskt men inte dörrarna kanske.......
    Om dörrarna skulle låsa sig automatiskt vore det ju direkt livsfarligt anser jag.... Ifall en olycka sker så skall du i chocken komma ihåg att låsa upp dörrarna?
    Tacka vet jag funktionen att barnsäkra dörrarna genom att vrida på den "röda pluppen" som finns på bakdörrarna. Då kan du som vuxen öppna dörrarna från utsidan men barnen kan inte öppna från insidan.

    Tur denna funktionen finns måste jag säga för ett av mina barn är 5 år och har provat någon gång att öppna dörren (nej inte när man varit ute och kört)
    Men nu frågar han varje gång så nu har han växt ifrån det......

    Nog om detta

    F.ö kan jag hålla med trådstartaren

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: 9-5 kombi bagagelucka

    Citat Ursprungligen postat av xitor
    Om dörrarna skulle låsa sig automatiskt vore det ju direkt livsfarligt anser jag.... Ifall en olycka sker så skall du i chocken komma ihåg att låsa upp dörrarna?
    Tacka vet jag funktionen att barnsäkra dörrarna genom att vrida på den "röda pluppen" som finns på bakdörrarna. Då kan du som vuxen öppna dörrarna från utsidan men barnen kan inte öppna från insidan.
    Är inte automatisk låsning av dörrarna i princip standard i USA? Nu brukar ju de tänka mer på stämningsrisk än personsäkerhet så det kanske inte är så förvånande...

    Man kan ju säkerligen tänka sig tillfällen där man sitter i baksätet, är med om en olycka och inte har någon på utsidan som kan öppna dörren, då är ju inte heller barnsäkra dörrar speciellt lämpligt (men det är ju en avvägning mot det du just beskrev med ditt barn och jag kommer säkerligen aktivera det när jag får småttingar)

    /U

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: 9-5 kombi bagagelucka

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Citat Ursprungligen postat av xitor
    Om dörrarna skulle låsa sig automatiskt vore det ju direkt livsfarligt anser jag.... Ifall en olycka sker så skall du i chocken komma ihåg att låsa upp dörrarna?
    Tacka vet jag funktionen att barnsäkra dörrarna genom att vrida på den "röda pluppen" som finns på bakdörrarna. Då kan du som vuxen öppna dörrarna från utsidan men barnen kan inte öppna från insidan.
    Är inte automatisk låsning av dörrarna i princip standard i USA? Nu brukar ju de tänka mer på stämningsrisk än personsäkerhet så det kanske inte är så förvånande...

    Man kan ju säkerligen tänka sig tillfällen där man sitter i baksätet, är med om en olycka och inte har någon på utsidan som kan öppna dörren, då är ju inte heller barnsäkra dörrar speciellt lämpligt (men det är ju en avvägning mot det du just beskrev med ditt barn och jag kommer säkerligen aktivera det när jag får småttingar)

    /U
    På audi/vw så är det hastighetsreglerande låsning av dörrarna idag, kör du fortare än ca 15km/h /beror på vad som är kodat/ så låses alla dörrarna utifrån, och hur smart är det när man krockar och folk vill öppna dörrarna när dom ska hjälpa stollar som åker utan bälte? Givetvis låses dörrarna upp vid krock men inifrån går det alltid att öppna!


    Men varför är det så? jo för det är vanligt i europa/usa att det finns personer som snor bilen under körning, springer fram i en bilkö och sliter upp dörren, lite svårt när den är låst... tänk om världen kunde vara lite mer ärlig, då hade man sluppit sånt här trams som ev. kan ställa till det för den enskilde personen..
    Kör 9-5aero sc aut -00

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    25

    Re: 9-5 kombi bagagelucka

    På min nya 9-5:a låses alla dörrrar vid färd. Finns en knapp på instrumentpanelen enbart för att låsa upp dörrarna. Har funnits i sambons Peugeot 307:a i många år...
    9-3X

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: 9-5 kombi bagagelucka

    På min 9-3 kombi -03 går det att programmera bagageluckan så den inte låser sig med automatik.
    Har den dock inställd på 2minuters timer nu.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: 9-5 kombi bagagelucka

    Citat Ursprungligen postat av FreddeUme
    Hej,
    Finns det möjlighet att ställa så att bagageluckan inte låser sig när jag kört bilen. Jag skulle vilja ha de så att när jag låser upp dörrarna på bilen så ska även bagageluckan låsas upp. Den ska förbli upplåst till jag väljer att låsa bilen. Helt enkelt plocka bort funktionen av den extra knappen för bagageluckan. Jag har svårt att se vitsen med att bagaget ska vara låst när jag låst upp bilen.

    /Fredrik
    Jag undrade samma sak när jag var in på Saab med min -03a och det går att ställa in via Tech2 så att skuffen INTE låser sig själv när man kör MEN det går inte ställa in så att skuffen låses upp samtidigt som man låser upp dörrarna.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

Liknande ämnen

  1. Defekt låsmekanism bagagelucka 9-5 kombi
    Av Johannyman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 21:40
  2. Lös klädsel insidan bagagelucka 9-5 kombi
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 23:00
  3. Nödöppning bagagelucka Saab 9-5 kombi?
    Av banzai i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 20:28
  4. Bagagelucka 9-5 kombi -04
    Av AERO_chrille i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 10:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •