Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Startläge extraljusknapp 9-3ss

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276

    Startläge extraljusknapp 9-3ss

    Hej, har en 9-3 ss -03 som det sitter extraljus monterade med en original el-sats på (ljusen har suttit där länge, innan jag köpte bilen, och dom lyser).

    Vid senaste service bad jag verkstan programmera om knappen så att jag slipper tända extraljusen manuellt varje gång jag haft bilen avstängd. (som det är nu slår jag på helljus och sen trycker på knappen för att få igång extraljusen, det behöver jag göra varje gång jag stängt av bilen). Jag skulle vilja att dom alltid var på tillsammans med helljuset och jag använde knappen för att stänga av dom.

    Verkstaden säger att de programmerat extraljus (jag har varit dit en extra gång också), men det gör ingen skillnad. Kan elen vara felkopplad på något sätt för att ge det fenomenet eller är verkstan dålig på Tech2?

    //UA
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Startläge extraljusknapp 9-3ss

    Det verkar som att det är konstigt kopplat ja. Det verkar vara kopplat på något liknande sätt som bakre dimljusknappen är. Dimljusen fram på min 9-5 dock har en sån knapp som stannar intryckt och stänger jag av bilen och sen startar den så lyser dom än. Svenskabil eller någon annan verkstad bör ju kunna fixa det åt dig.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    39

    Re: Startläge extraljusknapp 9-3ss

    Ett väldigt enkelt sätt att lösa det är att ändra så att när reläet är opåverkat så lyser extraljusen med helljuset och om du trycker in knappen och drar reläet så bryts strömmen till extraljusen. Har läst igenom monteringsanvisningen och tyvärr verkar det vara så att du måste tända extraljusen separat varje gång efter att tändningen bryts.

    Så det enklaste är att byta reläet till ett som är normalt slutet.

Liknande ämnen

  1. 9-3ss död i startläge!
    Av MrMonza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 13:22
  2. Extraljusknapp på 9-3SS
    Av anteTT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 14:48
  3. Programmera startläge på ACC i 9k MY91
    Av AeroRydde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 00:26
  4. Få tag i extraljusknapp till 9-5 -03
    Av Klingen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •