Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tecken på att topp-packningen farit ?

  1. #1

    Tecken på att topp-packningen farit ?

    Hej har en 900 2.3 -97 som jag misstänker att topp-packningen farit på
    Vi satte in motorvärmare i förrgår och allting gick bra dock efter att jag kört en liten sträcka började varning för låg kylvätskenivå att varna , jag tryckte bort den i tron att det låg kvar i datorn från kylvätskerbytet ,
    Dock när jag kom hem var det alldeles tomt på kylarvätska i expansionskärlet !
    Trodde det var kranen till kylaren som läckte bytte den. men efter påfyllning av kylvätska och iväg för provkörning stannade jag efter en stund likadant halva expansionskärlet tomt. Hem och fylla på än så länge håller han nivån kanske var en luftficka ?
    Läker de mest när motorn är kall ? för att sedan bli tät när den blir varm !

    mvh Anders

  2. #2
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    313
    Medlem#
    7502

    Re: Tecken på att topp-packningen farit ?

    En tanke är att kylaren varit mer eller mindre tom och sedan fyllts när termostaten öppnade.

    Annars om det visar sig att det faktiskt är en läcka är väl den nyinsatta motorvärmaren en självklar första kandidat att inspektera...

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296

    Re: Tecken på att topp-packningen farit ?

    Ryckig gång, vitrök, vatten i oljan är några saker.
    Sen även om man ser lite vatten läcka vid 1ans cylinder under grenröret brukar va ett bra tecken på läckande topp packning.
    Annars innan jag skulle misstänka den skulle jag ta o kolla alla slangar o slanklämmor, vattenpumpen med.
    Ta de enklaste först.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    607

    Re: Tecken på att topp-packningen farit ?

    Citat Ursprungligen postat av skogsvägsraggarn
    Hej har en 900 2.3 -97 som jag misstänker att topp-packningen farit på
    Vi satte in motorvärmare i förrgår och allting gick bra dock efter att jag kört en liten sträcka började varning för låg kylvätskenivå att varna , jag tryckte bort den i tron att det låg kvar i datorn från kylvätskerbytet ,
    Dock när jag kom hem var det alldeles tomt på kylarvätska i expansionskärlet !
    Trodde det var kranen till kylaren som läckte bytte den. men efter påfyllning av kylvätska och iväg för provkörning stannade jag efter en stund likadant halva expansionskärlet tomt. Hem och fylla på än så länge håller han nivån kanske var en luftficka ?
    Läker de mest när motorn är kall ? för att sedan bli tät när den blir varm !

    mvh Anders
    Om du tömde vätskan så är det ju så att motorn behöver gå lite för att vätskan skall sjunka undan, så får man fylla på igen.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  5. #5

    Re: Tecken på att topp-packningen farit ?

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    En tanke är att kylaren varit mer eller mindre tom och sedan fyllts när termostaten öppnade.

    Kanske detta fenomen som gäckat mig , bra synpunkt

    Annars om det visar sig att det faktiskt är en läcka är väl den nyinsatta motorvärmaren en självklar första kandidat att inspektera...
    Nä inget läckage kan synas från denna

  6. #6

    Re: Tecken på att topp-packningen farit ?

    Lukt av avgaser i expansionskärlet är ett annat tecken på dålig toppackning.

  7. #7

    Re: Tecken på att topp-packningen farit ?

    Har även märkt att det inte pyser om man skruvar av locket på expansionskärlet !
    Det skall det väl göra om motorn är varm , vara ett övertryck i systemet ?

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156

    Re: Tecken på att topp-packningen farit ?

    Indikation på topplockspackning borde ju vara att se hur oljan samt kylvätskan ser ut.

    Men troligen så behöver du väl antingen fylla på mer allteftersom luftfickor försvinner i systemet eller också så läcker det vid den nyinstallerade motorvärmaren...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9

    Re: Tecken på att topp-packningen farit ?

    o.k skall kolla oljan

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage, topp-packningen? 9-5 -01:a
    Av miche.f i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 09:51
  2. Hur kan man kontrollera om topplocks packningen gått?
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 00:32
  3. Topp Packningen???
    Av [Mate]N i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 14:25
  4. Tunnaste topp packningen?
    Av zovix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 20:52
  5. Så gick den jävla packningen..
    Av Andreas83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 18:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •