Det verkar inte finnas någon annan lösning än att byta givarna till några andra.
Det verkar inte finnas någon annan lösning än att byta givarna till några andra.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Hej!
Mitt första inlägg här så hoppas allt går rätt till!
Till att börja med, bytte idag nivåreglage bak (xenon lampor) då den hade rostat bort från fästet. Fick avslag på bess och då märkte jag att den var av. Värt att notera var att jag inte bytte hela givaren utan bara "länk-armen" mellan givaren och bakvagnen. Nivåreglage lampan dyker fortfarande upp lite då och då men löser sig att dra till pos-ljus och sedan tillbaks till halvljus. Kan det vara lampan som spökar? När man kör så "känns det" som om de är lite högt uppåt-riktade men har ej möjlighet att kolla det på verkstad. Kan ju kolla de på bess men då jag fick nedslag på de så hoppas jag att ett återbesök räcker. Har ni några förslag på vad som kan felsökas för att kunna hitta problemet? Försöker även att bifoga en video då man vrider på tändningen men listar ej hur man gör. Ett annat problem ;
En kontroll som kan utføres for å se om lyktene "peker" rett: https://saabwisonline.com/c10/9-5/20...ing-on-a-wall/.
WIS prosedyre for skifte av "armen" avsluttes med kalibrering av styreenhetene: https://saabwisonline.com/c10/wis/9-...e-sensor-rear/. Det er ikke godt å si om dette vil hjelpe i ditt tilfelle siden det er flere tråder om slikt bytte der kalibrering synes å ikke ha vært nødvendig.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
På min -06 9-5 så behövde man inte tech2 för att kalibrera xenonljus givarna, utan det gick även med autocom instrument och då borde vilken verkstad som helst med vettig utrustning klara det.
//PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....
Skulle behövt lite hjälp med min 2010 Griffin då jag måste sälja den snarast eftersom ja köpt en TTid.
Har bytt båda givarna och kontrollerat/sprutat kontaktspray.
Är som många beskrivit innan extremt dåligt halvljus, såpass att man bromsar in när man måste slå av helljuset.
Nivågivarlampan är intermittent, kan va släckt i flera 100mil för att sedan va tänd i flera 100mil eller tändas / släckas vid gaspådrag eller varannan km.
OBS Har egen T2 och har absolut inga felkoder, även medans lampan är tänd.
Kör jag lamporna manuellt till max upp med t2 så är det lika dåligt ljus, dvs är det som att dem är i max läge uppåt??
När ja köpte bilen så var bakre givaren uppenbart trasig när man kollade värdena med t2, då den hoppade mellan 11-22-33-44 etc. Men det gick till sig när jag bytte.
Har tagit ner fronten och skalat av kablaget till lyktan höger fram och ser inga skador.
Den gamla främre givaren var helt täkt i drivaxelfett.
Ljuset ÄR ju kasst, men har du polerat lyktglasen ? det gör skillnad även om dom inte rä så väldigt matta.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01