Vad kostade den och vart köpte du den har exakt samma fel som du så byter min oxåUrsprungligen postat av Mr Aero
Vad kostade den och vart köpte du den har exakt samma fel som du så byter min oxåUrsprungligen postat av Mr Aero
Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
Såld 9-3 LTT med BSR steg 1
Jag köpte den på ANA i Trollhättan och betalade ca 550kr.Ursprungligen postat av Toastmaster
Jocke
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Jag hade en lampa som flimrade och det var lampan som var kass,bytte den sen var det ok.Det orangea reläet brukar bete sig så att den ena helljus lampan inte funkar, löda relä och klart.
Volvo V70 D5 -08
Toyota Auris -10 1,4 Diesel
Volvo 940 VOE Rallybil
Ursprungligen postat av LeifA
Ja precis, det brukar mer vara helljus relaterat när oranga relät är sönder.
Det har jag också erfarenhet av.
Rudan
2.0 Ltt---såld
Numera 95 aero -03
Hej
Bilar med xenonljus fram tom. -03 hade lampkontrollrelä from. 04 finns inget relä eller diagnos på fel.
/Cerwin
9-5 SC Aero -04
Så, har precis gjort en kalibrering + ljusinställning. Nu kan man se vägarna igen.
Jocke
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Tack.Ursprungligen postat av Cerwin
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Nu är detta fixat! Lämnade in bilen hos den lokala verksta´n och de kopplade in ett diagnosverktyg som sa att det var den främre lastvinkelgivaren som var kass. Den byttes och nu funkar det som det skall igen. Kostade mig 2000 spänn.
Finns det sådana här diagnosinstrument att köpa för en privatperson? Har läst en del inlägg här på forumet om "Tech 2". Är detta kostsamma grejor?
Ursprungligen postat av bunkeflostrand
SAAB 9000 2,0 CC 1992
SAAB 9-5 2,3 Vector Kombi 2007
Hej,
Jag har en 9-5 Aero Sportcombi av 2006 års modell.
Jag har det senaste 18 månaderna haft problem från och till med autonedbländning av Xenon-ljuset. Jag har fått båda vinkelsensorerna utbytta men problemet kvarstår.
Mek. sa att det förmodligen var själva kopplingen/arna till sensorerna som var dåliga och att dessa inte finns att beställa längre (uppenbarligen).
Jag undrar, finns det något annat sätt att lösa problemet, eller måste jag hitta gamla reservdelar för att få mitt halvljus att fungera normalt igen?
vh
Oculus
Välkommen till STCS Oculus
Jag flyttade din fråga då du inte postar i lämpligaste avdelningen.
Och vad är ditt problem egentligen? Saknar utförligt felbeskrivning.
Saabarna har nivåreglering för att kompensera vid t.ex. lastning, inte ned/avbländling.
Har du lysande kontrollampa?
Har du läst ut ev. felkoder?
Vad är det för verkstad som pillat med detta? Saabspecifik eller en vanlig kvartersmeck?
Jag löste nyss ett problem med B3410 som pekar på främre sensor vilken byttes utan skillnad och även kabeln till denna byttes.
Problemet var i själva verket bakre sensorn i det fallet.
När sensorer är bytta så måste de först varar korrekt monterade och sedan skall systemet kalibreras med Tech2.
Är kalibrering gjort på din bil?
Och det finns kablar att köpa, i alla fall fram och bak går att lösa om man är lite klurig
Men innan man byter på chans mäter man kablaget enl. de instruktioner som finns och lite schemaläsning
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Tack för svaret.
Senast redigerat av Moderator den 2020-12-13 klockan 12:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Lyser lampan är jag ganska säker på att det finns en felkod.
Är är sensorerna bytta SKALL kalibrering vara gjord MEN det går ej att kalibrera om man inte först löst problemet.
Så ta reda på felkoder är mitt tips som nästa steg.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
OK. tack!
Senast redigerat av Moderator den 2020-12-13 klockan 12:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Vad gör egentligen kalibreringen med Tech2? Jag försökte men fick tydligen inte till det utan justerade alltihop med mejsel istället.
Utan Saab
Jag har inte plockat isär någon lykta och kollat (än...) men jag gissar att om du justera med mejsel så offsetförskjuter du vad bilen tror är korrekt nivå och gör du det tillräckligt mycket kanske du når ändläget.
Är lyktorna korrekt justerade OCH kalibrerade skall linjen för ljusbilen vara 7,5cm under markeringen på bilen 7,6m framför bilen för Xenon.
Om du justerar korrekt höjd och senare kalibrerar kan ljusen då hamna fel.
Så först nollar man automatiken med en kalibrering och därefter justerar man in höjden för att nivåregleringen skall fungera som tänkt.
Allt detta skall dessutom göras under specificerade förutsättningar.
Själv har jag sänkt mina ljus mer än 7,5 cm då jag inte märker av att ljusbilden blir kortare samtidigt som färre bli bländade då terrängen är kuperad.
Innan jag sänkte var den någon varje dag som blinkade för de förmodligen blev bländade vilket inte skett sedan dess.
Och det finns anledningar till att kalibreringen ej går att genomföra, felkoder eller felaktiga värden från givarna så därför är det viktigt att givarna är korrekt monterade och att de fungerar.
I fallet jag senast pillade med fuskade jag då givaren fram jag 2-3% för lågt värde så jag hissade helt enkelt upp bilen någon cm med domkraft fram så jag kom inom gränsen och då gick det att genomföra en kalibrering.
Följden av mitt fusk ger en något felaktig höjd som man styr upp med justeringen i nästa steg.
När ny arm till givaren är monterad skall kalibreringen göras om. Båda givarna är dock nya och armen bak men armen fram var lös och då blev det en temporär quickfix.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Svårt att veta vad som hänt hos tidigare ägare.
När jag köpte bilen i signaturen stod lamporna rätt upp i skyn. Jag hittade ett nytt kvitto på bytt bakaxelgivare och misstänker att förra ägaren kört runt med trasig givare, vilket resulterat i att lamporna lyst ner i backen. Han har då tagit fram mejseln och skruvat upp dem. När han skulle sälja bilen fixade han givaren men kalibrerade inte. Bilen skickade då ljuset upp i himlen eftersom ställskruvarna var uppställda.
Jag hänger inte med med Tech2 delen...
Kalibreringen med Tech2 nollar alltså inställningen, men är det sedan ett steg till för att justera höjden? Eller ska ljuset vara rätt inställt efter kalibreringen förutsatt att man inte skruvat på lamphuset?
Utan Saab
Reparere > kalibrere > slette ev. feilkoder > kontrollere > justere = "done".
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Är det bara SAAB-verkstad som gäller för att fixa detta eller kan jag gå till min lokala bya-verkstad (Volvo....)
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |